תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

השפעות עישון ההורים על התנהגות הילדים

השפעות עישון ההורים על התנהגות הילדים

צוות בטיפולנט

כבר מגיל צעיר אנו לומדים לדקלם כי עישון מזיק לבריאות, והורים רבים משתדלים להפסיק לעשן בעת ההריון או ליד תינוקות צעירים. אך האם לעישון של ההורים ישנה השפעה גם על בריאותם הנפשית והתנהגותם של הילדים?

מחקר שנערך לאחרונה בניו יורק מצביע על כך שילדים להורים מעשנים נוטים יותר לפתח סימפטומים חרדתיים ודיכאוניים ותלונות סומטיות (גופניות). כמו כן, ילדים אלו מועדים יותר לפתח הפרעות התנהגות, התנהגות עבריינית והתנהגות אגרסיבית.

שימוש בשיטות סטטיסטיות שונות איפשר לחוקרים להצביע על כך שחשיפה לעישון משפיעה על הילדים גם כאשר מנוטרלת השפעתם של גורמים נוספים העשויים להשפיע על התנהגות הילד. כך, למשל, נוטרלה השפעתם של מעמד סוציו אקונומי, אזור מגורים, אישיות ההורה ופרקטיקות גידול הילד (למשל, עד כמה ההורה מראה אהבה לילדו). ממצאים אלו תואמים מחקר נוסף שנערך כבר ב-1999, לפיו ילדים להורים מעשנים סובלים מיותר הפרעות התנהגות.

לטענת החוקרים ניתן להסביר את השפעת העישון על התנהגות הילד באמצעות מודלים ביולוגיים והתנהגותיים. על פי הטענה הביולוגית, משפיע העישון על המערכת הנוירו-ביולוגית המוחית באופן שמביא לבעיות התנהגות. על פי הגישה ההתנהגותית, עישון מהווה דוגמא שלילית להתנהגות הנתפסת כבלתי ראויה.

השפעת העישון, אגב, אינה מפלה בין אמהות לאבות - תוצאות המחקר מצביעות על כך שעישון של האב משפיע על התנהגות הילדים בדיוק כמו עישון של האם...

מקורות

Exposure to Parental Cigarette Smoking and Child Problem Behaviors: A Longitudinal study, Brook, Zhang, Fagan & Pebbles, Journal of Child and Family Studies, vol: 17 (3) 2008 p:372-384

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך