תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד נשמור על מקום העבודה בקורונה?

כיצד נשמור על מקום העבודה בקורונה?

עדנה ברק

המשבר הכלכלי שנלווה למגיפת הקורונה, יצר מתחים חריפים ושינויים מהותיים בעולם העבודה. מדברים היום הרבה פחות על "קריירה" והרבה יותר על "פרנסה". לא קיימים עדיין נתונים ברורים על מספר המובטלים (ההערכות נעות בין כחצי מיליון לשבע-מאות אלף אנשים), על מספר המפוטרים (כנראה כעשרים אחוז מבין אלו שהוצאו לחל"ת) או על מספר העסקים שנסגרו וייסגרו בישראל (ההערכה: כ- 70,000 עסקים). מוסכם שמדובר כיום במיתון כבד, כנראה, הכבד ביותר מאז קום המדינה. שכירים רבים (פרט לעובדי המדינה שלא נפגעו) ספגו הורדה של כ- 10-30 אחוזים בשכר, צמצום שבוע העבודה לארבעה ימים ומעבר לעבודה מהבית, מה שמקשה על ניהול חיי המשפחה ומאריך מאד את שעות העבודה. 

כאן תוכלו למצוא עצות מעשיות מעולם הפסיכולוגיה הארגונית והתעסוקתית, אשר יעזרו לכם לשמור על מקור ההכנסה שלכם, גם בימים מאתגרים אלו.

שכירים: כיצד לשמור על מקום העבודה ולמנוע את סכנת הפיטורין?

לשכירים, במיוחד למי שחושש שהוא עלול להיכלל ברשימת העובדים שלא יוחזרו לעבודתם לאחר ימי הקורונה (עקב פיטורין, גיל, תפקיד שאיננו במרכז פעילות הארגון (ב"מיין ליין"), פרויקט שמתקרב לסיום, צמצום הפעילות ועוד), מוצע לנקוט בפעולות שיאפשרו לו להיתפס כחיוני עבור המעסיק הנוכחי:

הציעו רעיון שיוכל להביא תועלת למעסיק הנוכחי שלכם

בימים בהם כולם מחפשים להבטיח את מקום העבודה שלהם, דרך שיכולה להבליט את חשיבותכם לארגון בו אתם עובדים, היא הצעה של רעיון לפרויקט חדש, מוצר חדש, שירות חדש, תחום חדש או מגזר לקוחות חדש. כל פרויקט שייצור למעסיק פריצה טכנולוגית, עסקית או רווחית יחזק את מעמדכם כעובדים התורמים לעסק. 

הקפידו להעלות את ההצעה על הכתב ולשלוח אותה למספר גורמים בארגון (ממונה ישיר, ממונה עקיף, בכירים רלבנטיים), כדי שהרעיון לא ייגזל מכם ושאיש לא יוכל לקחת עליו את הקרדיט המגיע לכם. הצעה שכזו תוכל להפוך אתכם לחיוניים ולהבטיח את המשך ההעסקה שלכם. 

הכינו מסמך המרכז את כל ההישגים שלכם בעבודה בשלוש השנים האחרונות 

ובכן, נשאלת השאלה מה זה "הישג"? הכוונה ב"הישג" איננה כמובן "זכיתי בפרס נובל", איש לא מצפה לכך. ההישג אמור להיות רלוונטי למשרה שלכם. הישג טוב מנוסח במונחים של איכות, עלות, כמות ולוח-זמנים וכמו כן הוא מבוסס על עובדות. הישג לא ינוסח כך: "להרגשתי הצלחתי מאד", אלא הוא יהיה מנומק ויתבסס על עובדות ונתונים המוכיחים את ההצלחה. ניתן לחשוב על זה כך: בעבור העבודה הרגילה שלכם – קיבלתם שכר, ב"הישג" הכוונה היא למאמץ חריג, מעבֵר לעבודה הרגילה. 

כנראה שלא יצרתם הישגים יוצאי דופן בכל יום, וגם לא בכל חודש. אבל מידי פעם, אולי יזמתם וביצעתם פעילות ייחודית של שיפור, שינוי, חיסכון, ייעול, תרומה ברורה להתקדמות טכנולוגית או לרווחיות העסק. בנו מסמך של ההישגים האישיים שלכם בתחום הביצועי, הארגוני או הניהולי ודעו, כי מסמך שכזה לא ייזרק. הוא יצורף לתיק האישי שלכם ויילקח בחשבון, בעת הדיון על המשך או על הפסקת עבודתכם. ניתן לשלוח אותו למספר ממונים בארגון, כולל למשאבי אנוש. הודות למסמך שכזה, יגדל הסיכוי שתוגדרו כ"חיוניים", "בעלי פוטנציאל לניהול", "טאלנט", או אדם שממש לא כדאי למעסיק לפטר אותו. 

בנוסף לכך, מסמך שכזה ישרת אתכם היטב אם אתם חווים חוסר בטחון במישור התעסוקתי מדי פעם בפעם. מדובר במסמך שדורש מכם להתבונן בעבודתכם, להכיר בהצלחותיכם ובערך שלכם ואולי אף תוכלו ללמוד ממנו איפה ניתן להשתפר או במה אתם טובים במיוחד.

שאלו את הממונים עליכם כיצד תוכלו לעזור להם או להקל עליהם 

המטרה של מהלך כזה היא להגיע למצב בו אתם ממלאים חלק מתפקיד הממונה. אם תעשו אתם משהו שהבוס פחות אוהב לעשות, משהו שהוא "לא מגיע" לעסוק בו, פרוייקט שחשוב לו - אבל לא דחוף, מיד תשדרגו את החשיבות שלכם במערך. חשוב עם זאת להבחין, כי בעוד שהיוזמה לכך תבוא מכם, האישור לעסוק בנושא מעבר לתפקיד הרגיל שלכם, תהיה של הממונה. אמנם בשלב הראשון העצה הזו מובילה לכך שתעבדו יותר, ללא תוספת שכר, אך עם הזמן התרומה שלכם כעובדים תוערך. הממונה עשוי לפתח תלות בעזרה שלכם וכך תגבר המוטיבציה שלו לשמר אתכם בחברה. 

אל תתפטרו ביוזמתכם

גם אם רע לכם ושקלתם לעזוב לפני ימי הקורונה, וגם אם לקום לעבודה כל יום נתפס על ידיכם כ"עונש", חכו בסבלנות. אם תתפטרו, תגלו שלהיות מובטל בבית הוא מצב גרוע הרבה יותר, מכל בחינה שהיא בימים בהם קשה במיוחד לחפש עבודה חדשה. אם הדברים בעבודה מגיעים לכדי משבר, המתינו שתפוטרו ואל תקדימו את המאוחר וזאת, כיוון שהמפוטר לא מחכה שלושה חודשים לפני קבלת דמי אבטלה בעוד שהמתפטר – מחכה.

בנוסף, המפוטר יקבל בקלות רבה יותר פיצויים על פי חוק. בעת פיטורין, המעסיקים משתדלים להיות גמישים, להיענות לבקשותיו של העובד וללכת לקראתו. אל תהיו מוטרדים מ"מה הפיטורין יעשו לַשם שלי" (שום דבר), או מ"איך אקבל מכתב המלצה" (איש לא מתייחס אליו כיום) או מ"מה יחשבו עליי החברים" (שאתם חכמים). במיתון, לכל אלה אין משמעות. 

אם אתם "מריחים" שהפיטורין מתקרבים, השתדלו לחפש עבודה במקביל לעבודתכם הנוכחית. הציבו את עצמכם - ולא את העבודה הנוכחית - בסדר עדיפות ראשון. פנו לעצמכם זמן לחיפוש אינטנסיבי של עבודה חדשה. אל תודיעו על עזיבה עד שיהיה לכם ביד הסכם עבודה חתום ממקום העבודה החדש. שמרו על הקלפים ליד החזה: אל תספרו לאיש בעבודה, גם לא לחבר הטוב ביותר, שאתם מחפש עבודה. לעתים, חבר עשוי להפגין נאמנות למקום העבודה ולא אליך (במטרה לשמור על עצמו ועבודתו). כך, הוא עשוי להעביר את המידע לממונים ואתם עלולים למצוא את עצמכם מפוטרים, ללא עבודה חלופית. 

וכמובן, זכרו את החוק העצוב והנכון תמיד: קל יותר למצוא עבודה כשעובדים – מאשר כשמפוטרים! 

על הכותבת – עדנה ברק

עדנה ברק הינה פסיכולוגית תעסוקתית וארגונית, בעלת תואר מומחה. יזמה, הקימה וניהלה את חברת "נקודת מפנה". עוסקת 45 שנה בפתרון בעיות בתחומי עבודה וקריירה. מומחית בסיוע למובטלים במציאת עבודה הולמת חדשה, במעברים מעצמאי לשכיר ולהפך. עוסקת באבחון והכוון תעסוקתי. מחברת הספרים "נקודת מפנה בקריירה" ו"לחזור למעגל העבודה". 

ניתן לפנות לעדנה ברק, עם שאלות אישיות, בנושאים של עבודה וקריירה, במייל הבא: [email protected] 

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך