תפריט נגישות
חיפוש

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות?

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

מחשבות אובדניות, או מחשבות של אדם על גרימת מותו באופן יזום, הן מחשבות המופיעות ברגעים של מצוקה נפשית קשה, ברגעים של ייאוש בהם האדם חש כי אינו יכול להמשיך ולהתמודד עם סבל שהוא חווה, וכי הוא חייב להפסיק את סבלו גם במחיר של חייו. מחשבות אובדניות עשויות להופיע בעקבות משבר פתאומי (אובדן, חולי, טראומה), בעקבות קשיים רגשיים שביניהם דיכאון, הפרעות אכילה וכן הלאה, או בעקבות תחושה מתמשכת של סבל וייאוש מהאפשרות להביא לשינוי.

חלק מהאנשים החווים מחשבות אובדניות מתכננים באופן קונקרטי כיצד לסיים את חייהם, אחרים מפנטזים על גרימת מותם בדרך עקיפה (חציית כבישים לא זהירה, נפילה מצוק בטיול) ואחרים משתמשים במחשבות אובדניות כאמצעי נחמה- "אם זה לא ישתפר, תמיד אני יכול להתאבד".

דרכי טיפול אפשריות במחשבות אובדניות

נקודת המוצא בהתמודדות עם מחשבות אובדניות צריכה להיות שיש להתייחס אליהן ברצינות המירבית. לא פעם אנשים הנחשפים לכך שיקירם מתמודד עם מחשבות אובדניות נבהלים, נרתעים, ומגיבים בביטול ("הוא סתם מגזים, הוא בחיים לא יעשה את זה"). תגובה מסוג זה מעצימה את הייאוש והבדידות ולכן חשוב מאוד להתייחס במלוא הרצינות לאדם המצהיר על מחשבות אובדניות.

עם מחשבות אובדניות יש להתמודד בשתי רמות. ראשית, יש לפנות אל איש מקצוע שיעריך את מידת הסכנה המיידית בה האדם נמצא. בהתאם להערכתו והנחיותיו של איש המקצוע (בדרך כלל פסיכיאטר/ית), ניתן לפנות אל אשפוז פסיכיאטרי המספק השגחה צמודה וטיפול אינטנסיבי למצויים בסכנת חיים מיידית. גם במקרים בהם לא נשקפת סכנה מיידית חשוב להגן על האדם המתמודד עם מחשבות אובדניות מפני סיטואציות או אמצעים בהם יוכל לפגוע בעצמו, ולדאוג שסביבתו הקרובה תספק תמיכה רגשית ותהיה זמינה עבורו.

מעבר להתמודדות המיידית עם מחשבות אובדניות, חשוב לטפל בהקדם האפשרי בקשיים הרגשיים העומדים בבסיס המצוקה הנפשית אשר עוררה מחשבות אובדניות. טיפול נפשי מאפשר אדם המתמודד עם מחשבות אובדניות להבין את מקור סבלו ולרכוש מיומנויות התמודדות אשר יקלו עליו. במרבית המקרים, ההקלה הנפשית תביא גם להיעלמותן של אותן מחשבות אובדניות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך