תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י ליטל ב - 09/10/2019 19:00:04

    אני כל פעם כועסת ממש על אחת החברות שלי זה או שהיא מספרת למישהי משהו שאמרתי לה בטעות ואז אני עושה לה שיחה על זה שהיא לא בסדר. בפעם האחרונה היא סיפרה לאמא שלה משהו שקרה לי ואז ממש התעצבנתי עלייה והיינו כמה חברות אצלה ופשוט התחלתי להרוס לה דברים בבית מרוב עצבים, לא משהו רציני רק זרקתי דברים לרצפה לא שביר או משהו. ידעתי שאני ממש לא הגיונית וידעתי שאני צריכה לעצור, אבל לא יכולתי. ועכשיו גם הפחדתי את שאר הילדות שם והם לא ירצו להיות בחברתי. דיברתי עם חברה שלי הזו בטלפון והיא עדיין ממש רוצה להיות חברה שלי, אני מרגישה כאילו היא לא רואה מצבים כאלה כמוני וכשאני רבה איתה והיא לא עונה בחזרה מה שהיא חושבת אני יוצאת מדעתי מפנים.אני ממש רוצה להירגע מזה ואני לא מצליחה מה לעשות?! אה ואני בת 16 .

    תשובה: רגשות חזקים שאני מנסה לשלוט בהם
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 09/10/2019 21:33:51

    שלום ליטל,


    נשמע שאת מזהה בצורה מאוד יפה את האופן שבו רגשותיך ״משתלטים״ עליך ומקשים עליך לשלוט בהתנהגותך. קודם כל, כל הכבוד שאת מצליחה לזהות את אובדן השליטה ואת האופנים שבהם הוא משפיע על יחסיך עם חברותיך. אמנם כרגע הזיהוי נעשה רק בדיעבד, אך הוא מאוד חשוב על מנת לתמוך בתהליך של שינוי. כמו כן, במצבים בהם הרגשת שאיבדת שליטה, תוכלי לנסות להתנצל לאחר מכן על התנהגותך.


    כדאי לזכור שאת בגיל רגיש יחסית מבחינה הורמונלית ומבחינה רגשית, ואכן בני נוער לעתים מרגישים סערת רגשות ומתקשים לשלוט על עצמם, והעניין אינו מאוד חריג. עם זאת, כמובן שעדיין חשוב להבין את הגורמים לכעס שאת חווה וללמוד לווסת את התקפי הזעם, על מנת שתסבלי פחות ובכדי שמערכות היחסים בחייך לא יפגעו. נשמע שיש לך קושי מיוחד במצבים בהם אחרים אינם מכבדים את פרטיותך, או שאינם רואים את הדברים כמוך. אני מניחה שבחייך תיתקלי במצבים רבים בהם אחרים לא יראו את הדברים כמוך, וחשוב ללמוד להתמודד עם התסכול שמצב שכזה מעורר, וגם להבין את מקורותיו. לצערי, אין לי עצה אחת לגבי איך להירגע. אני מציעה שתנסי ללמוד לזהות את המצבים שמעוררים אותך רגשית, ולהכיר את המצבים בהם את מרגישה שאת עומדת לאבד שליטה. במצבים כאלה את יכולה לקחת לעצמך קצת זמן ולעשות איזושהי ״עצירה״ לפני שאת מגיבה. אולי תוכלי לנסות לכתוב את הדברים ביומן ולבחון אותם שוב לאחר מספר שעות, או ימים, ולבחון האם עדיין הם כה מכעיסים. ייתכן שלאחר מכן תוכלי לנסות לנהל שיחה רגועה יותר עם חברותיך, שאינה מגיעה מתוך כעס, וכך הן יוכלו להקשיב יותר בקלות למה שהפריע לך. 


    במידה ותהיי מעוניינת בכך, והוריך יתמכו בכך, אולי גם תוכלי לפנות לטיפול פסיכולוגי, בו תוכלי לנסות להבין טוב יותר את משמעות הכעס שאת חווה בתוך מערכות יחסים, ומהם האופנים בהם ניתן לווסת התפרצויות אלו. 


    בהצלחה,


    יעל 


    תוכלי לקבל כאן רשימת אנשי מקצוע להתייעצות ובחינת טיפול

אנשי מקצוע ומכונים

שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
דליה שלום

דליה שלום

יקנעם עילית
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו
עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
יובל קורן

יובל קורן

חיפה
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו