חיפוש

אימון להצלחה: למקומות, היכון, התאמן

אימון להצלחה: למקומות, היכון, התאמן

פורסם על ידי גילת דגן, פסיכולוגית ומאמנת אישית

אז מה אהיה השנה? רזה יותר? עשיר יותר? בריא יותר? צורך מספיק סיבים ומים ביום? אתלטי? סבלני ורגוע? שנת 2011 כמעט הסתיימה ואנחנו בפתחה של שנה חדשה. ההחלטות, הרצון להשתפר והחלומות הפכו כבר חלק מלוח השנה, בדיוק כמו השמפניה והנשיקה המסורתית של חצות. אין זה פלא - לרעיון של שיפור עצמי ושינוי מהיסוד יש קסם רב. מי לא רוצה לשנות משהו בעצמו? ומי לא, אחרי ששינה תכונה אחת בעצמו, ימצא עוד משהו לשנות? מספיק להציץ בחנות הספרים הקרובה כדי לראות את ערימות הספרים המבטיחים דרך פשוטה להצלחה אישית. הרי בהינתן ההזדמנות, מעטים מאיתנו יסרבו להיות עשירים יותר, רזים יותר, נחמדים יותר, מאורגנים יותר, בריאים ומאוזנים יותר. הרעיון שהכוח לשנות נתון בידינו, הוא ללא ספק רעיון מפתה.

כפסיכולוגית ומאמנת המלווה אנשים בדרכם להגשמת יעדים למעלה מ-20 שנה, מצאתי שיש שבעה שלבים בדרך להצלחה. את השלבים האלו עובר כל אדם שמצליח לממש חזון אישי, בין אם מדובר בהקמת עסק, עיצוב הגוף, הצלחה בקריירה או השתתפות במרתון ניו יורק. המטרה משתנה, הצעדים - לא.

צעד 1: תכלית (או: אם אינך יודע לאן אתה הולך, כיצד תדע שהגעת לשם?)

התכלית יכולה להיות משהו שאנחנו מאוד מאמינים בו וחושבים שהוא חשוב מאד, משהו שיש לנו תשוקה עזה אליו, משהו שאנחנו עושים אותו והוא מלהיב ומשמח אותנו, ונעשה אותו גם אם נקבל משכורת וגם אם לא. זה יכול להיות גם עיסוק שאנחנו רואים בו סוג של מורשת עבורנו.

האתגר: איך מחליטים מהי התכלית שלנו? הקושי הוא שרובנו מגיל צעיר רגילים למלא הוראות, לעשות מה שאחרים אומרים ולא מה שאנחנו רוצים באמת. כך קורה שהרצונות והתשוקות האמיתיים שלנו מפנים מקום לטובת מה שאנו "אמורים" לעשות בחיים שלנו. אנשים רבים מתייקים את החלומות שלהם אי שם בזיכרון, בתקווה שיום אחד בעתיד הרחוק, הם יהיו בעמדה להיות או לעשות את מה שליבם חפץ. בינתיים הם עושים את מה שאחרים חושבים שמתאים להם לעשות.

איך מאמן יכול לעזור: אימון אישי יכול לסייע לנו למצוא את המתנות הייחודיות שלנו כדי שנוכל להשתמש בהן בצורה הטובה ביותר. כלומר: לכל אדם יש את התכונה הייחודית שלו, הכישרון המוגדר, שקיבל במתנה בדי. אן. אי. שלו. אצל אחד זה יכול להיות כישרון מוזיקלי, אצל האחר זה יכולת ספורטיבית גבוהה, או כישרון אנאליטי. המאמן עוזר לנו למצוא את התכונה המיוחדת ההיא, מבליט אותה ומסייע בהחלטה במה להתמקד. הוא בעצם מוודא שלא רק נטפס נכון בסולם ההצלחה אלא גם שהסולם שהחלטנו לעלות עליו "נשען על הקיר הנכון". הוא יעזור לוודא שההצלחה שאנחנו שואפים אליה, היא אכן מתאימה לנו, לערכים שלנו ולמי שאנחנו, כי אם יש משהו יותר מתסכל מלא להשיג את מה שאנחנו רוצים, זה להשקיע ולהשיג מטרה, ואז להבין שמלכתחילה זה לא מה שבאמת רצינו.

צעד 2: הדרך למטרה: היעדים (או: ההצלחות הקטנות בדרך להצלחה הגדולה)

היעדים הם למעשה מפת הדרכים בדרך למימוש המטרה המרכזית שלך. כלומר, התוכנית שלך בדרך להצלחה. היעדים צריכים להיות מדידים כדי שנראה שאנו אכן בדרך הנכונה וברי השגה על פי תפיסתנו. לכן על היעדים להיות גמישים בהתאם למציאות המשתנה, כי בחיים יש לעיתים אירועים לא צפויים. אפשר לשנות את היעד, ויחד עם זאת, להגיע לתכלית אותה היעד נועד לשרת.

האתגר: למצוא יעדים שהם מדידים, גמישים וברי השגה. למה הכוונה? למשל, החלטנו להוריד 20 קילוגרם ממשקלנו. אם נחשוב על היעד, הוא ייראה לנו כמעט בלתי מושג. אבל אם נחלק את המטרה המרכזית ליעד של שתיית מים במקום משקאות מתוקים במשך שבוע ואכילת סלט גדול בתחילת כל ארוחה, זה כבר ייראה מעשי ופחות מאיים ( להמשך קריאה ראה אימון אישי להרזיה )

איך המאמן יכול לעזור: הוא ער לתכלית שלנו, ומסייע לנו למצוא את היעדים שיתאימו לנו וישרתו את המטרה המרכזית שקבענו. יתכן ובדרך יתברר כי יעד מסוים שהצבנו אינו בר- השגה מסיבות שונות, המאמן יסייע לנו להציב יעד חלופי אשר יסייע בהגעה למטרה הכוללת.

צעד 3: הרגלים נכונים (או: איך הופכים רצון להצליח ל"טבע שני" שלנו)

האתגר: הרגל הוא פעולה שהופכת לאוטומט אצלנו, כך שכאשר אנחנו מבצעים פעולה כדי להשיג מטרה מסוימת, והופכים אותה להרגל, הדרך שלנו להשגת המטרה קלה יותר. אלא שבדרך כלל איננו מודעים כלל להרגלים שלנו, ואנו ממשיכים לבצע אותם, למרות שלא פעם הם אינם משרתים את התכלית שלנו. למשל, הרגל של "שתקנות" ששירת אותנו היטב כילדים ואף עזר לנו להימנע מלהסתבך ב"צרות", יתכן וכיום כאשר אנחנו מעוניינים להתקדם בקריירה ניהולית אינו משרת אותנו עוד ואף חוסם את דרכנו להצלחה ( להמשך קריאה ראה אימון קרייה )

איך המאמן יכול לעזור: הוא מבהיר לנו מהם ההרגלים שפוגמים בסיכוי להצליח להגיע למטרות שלנו ומהם אלו שמשרתים אותנו בדרך להצלחה. הוא גם מחדד עבורנו את המודעות אליהם, כדי שנדע על אילו הרגלים אפשר לוותר, ואילו הרגלים אפשר לאמץ, ולהפוך אותם לחלק מאיתנו כדי שיסייעו לנו בהשגת היעדים שלנו. גם ניסיון להצלחה הוא הרגל, הרי המשיגים הגדולים בעולם פשוט משלימים עם העובדה שהצלחה היא במידה רבה "משחק של מספרים". הם יודעים כי ככל שינסו יותר דברים, כך עולה הסבירות שישיגו את היעדים שלהם. כל כישלון לכאורה מספק הזדמנות למידה מושלמת לעזור להם להתקרב יותר לתוצאה הרצויה בחיים. המאמן מסייע להפוך את הניסיון להשיג את המטרה, להרגל, גם מחשבתי וגם ביצועי.

צעד 4: התמודדות עם פחדים (או: איזה פחד, ואם אני לא אצליח).

האתגר: בכל פעם שאנחנו יוצאים מ"אזור הנוחות" שלנו, אנחנו מפחדים. הפחד הוא תגובה ראשונית טבעית, הגוף מגיב בצורה דומה בין אם הרגע ניצלנו בנס מתאונת דרכים קטלנית או בין אם אנחנו סובלים מפחד קהל וצריכים להציג פרזנטציה בפני חדר מלא באנשים. זאת למרות שבמצב הראשון מדובר בסכנה קיומית ומיידית ובמצב השני מדובר מקסימום באי נוחות קלה. המוח אינו מבחין בין שני המצבים ולכן התגובה הפיזיולוגית היא אותה התגובה. הדבר החשוב לגבי פחדים הוא להבין כי הם תגובה טבעית לכל מצב של יציאה מאזור הנוחות, בין אם מדובר בסכנה או בהזדמנות.

אם איננו מבינים מהו הפחד ומדוע אנו חווים אותו, התגובה הטבעית שלנו תהיה לסגת מהחדש, מהשינוי הלא נוח, ולנוע בחזרה אל אזור הנינוחות, במילים אחרות - אנשים שחווים פחד ולא מתגברים עליו, נשארים תקועים.

איך המאמן יכול לעזור: הוא עוזר לנו להכיר את הפחד, לקבל אותו, להתמודד ולעבור מעליו. ברגע שאנחנו מודעים לפחד, אנחנו יכולים להשתחרר ממנו ולנוע הלאה.המאמן עוזר לנו לזהות את הפחד, להבין שזה בסדר להרגיש אותו, אך למרות זאת, לדעת שעלינו לנקוט פעולה. המאמן מבהיר שכדי להשיג כל דבר חדש בחיים, אנו צריכים להיות מוכנים לשנות את הפעולות שלנו כך שנוכל להפיק תוצאות חדשות ומשופרות. בכל פעם שאנו מכניסים שינוי לחיים, אין טעם לחסל את הפחד, אלא פשוט להתמקד בנקיטת הפעולות ההכרחיות שיובילו אותנו לקראת היעדים והחלומות, למרות הפחד.

צעד 5: לפתח את התודעה (או: לשמור על ראש פתוח)

התגובות שלנו הם תרגום ישיר של סוג המחשבות בהם אנחנו מתמקדים. אם התגובות שלנו מרחיקות אותנו מהיעד, יש לנו ההזדמנות להשתמש בתודעה לראות את הסיטואציה באור חדש ולשנות את התגובה שלנו לאירוע. למשל, נניח והפסדנו בעסקה גדולה לטובת מתחרים, יתכן והתגובה הטבעית שלנו היא לכעוס על עצמנו ולקטר על המזל הרע וכל ההפסדים שנגרמו כתוצאה מאי קבלת העסקה. כאשר אנחנו משתמשים בפרספקטיבה שלנו, אנחנו יכולים להתבונן במצב ולשאול את עצמנו "מה אנחנו יכולים ללמוד מזה?" או יתכן ואף נשאל כיצד נוכל להתגבר על הפסד העסקה ולהשתמש בזה למינוף הצלחות בהמשך.

האתגר: בעוד הרעיון של לחשוב מחשבות חדשות ומעצימות נראה כקל יחסית, צריך לזכור כי דפוסי המחשבה השליליים שלנו פיתחו עצמם שנה אחר שנה וקברו עצמם עמוק בנבכי הלא מודע. סביר כי נחווה את התודעה שלנו במצב שהיא רוצה לחזור חזרה למצב המוכר. למשל, אם חיינו את רוב חיינו באמונה כי דעה של אדם אחר היא יותר חשובה משלנו, אז נקבל כל ביקורת שלילית כאמת מוחלטת, ללא קשר אם הביקורת משרתת אותנו. למעשה הערה שלילית של מישהו יכולה לגרום לנו לנטוש את החלום שלנו. דרך הפעולה של התמדה, אנחנו יכולים להתחיל לווסת את התגובות שלנו כלפי החיים כפי שאנחנו עושים כלפי חוויות היומיום שלנו. אם חזור על דרך החשיבה החדשה הזו שוב ושוב, התוצאה תהיה הרגל חדש. כפי שכולנו יודעים, קשה לשנות הרגלים, ובסופו של דבר ההרגלים מנהלים את חיינו. האמצעי הוא להשיג הרגלים הטובים שיעבדו עבורנו.

איך המאמן יכול לעזור: כדי לוודא שתתגבר על המכשלה הזו, נדרשת מודעות והתמדה. המאמן יכול לסייע לנו לבחור מחשבות חדשות ומעצימות ולהתמיד בתרגולן עד שהופכות להרגל וחלק מאיתנו. ואיך עושים את זה? לומדים באמצעות המאמן לשלוט על התודעה בכך שנבחר את המחשבות שלנו. כן, כן, אנחנו בעצמנו בוחרים את המחשבות שלנו בין אם אנו מכירים בכך ובין אם לא. כשאנחנו יכולים לבחור את המחשבות שלנו, אנחנו גם יכולים לסגל דפוסי מחשבה חדשים ואמונות חדשות, שיהיו חיוביות ויתמכו בשאיפות וביעדים שלנו. ללמוד לחשוב מחדש אינו דבר קל, זה דורש התמדה, חזרות ושינון, כמו שינוי של כל הרגל אחר שהיה מוטבע בנו. אבל, כשיש לנו מאמן טוב, הוא יכול לספק לנו את ההשראה ולעזור לנו לממש את הפוטנציאל שלנו שאולי טרם הבחנו בו. כי הדרך בה אנחנו רואים את עצמנו והדרך בה המאמן רואה אותנו יהיו שונות. אם אנחנו נעולים באמונה מגבילה שמנעה מאיתנו לממש יותר ממלוא הפוטנציאל שלנו, המאמן יצביע על כך. לעתים אנו זקוקים למישהו אחר שיאמין בנו, לפני שאנחנו יכולים להאמין בעצמנו.

צעד 6 : התמדה מעשית (או: אל תוותרו, התמדה היא המפתח בדרך להצלחה).

האתגר: פעמים רבות הדרך להצלחה זרועה מהמורות ותקלות, ורבים מאיתנו מרימים ידיים באמצע הדרך ומגדירים את התקלות ככישלון סוחף. למשל, קיווינו לסגור עסקה גדולה אך לבסוף נבחר אחד מהמתחרים זכה בעסקה, ירדנו חמישה קילו ועלינו חזרה שניים, לא קיבלנו עבודה שרצינו ועוד.

איך המאמן יכול לעזור: המאמן מאפשר לנו לראות ולהבין שיש הצלחות יומיומיות בדרך אל ההצלחה הגדולה. הרי אם אנחנו עובדים על יעד ממש גדול שתואם את התשוקות והערכים שלנו, לא תהיה לנו בעיה ללכת לעבודה, יום אחרי יום, עד שהחלום שלנו ימומש. צריך לגייס הרבה אמונה ונחישות על מנת להגיע אל היעד ולזהות גם את ההצלחות הקטנות בדרך אל ההצלחה הגדולה.

צעד 7: היה תלמיד של החיים (או: תלמד ממי שאתה רק יכול)

האתגר: אנחנו נוטים לומר - 'אה, את זה אני כבר יודע' ולחשוב שאנחנו יודעים כבר כמעט הכול. בכך אנחנו מחשקים את עצמנו ומצמצמים את האופציות שלנו להצלחה.

איך המאמן יכול לעזור? אם אנחנו רוצה להפיק את מלוא התועלת ממאמן, אנחנו צריך להיות מוכנים ללמוד את הכול (בשונה מלדעת הכול). אם אנחנו מוכנים להיות תלמידים של הצלחה וללמוד מהמאמן שלנו, אין כמעט גבול למה שנוכל להשיג. אין זה אומר כי המאמן הוא מאסטר של החיים ויש לו את החוכמה האוניברסאלית האינסופית. כל מה שזה אומר שהמאמן שלנו הוא מישהו שגם מחויב להצלחה ויש לו שפע של ניסיון חיים לחלוק איתנו.

סיכום:

אם נעבוד ביחד עם מאמנת אישית או מאמן אישי ונשמור על ראש פתוח, נראה איך החיים שלנו משתנים הרבה יותר ממנה שאנחנו יכולים לדמיין ונהפוך לאנשים שרצינו להיות.

על המטפלת - גילת אור דגן

גילת אור דגן, פסיכולוגית ומאמנת.

gilatdagan@gmail.com

 050-2521375

תחומי מומחיות:
אימון אישי

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי

עוד מאמרים שיעניינו אותך