תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שביזות יום א' כל השבוע: שחיקה בעבודה-חלק א'

שביזות יום א' כל השבוע: שחיקה בעבודה-חלק א'

צוות בטיפולנט

מהי שחיקה בעבודה וכיצד היא נגרמת?

אחת התופעות המטרידות ביותר ביפן היא תופעת הקארושי- מוות הנגרם מעבודת יתר. הקודים החברתיים ביפן מביאים את מרבית הגברים הקרייריסטים לעבוד שעות נוספות רבות ללא תשלום, לא לנצל את ימי החופשה שלהם ולהשקיע את מירב האנרגיות שלהם בעבודה. כתוצאה מכך, מדי שנה מתים בין 100-200 יפנים עקב סיבוכים ובעיות רפואיות ונפשיות הנובעות מעודף העבודה. הדוגמא של יפן היא אולי דוגמא קיצונית, אך בעיית השחיקה בעבודה מטרידה אנשים רבים ועשויה להביא למצוקה רבה.

אמא, לזה התכוונת כששלחת אותי להיות עורך דין?! תופעת השחיקה בעבודה

למרות שבילית את מרבית סוף השבוע בבילוי שקט עם המשפחה אתה מגיע לעבודה ביום ראשון עייף ותשוש. כבר בעשר בבוקר אתה יוצא להפסקת קפה, מרים טלפון לאשתך, קופץ למשרד של השותף שלך ובקיצור- עושה הכל כדי שלא לחזור למטלות המשמימות שהולכות ומצטברות על שולחנך. באופן לא מפתיע, אתה חוזר הביתה מדוכדך, עצבני ומלא רגשות אשם על כל מה שלא הספקת לעשות היום בעבודה. ייתכן ואתה עשוי להרגיש עצלן או מפונק, אך סביר להניח כי אתה פשוט סובל משחיקה.

שחיקה נפשית היא מצב של מתח פסיכולוגי המכלה את משאביו הנפשיים של האדם באופן הדרגתי. שחיקה עשויה להתרחש בתחומי חיים שונים כעבודה, זוגיות, לימודים ועוד, ועלולה להתבטא בתסמינים גופניים ורגשיים. תסמינים גופניים עשויים להיות עייפות כרונית, כאבים חוזרים, היעדר אנרגיות ונטייה להיפצע ולחלות בקלות. תסמינים רגשיים עשויים להיות דיכאון, ייאוש, תחושת חוסר אונים, בכי ועצבנות. כמו כן, פעמים רבות מביאה השחיקה גם לעצבנות, עמדות שליליות כלפי העצמי וכלפי אחרים, אדישות ועוד.

תחושת שחיקה במקום העבודה עשויה להימשך ימים או שבועות ספורים ולחלוף מעצמה אך לעיתים היא מתקבעת ו/או מחריפה. כמו כן, השפעותיה עשויות להביא הן למצוקה ופגיעה תפקודית ברמה הפרטית (דיכאון, חוסר סבלנות למשפחה) והן ברמה התעסוקתית (היעדר יוזמה, זלזול, היעדרויות תכופות).


ערימת המסמכים, מגדל השן של הבוס והלקוח המנדנד: גורמים לשחיקה במקום העבודה

במשך שנים חלמת להגיע לתפקיד אותו אתה מבצע היום ובכל זאת אתה מרגיש משועמם ומדוכא בכל בוקר בו אתה פותח את דלת המשרד. האם יכול להיות שכל השנים אותן השקעת בהתקדמות בחברה היו לחינם? ואולי מלכתחילה בחרת מקצוע שאינו מתאים לך?

הגורמים לשחיקה בעבודה עשויים לנבוע מגורמים אישיים, גורמים הנובעים מסביבת העבודה ומהאינטראקציה ביניהם.

ארבעה אפיונים מרכזיים של סביבת העבודה משפיעים על הסיכוי לשחיקה בה:

א. אפיונים פסיכולוגיים של סביבת העבודה: את חוזרת מיום עבודה מותשת כמו אחרי מסע ממושך ורואה את השכנה שלך חוזרת בדיוק באותה השעה, אבל נראית כאילו יצאה לפני רגע מטיפול ספא? אפיונים פסיכולוגיים מתייחסים לאלמנטים רגשיים ושכליים שמספקת סביבת העבודה ומשפיעים על תחושת השחיקה באופן משמעותי. אפיונים שכליים מתייחסים למידת עצמאותו של האדם בעבודה, מידת הגיוון ווכמות העומס. סביבות עבודה המספקות רמת עצמאות וגיוון נמוכות מגדילות את הסיכוי לשחיקה של עובדיהן, וכך גם סביבות עבודה עמוסות מבחינה כמותית (ריבוי תפקידים ומשימות) או איכותית (תפקידים קשים שהאדם חש שאין לו ידע/ציוד מתאים להתמודדות עמם). אפיונים רגשיים מתייחסים לגורמים כתחושת משמעות, צמיחה וביטוי אישי: אדם אשר חש כי עבודתו מספקת ותורמת לו יהיה פחות פגיע לשחיקה גם אם עבודתו קשה ועמוסה.

ב. האפיון המבני של סביבת העבודה: האם הרגשת פעם שאתה מוכן לוותר על נתח נכבד מהמשכורת שלך בשביל להגדיל מעט את המרווח בין השולחן שלך לבין לעיסות המסטיק וריח הסנדוויץ' טונה של שכנתך למשרד? באופן לא מפתיע, כאשר אפיוני העבודה אינם מתאימים לצרכיו הבסיסיים של האדם גדל הסיכוי לשחיקה. לכן, סביבה צפופה ורועשת אשר אינה מותאמת לדרישות התפקיד המתבצע בה עשויה להגדיל את הסיכון לשחיקה. סיכון זה גדל כאשר אין גמישות בשינוי גורמים אלו, והעובד נאלץ להתאים עצמו לתנאי העבודה הבלתי מתאימים במהותם.

ג. אפיונים חברתיים של סביבת העבודה: "אני מרגיש שהבוס לא יוצא לי מהוריד"; "התנאים נפלאים אבל אני לא מסוגל לשמוע אפילו עוד לקוח אחד מתלונן על 'הקצב הנוראי שלכם'"... נשמע מוכר? במסגרת מקצועות רבים העובד בא במגע עם מקבלי שירות (לקוחות, תלמידים), עמיתים לעבודה וממונים, כאשר היחסים עם כל אחת מקבוצות אלו עשויה להשפיע על נטייתם של העובדים לשחיקה. כך, למשל, השחיקה גדלה כאשר היחס בין מספר העובדים למספר מקבלי השירות קטן (כלומר, יותר תלמידים/חולים על כל איש מקצוע) וכאשר מקבלי השירות הם "בעיתיים" יותר (לקוחות אלימים, חולים קשים, משפחותמ מרובות בעיות וכד'). השפעה משמעותית ניתנת גם ליחסים עם שאר חברי הצוות: אווירה של שיתוף, תמיכה, עידוד להתמודדות עם אתגרים ואפשרות למנוחה קצרה במהלך היום בגיבוי שאר אנשי הצוות משפרת באופן משמעותי את העמידות לשחיקה. יחסים עם ההנהלה, כמובן, הם גורם בעל משמעות קריטית, כאשר נמצא כי היעדר משוב והתעלמות מצד ההנהלה הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים לשחיקה. כמו כן, משפיעים תמיכת ההנהלה, הדוגמא האישית שהיא משמשת ותגמולים חומריים (קידום, בונוס כספי) והתייחסותיים (הערכה, שבח). גובה התגמולים, אגב, אמור להיות לא רק גבוה אלא גם מותאם לרמת הביצוע, מאחר ותגמולים גבוהים מדי יוצרים תחושת אי נוחות ("זה לא באמת מגיע לי").

ד. אפיונים ארגוניים של סביבת העבודה: מה גובה ערימת הניירת על שולחנך? כמה פעולות טכניות ו"שחורות" תצטרך לבצע עד שתגיע למטרתך? אפיונים ארגוניים מתייחסים למאפיינים הבירוקרטיים והמנהליים של הארגון, ולמידת יכולתו של העובד להתקדם בארגון. אלמנטים בירוקרטיים מתייחסים לניירת, סחבת ובעיות תקשורת אשר מביאים לתסכול, תחושת חוסר טעם ויאוש (בתחום בריאות הנפש, למשל, עובדים רבים מדווחים על התסכול וחוסר האונים הנגרמים מחוסר יכולת להגיש סיוע עקב גורמים טכניים). אלמנטים מנהליים נוגעים למידה בה העובד חש כי החוקים ונהלי העבודה ריאליים וגמישים דיים, ולמידה בה יש לו השפעה על מדיניות הארגון.
על אף שסביבות עבודה מסוימות הן בעלות אפיונים אובייקטיביים המגבירים את הסיכון לשחיקה, אנשים שונים זה מזה בנטייתם להישחק: סביבת עבודה הנתפסת כעמוסה ביותר עבור אדם מסוים עשויה להיות עמוסה במידה סבירה עבור אחר; עובד מסוים עשוי להיות מושפע יותר מחברו מקשיים בין אישיים או קונפליקטים מנהלתיים וכן הלאה.

בנוסף, פגיעותו של אדם לשחיקה מושפעת מגורמים סביבתיים המשפיעים עליו מחוץ למסגרת התעסוקתית: אדם המתמודד עם לחצים והתחייבויות נוספות עשוי להיות פחות פנוי להתמודדות עם גורמי לחץ בעבודה; אדם אשר משרתו פוגעת בתפקודו בתחומי חיים נוספים עשוי לחוש מתוסכל וממורמר (למשל, אדם שמשרתו דורשת ניידות גבוהה ולכן אינו יכול לבסס קשר זוגי יציב).

כפי שאנשים שונים ברגישותם לגורמי השחיקה השונים, כך קיים שוני בתגובות לשחיקה. לקריאה מורחבת על תגובות אופייניות לשחיקה ועל דרכי התמודדות עבור לשביזות יום א' כל השבוע: שחיקה בעבודה-חלק ב' (התמודדות עם שחיקה בעבודה)

ביבליוגרפיה

ניהול ופיתוח קריירות אמצע שנות החיים/ ד"ר חיים לביא, הוצאת אור עם 1998
שחיקה נפשית/ איילה מלאף פיינס, הוצאת צ'ריקובר 1989

תחומי מומחיות:
העצמה אישית ,ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך