תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מדוע התאהבתי בו או בה: פרק מהספר "בנות קסנטיפה" מאת ד"ר שרה ברסלרמן

מדוע התאהבתי בו או בה: פרק מהספר "בנות קסנטיפה" מאת ד"ר שרה ברסלרמן

ד"ר שרה ברסלרמן

במהלך חייך כנראה שהתאהבת יותר מפעם אחת. מדוע התאהבת באנשים בהם התאהבת? ולמה בחרת להתחתן דווקא עם האדם עמו התחתנת? האם אהבה בין בני זוג היא הסיבה היחידה לבחירה בהם? ואיך כל זה קשור לציפיות שלך מזוגיות ומבן או בת הזוג שלך?

את התשובות לשאלות הללו תוכלו למצוא בפרק "הסוד שמאחורי בחירת בני זוג — מדוע בחרה קסנטיפה בסוקרטס?" מתוך הספר בנות קְסַנְטִיפָּה - האם נשים משתנות אחרי הנישואים? המובא באדיבות הוצאת מטר והמחברת.

לקריאת הפרק הסוד שמאחורי בחירת בני זוג — מדוע בחרה קסנטיפה בסוקרטס? לחצו כאן

על הספר בנות קְסַנְטִיפָּה - האם נשים משתנות אחרי הנישואים?

האם נשים מִשתנות לרעה אחרי שהן מתחתנות? או שמא "אופיין האמיתי" מתגלה רק לאחר החתונה והולדת ילד? מדוע האהבה, ההבנה וההכלה של הנשים לפני החתונה מפנות את מקומן לכעס, שתלטנות ואפילו לרודנות?

ומה קורה לגברים? איך הם מתמודדים עם שינויים אלה וכיצד הם תורמים להם?

הספר בנות קסנטיפה עונה על שאלות אלו ועל רבות נוספות, ובעיקר על השאלה איך ניתן להתגבר על התמורות בזוגיות בעקבות הנישואים והמעבר להורות?

ד"ר שרה ברסלרמן, בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת חיפה, יועצת אישית, זוגית ומשפחתית, אספה עדויות רבות של גברים ונשים בנושא:

גבר: היינו זוג נהדר, עם הרבה הבנה, הנאה ובעיקר סקס. איפה האישה שאיתה התחתנתי?

אישה: אני מרגישה שאני אמא חד-הורית לשני תינוקות שאחד מהם הוא בן שלושים ואחת...

גבר: אשתי מצפה שאעשה בדיוק מה שאמרה לי ובאותו הרגע. אני לא הפועל שלה.

אישה: אני אמורה להיות מאושרת בשלב הזה של חיי. אבל אני לא. כשאני צריכה להתמודד לבד עם הכל - ברור שאני כועסת ולא נחמדה. 

הספר בנות קסנטיפה מתייחס לסטראוטיפ השלילי שהתגבש על נשים נשואות, המקבל גם בימינו ביטוי נרחב במדיה, בבדיחות, בפתגמים ובמערכונים. קְסַנְטִיפָּה היתה אשתו הצעירה של הפילוסוף היווני סוקרטס והיא תמיד מאוזכרת כאישה בעלת מזג רע. שמה הפך במהלך הדורות לשם נרדף לנשים הממררות את חיי בעליהן. 

סיפור מחייהם של קסנטיפה וסוקרטס יכול אולי להסביר ולהדגים מדוע קסנטיפה הייתה כעסנית: יום אחד הגיע סוקרטס לביתו באמצע היום, ללא הודעה מוקדמת, עם כמה מתלמידיו. כשסוקרטס ותלמידיו נכנסו לבית, הם נתקלו בקסנטיפה, בשעה ששטפה את הרצפה. סוקרטס ותלמידיו פסעו על הרצפה הרטובה והותירו מאחוריהם עקבות של בוץ. קסנטיפה כעסה וגידפה את בעלה בצעקות רמות. סוקרטס חייך אל תלמידיו בהתנצלות ואמר להם דברים ברוח זו: לא משנה מה תעשו בחיים — התחתנו! אם תינשאו לאישה טובה תהיו מאושרים. אם תינשאו לאישה רעה תהיו פילוסופים. כשקסנטיפה שמעה את זה, היא התרגזה עוד יותר, ובלי להסס הרימה את דלי המים המלוכלכים ורוקנה אותו על ראשו של בעלה. סוקרטס, בשלווה עילאית, פנה שוב אל תלמידיו ואמר להם: כן, תיארתי לעצמי שאחרי הרעמים יגיע הגשם.

כך, בספר ניתן למצוא הסבר מדוע קסנטיפה, וכמוה נשים בנות דורנו אינן קרות, כעסניות או רשעות מלידה. התכונות הקְסַנטיפּיוֹת שנשים נשואות רבות מראות כלפי בני זוגן הינן תוצר של השינויים שחלו בחיי הנשים בעשורים האחרונים, שהביאו להגברת העומס והמטלות על נשים, מבלי שנעשה שינוי חברתי משמעותי בהגדרת תפקידם של הגברים במשפחה ובהורות. 

אלפיים וחמש מאות שנים אחרי תקופתה של קסנטיפה - עדיין לא הרבה השתנה בחלוקה המגדרית של האחריות הגברית והנשית במשפחה - זוגות רבים מדי אינם שבעי רצון מהיחסים ביניהם, ואחוז הגירושים רק הולך ועולה.

הספר בנות קסנטיפה מתאר את תהליך הפיכתן של נשים אוהבות, דואגות ומפנקות - לבוסיות, ביקורתיות וכעסניות - ובקיצור: לקסנטיפוֹת. הוא גם מתאר את חלקם הבלתי מבוטל של הגברים בשינוי שעוברות רעיותיהם, ואת התמודדותם עם השתנות האישה האוהבת לה נישאו.

הספר קורא לגבר להסתכל במראה ולשאול את עצמו: ''מה אני עושה כאן לא נכון? כיצד זה קרה שאשתי הפכה לאישה אחרת? האם יכולתי למנוע את השינוי באישה שבה התאהבתי? ואם כבר קרה השינוי - כיצד אוכל להתמודד אתו?".

''מה קורה כאן?'' צריכה גם האישה לשאול, ''למה הקשר בינינו כבר לא עובד כמו פעם? מדוע אני כל כך כועסת וכל כך ביקורתית?".

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך