תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפים לעצמאיים המחפשים עבודה בימי הקורונה

טיפים לעצמאיים המחפשים עבודה בימי הקורונה

עדנה ברק

מגפת הקורונה, אשר הביאה לנזקים עצומים בכלכלה הישראלית והותירה כבר למעל חצי מליון מובטלים, פגעה באופן מיוחד בעצמאיים ובבעלי העסקים, אשר מצאו עצמם נופלים בין הכיסאות, כמעט ללא פיצוי הולם או מתווה עתידי לשיפור במצבם. כך, מקור הפרנסה של עצמאיים רבים פשוט נעלם כלא היה ולחלקם, עדיין אסור לחזור ולעבוד. 

עצמאיים יקרים, בתקופה בה אתם מצויים בחוסר ודאות לגבי עתידכם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים מעולם הפסיכולוגיה התעסוקתית – ארגונית, אשר יכולים להגדיל את הסיכוי שלכם, לעשות הסבה ולמצוא עבודה כשכירים בימי הקורונה.

3 טיפים לעצמאיים המחפשים מעתה עבודה כשכירים: 

השקיעו בקורות חיים

הכינו קורות חיים ייחודיים, שיספקו לכם יתרון מול מועמדים אחרים לאותה משרה. סביר להניח כי בעת הנוכחית, התחרות על כל משרה תהיה גבוהה. לכן, השתמשו בקורות חיים שישווקו אתכם, גם אם עד היום מסמכים מסוג זה שימשו רק מנכ"לים ומנהלים בכירים.

קורות החיים הרגילים, שאת המבנה שלהם תמצאו באתרים של חיפוש עבודה, אינם יעילים. הם מתמקדים בעבר: הם מפרטים במה עבדתם ועבור אילו תפקידים שילמו לכם משכורת. המידע הזה לא עונה על הצורך של המעסיק החדש. את המעסיק החדש, ביום שאחרי הקורונה, מעניינים הצרכים שלו כרגע. מעסיק כזה מחפש בקורות החיים שלך תשובה ברורה לשתי שאלות:

השאלה הראשונה: מה אתם יודעים לעשות באופן מעשי? כלומר, איזו תועלת אמיתית אתם מביאים עמכם (לא התארים, לא משרות העבר ולא הידע התיאורטי יקבעו זאת, אלא מיומנויות מקצועיות, ארגוניות וניהוליות בהן אתם שולטים ברמה המעשית כיום). 

השאלה השנייה: למה לקבל דווקא אתכם, כשיש "שפע" של מועמדים אפשריים? על שאלה זו תענו באמצעות פירוט ההישגים שלכם. למשל, הכינו מסמך המרכז את תרומתכם הייחודית לרווחיות העסק, או לקידומו הטכנולוגי. נסחו לעצמכם עובדות ונתונים, המוכיחים כי ביכולתכם להביא לייעול, שינוי, קידום או חיסכון בצורה שלא משתמעת לשני פנים. קורות חיים טובים שיקדמו את מועמדותכם, חייבים לענות על שתי השאלות הללו.

הגדירו את התחום המקצועי המתאים עבורכם

לבד, או בעזרת איש מקצוע, חשבו מהו התחום בו יתאים לכם לעבוד. תחום כזה הוא תחום אליו לא תתקשו להתקבל, תחום שיאפשר לכם לאהוב את תוכן העבודה שלכם ותחום שתוכלו להצליח ולהתמיד בו. אולי תעברו לתחום קרוב לתחום בו עבדתם כעצמאיים. אולי תנצלו את המשבר כדי לבצע שינוי מהותי ולהתקרב לתחום עיסוק עליו חלמתם בעבר, התעניינתם בו או נמשכתם אליו. הפסיכולוג התעסוקתי יסייע לכם לאבחן, האם היתרון היחסי שלכם מצוי בתחום החומרים והמכשירים, בתחום הנתונים, או בתחום העבודה עם אנשים. 

שאלו את עצמכם האם תעדיפו לעבוד עם אנשים בריאים (בית מלון) או חולים (בית חולים)? ילדים, נוער, מבוגרים, קשישים? ללמד, לחנך, לנהל, לתת שירות, למכור, לשמח (תרבות ואמנות), לייעץ, לרפא (גוף? נפש?), לטפל? יש בעולם מאות אלפי מקצועות. רובינו מכירים רק כשלוש מאות מקצועות (!) ולכן העולם התעסוקתי נראה לנו "מוגבל", כשבפועל הוא רחב ומגוון, ומקצועות מתים, נולדים ומתחלפים כל העת.

הבינו מה מפריד ביניכם לבין המקצוע החדש

לבד, או בעזרת איש מקצוע, נתחו לעצמכם מה חסר לכם היום כדי להתקדם בתחום החדש שבחרתם לעצמכם. אולי חסר לכם ידע בתחום מסוים? שליטה בשפה זרה, או בתוכנה חדשה? הגדירו לעצמכם את המיומנויות האישיות או את הכישורים הנחוצים לכם; אולי חסרה לכם מיומנות "קשה", כמו ניתוח דוחות כספיים מורכבים, ואולי מדובר במיומנות "רכה", כמו אסרטיביות, ניהול מו"מ, תקשורת בין-אישית רגישה, או חיזוק הסמכות האישית.

בתחום הידע, ניתן למצוא כיום ברשת בחינם מבחר נרחב של קורסים והדרכות, החל בסרטוני הדרכה מצוינים ביו-טיוב ועד קורסים ברמה אוניברסיטאית (לדוגמא באנגלית: corsera, MOOC ובעברית: "קמפוס"). בתחום המיומנויות הרכות, ניתן להיעזר בייעוץ והדרכה אישית, או ב"און-ליין" מרחוק, עם פסיכולוגים תעסוקתיים או עם יועצים ארגוניים. 

על הכותבת – עדנה ברק

עדנה ברק הינה פסיכולוגית תעסוקתית וארגונית, בעלת תואר מומחה. יזמה, הקימה וניהלה את חברת "נקודת מפנה". עוסקת 45 שנה בפתרון בעיות בתחומי עבודה וקריירה. מומחית בסיוע למובטלים במציאת עבודה הולמת חדשה, במעברים מעצמאי לשכיר ולהפך. עוסקת באבחון והכוון תעסוקתי. מחברת הספרים "נקודת מפנה בקריירה" ו"לחזור למעגל העבודה". 

ניתן לפנות לעדנה ברק, עם שאלות אישיות, בנושאים של עבודה וקריירה, במייל הבא: [email protected] 

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך