תפריט נגישות

אודות

שמי עדית רז כסלו ואני בוגרת לזלי קולז', M.A. בתרפיה בשילוב אומנויות ומתמחה בטיפול משפחתי . 
עם ניסיון של 25  שנים  בטיפול בילדים בגיל הרך, צעירים ומתבגרים ,טיפול פרטני, קבוצתי והנחיית סדנאות טיפוליות.

בטיפול באמנות מבטא הילד את הרצונות והפנטזיות שלו דרך משחק ויצירה. התהליך הטיפולי מלווה בהנאה, בתחושה של חופש, ספונטניות ושחרור. הילד  חווה חוויה של אינטימיות עם מטפל המבין את עולמו הפנימי ואת רגשותיו. שילוב ועירוב בני משפחה ואנשי הצוות החינוכי בתהליך הטיפולי, מסייעים בקבלה והבנה של התהליך אותו עובר הילד. נוצר מעגל טיפולי רחב המהווה קרקע פורייה לשינוי וצמיחה. 

אני מטפלת שנים רבות בפוטו ווידיאו תרפיה עם מגוון רחב של אוכלוסיות ,אני חלוצה בתחום הווידאו  תרפיה בארץ. המצלמה מעניקה מקום ייחודי לתהליך היצירתי טיפולי. ביכולתה לעקוף הגנות, הצילום הוא אובייקטיבי, חסר פניות, נוגע בנקודות העיוורון שלנו , מעלה את הלא מודע למודע  וכך מאפשר לתהליכים עמוקים להתרחש בפרק זמן קצר. המצלמה מקפיאה נקודות בזמן, במקום ובמערכות יחסים. באמצעותה ניתן להתבונן בקשרים ובזיקות שבתוך העולמות הפנימיים והחיצוניים של המטופלים. להזמין אותם לעיבוד חלקים לא מודעים אלו  וליצור שינוי ומרפא בפרק זמן קצר. 

הטיפול עונה למגוון רחב של קשיים על רקע נפשי: : משברים, מעברים, מתח ולחץ פנימי, התנהגות כפייתית, פחד וחרדה ,בעיות בקשר, בעיות חברתיות ,ביישנות, סגירות, מחשבות טורדניות, בדידות ,מצבי רוח, דיכאון ,התקפי זעם, חוסר שקט, היפראקטיביות, קושי ביצירת אמון, דמוי וערך עצמי נמוך, תקיעות, אימפולסיביות, נדודי שינה .

דוגמאות של מטופלים בפוטו תרפיה ווידיאו תרפיה :
מטופלת.:" צילמתי במשך דקה מחק והתמקדתי בתנועות של מחיקה. צילמתי את הילד אתו אני עובדת בבית הספר מוחק במחק. ישבתי ליד אותו תלמיד ,PDD  המשולב בכיתה רגילה ונוטה להתפרצויות זעם רבות. היה לי קשה  להכיל אותו ובא לי פשוט למחוק אותו או למחוק לו את היום כדי שיתחיל אותו ברגל ימין  ולכן בחרתי לצלם את המחק. הצילום הפשוט לכאורה של  המחק כאילו הראה לי את 'האמת בפרצוף', החשיבה שלי היא אימפולסיבית, הרבה פעמיים אני פועלת מהר ומהלב ולא חושבת הרבה. מבחינתי הצפייה בצילום היוותה גילוי עצמי - מודעות כלפי עצמי וכלפי יחסיי עם הסביבה ופתחה אפשרות לשינוי פנימי."

מטופלת :" הסתובבתי לי בשדרות בתל אביב מהופנטת ע"י עצי השקמה היפיפיים והעתיקים עם השורשים התלויים והמשתרגים .בחרתי לצלם עצים אלו שוב ושוב בהנאה גדולה ולהתמקד בשורשים. כשחזרתי הביתה והקרנתי את הצילומים לעצמי הבנתי פתאום שהחיבור שלי כאן איננו מקרי, השורשים מגלים לי משהוא מאוד עמוק לגבי עצמי. 
באותה תקופה הייתי במשבר עמוק סביב עזיבת בני את הבית, הרגשתי שאני מאבדת אותו, הצילום אפשר לי לשנות נקודת מבט, הבנתי  שהשורשים התלויים באוויר מייצגים עבורי את הקשר החזק שלנו,  נוצר שינוי באופן ההסתכלותי על  המצב, החרדה סביב הפרדה פחתה וחשתי שאני מקבלת את החלטתו מתוך השלמה שזו בחירתו  ודרכו. "

השכלה אקדמאית והכשרה

עידית כסלו -  M.A. בתרפיה באמנויות בשלוחת אוניברסיטת לסלי בישראל.

מתמחה בטיפול משפחתי, ניסיון רב שנים בעבודה עם ילדים ומתבגרים ועם אוכלוסיות מגוונות.

ספרה, "הוידאו-ראי הנפש", ראה אור בשנת שנת 1999. התמחות בשיטת ארגז חול של דורה קאלף וטיפול קצר מועד, לימודים גבוהים באקדמיה למוסיקה בירושלים, חינוך מיוחד וספרות משווה אוניברסיטת בר אילן, הוראת וידאו תרפיה בית ברל.

ניסיון מקצועי

נסיון של 10 שנים כמורה לחינוך מיוחד וכמאבחנת בגנים ובבתי ספר בכיתות מקדמות.חוגים למוזיקה

2000: מלמדת  "ווידאו תרפיה" במכללת ברל בחוג לדרמה תרפיה.

2014: מלמדת " ווידאו תרפיה " בחוג  לפוטו תרפיה בסימינר הקיבוצים.

2015: מלמדת "ווידאו תרפיה" במכון ווינגיט, בחוג להכשרת מטפלים באמנות ובתנועההרצאות ב"ווידאו תרפיה "בASA, במסגרת לימודי חוץ בסינימה ווידיאו תרפיה.

טיפול פרטני עם ניצולי שואה באמצעות טיפול באמנויות ופוטו תרפיה.

סדנאות טיפוליות ניסיון רב שנים  כמטפלת בפוטו ווידיאו  תרפיה עם מגוון רחב של אוכלוסיות ,מילדים עד קשישים ומרקעים שונים: נפגעי נפש, ניצולי שואה, עולים חדשים,אני חלוצה בתחום הווידאו תרפיה בארץ.

בשנת 1999 פרסמתי את הספר : "הווידיאו ראי הנפש "לקבוצות ילדים ונוער.אני מתמחה בטיפול בילדים בגיל הרך,צעירים ומתבגרים, כולל הדרכת הורים וייעוץ לצוות המקצועי במסגרת הלימודים של הילדבמידת הצורךמטפלת דיאדית ומטפלת משפחתית מטפלת במגוון קשיים רגשיים: קשיים חברתיים, קשיים בוויסות רגשי, דימוי וערך עצמי נמוך,מצבי משבר,חרדה,פוסט טראומה.

יותר מ25 שנה של עבודה במערכות חינוך שונות  ובפנמיות טיפוליות, התמחות בבי"ח פסכיאטרים, עבודה עם מגוון רחב של אוכלוסיות: ילדים על הספקטרום האוטיסטי, אספרגר, לקויות למידה,,בעיות של ADD ו ADHD,

פרסומים אקדמיים

מרצה על ווידיאו תרפיה בחוג לדרמה תרפיה במכללת ברל בשנת 2000.

שמי עדית רז כסלו, בוגרת לזלי קולז', תואר .M.A בשילוב אמנויות , ומתמחה בטיפול משפחתי.

אני גם מטפלת  בפוטו ווידיאו  תרפיה ,אני חלוצה בתחום הווידאו תרפיה בארץ, בשנת 1999 פרסמתי את הספר : "הווידיאו ראי הנפש "לקבוצות ילדים ונוער.

אני מתמחה בטיפול בילדים בגיל הרך,צעירים ומתבגרים, כולל הדרכת הורים וייעוץ לצוות המקצועי במסגרת הלימודים של הילדבמידת הצורך

מטפלת דיאדית ומטפלת משפחתית 

מטפלת במגוון קשיים רגשיים: קשיים חברתיים, קשיים בוויסות רגשי, דימוי וערך עצמי נמוך,מצבי משבר,חרדה,פוסט טראומה.

יותר מ25 שנה של עבודה במערכות חינוך שונות  ובפנמיות טיפוליות, התמחות בבי"ח פסכיאטרים, עבודה עם מגוון רחב של אוכלוסיות: ילדים על הספקטרום האוטיסטי, אספרגר, לקויות למידה,,בעיות של ADD ו ADHD,

מאמרים

1.מאמר עלי בידיעות אחרונות   מאת ריקי שבח   28.1.2001" דר' וידאו- מהפכת הווידאו  שמרגשת על עולם הקולנוע לא פסחה גם על תחום החינוך. עדית רז כסלו מסתייעת  בצילומי ווידאו כמרכיב מרכזי בשיטת הטיפול הייחודית שלה."

בעבודה תראפוייטית קלסית שמים דגש על הבעייה, פה הדגש על החיובי,בעין המצלמה.

2. מנחה בתכנית להכשרת מטפלים בתנועה אומניות וסינמה תרפיה במכללה האקדמית בוינגייט."בווידיאו תרפיה יוצאים מהשגרה, נכנסים לעולם אחר, מותר בו הכול, אתה יכול להיות מי שאתה רוצה, איש רע, אישה זקנה, גבר, אישה, הומו,.. אתה יכול להיות הכול, העיקר שתהיה משהו! וזה משחרר וזו תחושה נפלאה."

בווידיאו תרפיה המטופל יכול להיות, הבמאי, התסריטאי,  הצלם, השחקן וגם הצופה.

הווידיאו הינו כלי עוצמתי. כלי שניתן ללמוד ממנו רבות  על האדם שתסרט, צילם,שיחק, ערך... כל בחירה היא בעלת משמעות ייחודית ומעניקה למטופל את התחושה שהוא 'השחקן הראשי' בחייו.

תוך שימוש באביזרים ובטכנולוגיה המטופל מביע את עצמו ואת מחשבותיו ולאחר מכן גם צופה ביצירתו ובעצמו.  האפשרות להתבוננות אובייקטיבית באמצעות הצפייה בעצמך היא החידוש והעוצמה בשיטה תרפויטית זו. באמצעות הצפייה נוצרות תובנות והארות,מתפתחת מודעות רחבה יותר שאיננה מתאפשרת במדיומים אחרים.הווידיאו הינו כלי יצירתי המהווה מיכל למגוון צורות ואופני הביטוי האישי והאמנותי.

הוא משמש אמצעי מידי, נגיש ופשוט להפעלה ללא צורך בידע בצילום וביכולת טכנית.התהליך הטיפולי מתנהל באופן פרטני וקבוצתי. הוא מעניק תחושת העצמה, שחרור, הנאה, קבלה עצמית ויצירת קשר באופן מילולי ולא מילולי.

גילוי הכוחות החבויים ,ועיבוד התחושות והרגשות המודחקים יוצרים שינוי בתפיסה העצמית בפרק זמן קצר.

"אין לי ספק שהווידיאו תרפיה הוא כלי של שינוי, צמיחה, התפתחות והעצמה. מדהים איך באמצעות צילום כמעט אינטואיטיבי (לא מתוכנן לפי תסריט או עם שחקנים), העריכה של החומרים והצפייה בסרטון הגמור אפשרו לי להסתכל פנימה, לבנות עוד נדבך בהגדרת הזהות העצמית שלי ולהבין קצת יותר את מעמקי נפשי."

הטיפול מתאים לכל הגילאים ומצליח לחולל שינוי בקשיים סביב  דימוי עצמי, חוסר ביטחון ביישנות, הפרעות קשב וריכוז היפראקטיביות, פחדים וחרדות,מצבי רוח, קשיים חברתיים, בעיות התנהגות,  תחושת בדידות, דיכאון, קשיים בזוגיות, משברי חיים (גירושין, אובדן, פיטורין וכו'), התמכרויות, התנהגויות כפייתיות, הפרעות אכילה, פוסט-טראומה, קשיים במיניות.הטיפול בילדים מלווה בהדרכת הורים  ובשילוב הצוות החינוכי במידת הצורך.

עדית רז כסלו, M.A.  לזלי קולג' .מרצה ומטפלת בווידיאו תרפיה בילדים ונוער החל מ1994.

חלוצה בתחום הווידיאו תרפיה בארץ ,ספרה "הווידיאו-ראי הנפש" יצא לאור בהוצאת 'ילדים'.(המועצה לילד החוסה).

3.  https://www.asa.ac.il סינמה וידאו גב' עידית כסלו [7] החלה את עבודתה הטיפולית עם כלי הוידאו בשנת 1994. לדברי כסלו: "הוידאו תרפיה הינה שיטה טיפולית המשתמשת בוידאו ככלי השלכתי וככלי של צפייה. כמו  ביתר שיטות הטיפול באמנויות, גם שיטה זו מבוססת על הביטוי האישי יצירתי ורואה בתהליך את העיקר. קיימים שני סוגי טיפול: הטיפול הפרטני והטיפול הקבוצתי.בטיפול הפרטני, הוידאו מאפשר מרחב מצולם לשלל צורות הביטוי האישי, יצירתי.

ההכפלות שנוצרות על ידי הצילום ואחר כך על ידי הצפייה, מדגישות ומעצימות את התהליך הטיפולי ובמקביל מעניקות למטופל חוויה של מרכזיות, נפרדות והעמדת צרכיו הנרקיסיסטים במרכז.הטיפול הקבוצתי נשען על תהליך העשייה הקולנועי מחד גיסא, ועקרונותיה של הקבוצה הטיפולית מאידך גיסא.

תהליך העשייה הקולנועי הוא רב עוצמה, משלב בין האישי והקולקטיבי, בין כוחות היצירה והכוחות האופרטיביים, בין מסעו של היחיד והמסע של הקבוצה. התהליך הטיפולי נבחן דרך עין המצלמה. המצלמה איננה מסננת, היא מפגישה את היחיד עם עצמו ללא גורם מתווך.

נקודה זו היא קריטית מבחינה טיפולית שכן היא עוקפת הגנות, מקדמת תהליכי הפנמה ומודעות ומאיצה תהליכי קבלה והעצמה. ההתנסות מעניקה למשתתפים חוויה קולקטיבית ייחודית ומהווה מיכל לעבודה קבוצתית".

גב' כסלו חיברה ספר על וידאו תרפיה ושמו "הוידאו-ראי הנפש". כסלו תפגוש את תלמידי התוכנית לסינמה וידאו תרפיה במהלך שנת הלימודים ותחלוק תובנות מתוך ספרה. 

חברות באגודות וארגונים

פרסום ספר

"הווידאו-ראי הנפש": טיפול בווידאו כשיטת טיפול לקבוצות ילדים ונוער,   הוצאת "ילדים " ינואר 1999

* התוכן המפורסם בדף זה אודות המטפל הינו באחריות המטפל בלבד