תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לגדל ילד לבד: ראיון עם דר' דרור אורן לרגל צאת ספרו 'הורות יחידנית'

לגדל ילד לבד: ראיון עם דר' דרור אורן לרגל צאת ספרו 'הורות יחידנית'

גל סגל

יותר ויותר נשים וגברים בוחרים בדרך של הורות יחידנית ומחליטים על גידול ילד בכוחות עצמם, ללא בן/בת זוג שותפים. מעשרות בלבד אשר בחרו ביחידנות מדי שנה עד לפני שני עשורים, כיום אנו עדים למאות ואף אלפים המצטרפים לדרך חיים זו, הטומנת בחובה אתגרים רבים. על כך שוחחנו עם ד"ר דרור אורן, פסיכולוג קליני וחינוכי אשר ספרו החדש "הורות יחידנית" ראה אור לאחרונה בהוצאת רסלינג. הספר מבוסס על שיחות שניהל אורן עם מעל ל-40 הורים יחידניים, ונוגע בשאלות כגון: האם צריך מראש שני הורים על מנת לגדל צאצאים באופן מיטבי? מהן ההשלכות של הורות יחידנית על החוויה ההורית ועל גידול הילדים? מה הקשיים שמתעוררים בהורות מסוג זה? ומה יכול לסייע בהתמודדות עמם? על זאת ועוד בראיון הנוכחי.

הורות במקום זוגיות – האמנם?

נושא מרכזי בהורות יחידנית הוא ההפרדה בין מסלול הזוגיות וההורות, טוען ד"ר אורן: "ההורים היחידניים בוחרים להביא ילד מתוך הרצון והצורך שלהם בהורות, תוך כדי החלטה או בחירה לוותר על הבאת ילד כחלק מקשר זוגי". ממדגם שערך אורן כחלק מכתיבת הספר, עלה כי רוב האבות והאימהות היחידניים מתארים כי אינם נמצאים בקשרים רומנטיים משמעותיים בהווה. ואכן, הורים יחידנים רבים שואלים את עצמם האם הבאת ילד לבד לעולם מייתרת את האפשרות שלהם להיכנס לזוגיות בהמשך הדרך. "רוב היחידניים מצהירים שהם מעוניינים בזוגיות, באהבה, בשותפות ובאינטימיות, אך החלטתם היא לממש את ההורות בלי לחכות ל'נסיך על הסוס הלבן'", מתאר אורן. עם זאת, הוא מדגיש, אין זה אומר כי לא ניתן ליצור קשרים זוגיים משמעותיים בתור הורה יחיד. יתכן כי מיקוד תשומת הלב בילד בשנים הראשונות מקשה על הורים רבים להפנות משאבים גם לאפיק הזוגי, אשר ייפתח מחדש מאוחר יותר: "מרבית ההורים שעמם שוחחתי מציגים תקווה שכשהילד יגדל ויהיו פנויים יותר, יוכלו להכניס לחייהם שוב קשר זוגי משמעותי".

לשתף או לא לשתף, זו השאלה

דילמה משמעותית נוספת בהורות יחידנית הינה מידת החשיפה של הילד למידע אודות אביו או אמו הביולוגיים, אומר אורן. "הורים תארו לי את ההתלבטות בין הגדרתו כתורם והשארתו כדמות מעורפלות, אל מול אחרים שבחרו לשתף את הילד ואף לאפשר קשר עתידי עם מי שהעביר מטענו הגנטי לצאצאים. הנושא מורכב ומעניין ובחברה המשתנה בה אנו חיים, בה מבנים שונים של משפחות הופכים רווחים יותר, וראוי להקדיש לו מחשבה רבה". לפי אורן, הורות מיטיבה היא כזו שמציגה לילדים תמונה שלמה של תהליך ההפיכה למשפחה והבחירה בה, זאת כמובן בהתאם לגיל ולמידת העניין שמפגינים הילדים לנושא. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, כגון מפגש עם משפחות יחידיניות נוספות, ספרי ילדים העוסקים בנושא וכו', אשר יאפשרו לייצר בבית שיח כנה ואמיתי.

ההתמודדות היומיומית של הורים יחידניים

בפרקים האחרונים בספרו, מעלה ד"ר אורן הצעות מעשיות אשר יכולות לסייע להורים היחידניים ולסביבתם. לדבריו, לפני הכל, חשובות התארגנות והכנה נכונות; לגדל ילד לבד זו החלטה עצומה, ולכן הלוקח/ת דרך זו חייבים לחוש בשלים מספיק ובטוחים בבחירתם. בייחוד, חשובה המודעות לעובדה כי בחברה שלנו, הורות יחידנית עדיין סובלת מסטיגמה מסוימת. כך למשל, ילדים להורים יחידניים עשויים לחוות תגובות שונות מחבריהם בגין המבנה הייחודי של משפחתם. בהקשר זה, מדגיש ד"ר אורן את חשיבות התמיכה הסביבתית וההשתייכות לקבוצות ולקהילות חברתיות. אלה עשויות להגביר את תחושות הקבלה, ולייצר רשת תמיכה משמעותית מאוד.

לצד זה, מדגיש אורן גם את החשיבות שבתיאום הציפיות סביב העזרה מצד הסביבה: "בני משפחה צריכים לדעת מראש שיתכן ותהיה ציפייה מצד ההורה לקחת חלק בגידול הילד/ה, אך השאלה כיצד ובאיזה אופן עשויה להשפיע על היחסים ולייצר מתח רב". כך למשל, בהיעדר בן או בת זוג השותפים לגידול הילד, נוטים ההורים היחידנים לצפות לעזרה משמעותית מבני משפחה אחרים, בעיקר מהסבים והסבתות, ולעיתים אף מאחיהם ואחיותיהם. מעורבות מסוג זה עשויה להתאים למשפחות מסוימות, אך להכביד על אחרות. לכן, כדאי לבצע תיאום ציפיות מראש, בו יש מחשבה על הצרכים של ההורה ומידת המעורבות של אנשים נוספים בגידול הילד.

ללמוד מן הניסיון

הורות יחידנית מעוררת המון שאלות, חששות והתלבטויות, אשר עשויות לגרום להורים רבים לחוש "לבד במערכה". לכן, אורן ממליץ להסתייע באנשי מקצוע מתחום ההורות, ולהיעזר בהם בשלבים שונים של התהליך. והרי שבדומה לכל משפחה, הורות מיטבית היא כזו שבה ההורה מתפשר, מסתגל ונעזר באחרים...

על המרואיין – ד"ר דרור אורן

ד"ר דרור אורן הוא פסיכולוג קליני וחינוכי, מדריך בשתי החטיבות, בעל דוקטורט לפילוסופיה, מרצה בארץ ובעולם, מלמד ומדריך בתכניות לפסיכותרפיה. הוא מומחה לעובדה עם הורים ופיתח, בין השאר, מודל לטיפול פסיכו-דינמי להורות. ספרו "הורות יחידנית" הינו ספרו השני. www.drororen.com

על המראיינת – גל סגל

גל סגל היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, בוגרת תוכנית לפסיכותרפיה, עוסקת בתחום הטיפול בילדים ובמתבגרים ובעבודה טיפולית עם הורים. מקבלת בקליניקה פרטית בתל-אביב.

למידע נוסף על הספר ורכישה

תחומי מומחיות:
ייעוץ להורים ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך