תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך עולים ביחד עם הילדים לכיתה א'? מדריך להורים המודאגים

איך עולים ביחד עם הילדים לכיתה א'? מדריך להורים המודאגים

צוות בטיפולנט

המעבר לכיתה א' הינו אירוע משמעותי לילד ולהוריו, אשר מעורר מגוון רחב של רגשות – החל מהתרגשות וסקרנות ועד למתח ודאגה. קיימים הבדלים רבים בין מסגרת הגן לבין זו של בית הספר; הגן הינו מסגרת אינטימית, עם צוות מצומצם שמכיר את הילד היטב. זמן רב מוקדש בגן למשחק ולפעילויות חופשיות ואילו ישיבה בשקט נדרשת לפרקי זמן קצרים בלבד. לעומת זאת, בית הספר הינו מקום גדול הרבה יותר, הצוות רחב ומתחלף ומרבית הזמן מוקדש ללמידה פורמאלית. לצד ההתרגשות והגאווה, הורים רבים מוצאים עצמם מאוד מודאגים סביב המעבר לבית-הספר: איך הילד יסתדר שם לב? האם יצליח לשבת יום שלם בשקט? האם המורה תהיה חמה כמו הגננת שהייתה לנו? לכן, בכתבה שלפניכם הכנו כמה טיפים שיכולים לסייע בהתמודדות ולהפוך את המעבר לחלק יותר.

נסו להיזכר ביום הראשון שלכם בכיתה א'

איך היה לכם כשרק הגעתם לכיתה א'? איך נראה המבנה? איך היתה המורה? האם הכרתם את הילדים האחרים בכיתה? איך הרגשתם? נסו לשתף את הזיכרון עם הילד; ילדים אוהבים לשמוע על החוויות של הוריהם כילדים, זה עשוי להעניק להם ביטחון שאתם צלחתם אתגרים דומים בעצמכם. במידה והחוויה שלכם בכיתה א' הייתה דווקא לא נעימה, נסו לשאול את עצמכם מה היה יכול לעזור לכם אז. כמו כן, חשוב לנסות ולהפריד בין החוויה הקשה שהייתה לכם לבין החוויה הצפויה של ילדכם. ניתן אמנם להבין את החששות שלכם על רקע ההתנסות הלא נעימה מהעבר, אך זכרו כי הרבה השתנה מאז וכיום אתם בעמדה, אשר יכולה באופן פעיל לסייע לילדכם לחוות את בית-הספר באופן חיובי יותר.

לדבר, לדבר, לדבר!

חשוב שתשוחחו עם הילד שלכם אודות המעבר לכיתה א'. איך הוא מרגיש לגבי זה? למה הוא מצפה? האם יש לו חששות? נסו לשמור על שיח פתוח, המאפשר מגוון של רחב של רגשות. לעיתים, מתוך הרצון לגונן על ילדינו אנו נוטים להתמקד בחיובי ובכך עלולים לצמצם את מרחב השיח עמם. אפשרו לילד להביע גם רגשות של מתח או דאגה, במידה ואתם מזהים כי הם קיימים. נסו לנרמל עבורו את הרגש, כך שיוכל להבין שאולי עוד ילדים מרגישים כמוהו. שתפו אותו גם מניסיונכם – כיצד הרגשתם בפעם האחרונה שהתחלתם משהו חדש? וכמובן, חשבו ביחד עם הילד שלכם על מה יכול לעזור לו? למשל, אולי יעזור לו לדעת שיחכה לו המאכל האהוב עליו בבית כשיחזור מימי הלימודים הראשונים.

תתיידדו עם בית-הספר

אי וודאות באופן טבעי, מעוררת בנו חרדה. לכן, חשוב להגביר את ההיכרות של הילד (ואת זו שלכם) עם בית-הספר. ספקו לילדכם ידע והסבירו מה דומה ומה שונה בין הגן לבין בית-הספר, בקרו בבית-הספר לפני היום הראשון והכירו את הצוות. האם הילד שלכם יכיר ילדים נוספים בכיתתו? במידה ולא, נסו לארגן מפגש עם ילד או שניים מכיתתו שגרים בקרבת מקום מגוריכם. אפשר גם לטייל אחרי שמסתיים יום הלימודים באזוריו השונים, כך שהמקום ירגיש לילדכם מוכר ובטוח.

שימרו על יציבות בתקופה של שינויים

לצד השינויים הרבים הכרוכים במעבר לכיתה א', חשוב להדגיש בפני הילד כי ישנם דברים אשר נשארים אותו הדבר. למשל, המשך ביקור בחוגים משנה שעברה, מפגשים עם חברים מהגן וסדר היום הנהוג בבית. בנוסף, הקפידו במיוחד בתקופה זו לשמור על תזונה ושינה מאוזנת של הילד.

אל תיבהלו מביטויי רגרסיה זמניים. תקופות של שינויים דורשות מאיתנו כוחות ואנרגיה רבים להתמודדות ולהסתגלות. בשל כך, כולנו נהיים רגישים יותר בזמנים שכאלה. הדבר עשוי להתבטא בחוסר שקט של הילד, עצבנות, בכי ועייפות. במקרים מסוימים נראה כאילו הילד, אשר כבר התקדם ונהיה בוגר יותר – לפתע "נסוג" אחורה. בתקופת המעבר, נסו לגלות סבלנות לתופעות אלו. תמכו בילדכם ותנו לו הרגשה שאתם מאמינים במסוגלותו. על-פי רוב, סימני הרגרסיה יחלפו מעצמם לאחר מספר שבועות.

להיות קטן זה הכי כיף בעולם

לצד העידוד לעצמאות ול"להיות גדול", המשיכו לשמור על מקומות שבהם הילד יכול להיות עדיין "קטן". הקפידו להקדיש זמן למשחק עם הילדים ולהקראת סיפורים לפני השינה, וכן סייעו להם לארגן מפגשים חברתיים.

לבסוף, הזכירו לעצמכם כי במעבר לכיתה א' טמונות הזדמנויות רבות כגון פיתוח עצמאות ומסוגלות, היכרות עם עולמות חדשים של ידע ורכישת חברים חדשים. בסך הכל מדובר במעבר טבעי, אשר מרבית הילדים חווים אותו כמאתגר וכמספק, כך שלרב הם מסתגלים בהצלחה למסגרת החדשה.

שנת לימודים פוריה ומהנה לכולנו!

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך