תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא רק ריטלין - טיפול בהפרעות קשב וריכוז מעבר לתרופות

לא רק ריטלין - טיפול בהפרעות קשב וריכוז מעבר לתרופות

צוות בטיפולנט

כיום, הטיפול הנפוץ ביותר להפרעות קשב וריכוז (ADHD) הוא מתן תרופות ממריצות המבוססות על החומר מתילפנידאט, כמו ״ריטלין״, ״קונצרטה״ ודומיהן. אף על פי שטיפול תרופתי יכול להועיל בשמירה על ריכוז, ישנם היבטים אחרים של בעיות קשב וריכוז שנותרים ללא מענה כאשר זה הטיפול היחידי שניתן. למשל, יצירת קשרים חברתיים או התמודדות עם חוויה רגשית של חריגות.

הבשורות הטובות הן שיש דרכים נוספות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, מעבר לתרופות!

האם טיפולים אחרים יעלים כמו ריטלין?

כאמור, טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז הוא קונצנזוס די רחב בעולם הפסיכיאטרי. הקונצנזוס נשען בין היתר על מחקר שפורסם בשנת 1999, והשווה בין טיפול התנהגותי, טיפול תרופתי ושילוב בין השניים, ומצא שהטיפול התרופתי הניב את התוצאות הטובות ביותר.

אולם, מאז נרשמו מספר התפתחויות מעניינות בתחום המחקר הזה. ב-2007 למשל, פורסם מחקר המשך שבחן את השפעתן ארוכת הטווח של ההתערבויות הטיפוליות, ומצא שאמנם לטיפול תרופתי יש יתרון בשנתיים הראשונות, אך לאחר 3 שנים לא היה הבדל בין משמעותי בין סוגי הטיפול השונים, וגם טיפול התנהגותי הראה יעילות גבוהה.

כמו כן, במידה ואתם רוצים שילדכם ירכוש כלים ומיומנויות שיאפשרו לו להסתדר גם מבלי לקחת תרופות, ישנם ערוצים ששווה להשקיע בהם ולטפח אותם. בעיקר: שינויים באורח החיים ותכנון התערבויות התנהגותיות (נשמע מפוצץ אבל זה בעצם די פשוט!)

שינויים באורח החיים

אורח חיים בריא יכול לסייע לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, ולילדים בכלל, לשמור על ריכוז לאורך זמן. שני נתיבים מרכזיים רלוונטיים לכך:

1. התעמלות גופנית

התעמלות גופנית היא כלי חשוב במיוחד לסיוע בריכוז. מחקר מצא כי 5 דקות של פעילות גופנית ביום, משפרות את יכולתם של ילדים להתרכז. מחקר אחר אפילו מצא שלאחר פעילות גופנית ילדים עם ADHD עשו פחות טעויות במבחן, בהשוואה לילדים שלא עשו פעילות גופנית.

2. שינה

שינה מסודרת וטובה היא גם ערוץ שכדאי להקפיד עליו אצל ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז. מחקר מסוים מצא שתוספת של חצי שעת שינה בלילה הפחיתה משמעותית את הנטייה של ילדים עם ADHD להיות חסרי מנוח בבית הספר, ושיפרה את ההתנהגות שלהם.

באופן ספציפי, מחקרים מצאו שילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להיות היפראקטיביים כשהם עייפים (בשונה מרוב האנשים, שחווים האטה כשהם עייפים). לכן גם כאשר מבחוץ הם נראים מאוד אנרגטיים, ייתכן מאוד שהם בכלל צריכים לישון.

התערבויות התנהגותיות

התערבויות התנהגותיות אינן ״מדע טילים״ מסובך והן לרוב פשוטות, אינטואיטיביות וקלות ללמידה בהדרכת פסיכולוג או פסיכולוגית. לצד זאת, חשוב ליישם אותן מגיל צעיר ובאופן רציף, על מנת שיהיו יעילות. רצוי אפילו לפני שהילד מתחיל את כיתה א׳.

ניתן לחלק את ההתערבויות ההתנהגותיות לשלוש קבוצות מרכזיות:

1. תכניות הורים

התערבות הניתנת על ידי איש טיפול בתחום ה-ADHD להורים, ומתמקדת בהדרכת ההורים לגבי אסטרטגיות שבהן ניתן לעזור לילדיהם להצליח. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז לרוב זוכים בתשומת לב רק כשהם עושים משהו בעייתי. אחד הדברים שחשוב ללמד הורים, הוא להקדיש תשומת לב לילד דווקא ברגעים שבהם הוא מתנהג כראוי. בהדרכת פסיכולוג, ההורים יכולים להבין טוב יותר את ההתנהגות של ילדיהם, ולקבל כלים יעילים כדי להכווין אותם להתנהגות רצויה.

2. התערבויות טיפוליות קבוצתיות

ניתן לשלוח את הילד להשתתף בקבוצות טיפוליות המיועדות לילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, בהן הם לומדים ומתרגלים כישורים חברתיים, ניהול זמן, שיתוף פעולה בקבוצה וכדומה. כיוון שבהרבה מקרים ADHD מייצר גם קושי חברתי, התערבויות קבוצתיות רלוונטיות במיוחד לילדים הסובלים מדחייה חברתית וחשים בודדים.

3. תכניות מורים

בנוסף לעבודה של ההורים והילד עם איש טיפול, ניתן לייצר התערבות המתמקדות בהדרכת מורים לגבי אסטרטגיות שבהן ניתן לעזור לילד להצליח כתלמיד. למשל, מתן הוראות ברורות וקצרות, מתן משוב תדיר ומיידי, ומתן תגמול כשהתלמיד הצליח במשימה מסוימת או התנהג בצורה שציפינו ממנו. אם המורה של ילדיכם אינו בקיא בעבודה עם הפרעות קשב וריכוז, ניתן לייצר פגישה משותפת בין המורה, המטפל וההורים כדי לבחון את האסטרטגיה הרצויה.

מקורות

www.apa.org/monitor/2013/02/easing-adhd

www.psychologytoday.com/us/blog/fixing-families/202102/11-tips-helping-your-loved-one-adhd

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך