תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

על מגפת הקורונה ואלימות במשפחה

על מגפת הקורונה ואלימות במשפחה

צוות בטיפולנט

ההנחיות שהוציאו משרד הבריאות עקב התפרצות מגפת הקורונה העמידו את כולנו בפני אתגרים לא קלים. עם זאת, יש כאלה שהבידוד הביתי עלול להיות להם קשה במיוחד, בראשם קורבנות של אלימות במשפחה, עבורם הבית אינו מקום בטוח בהכרח. 

אלימות במשפחה הינה תופעה מסוכנת לכשעצמה. נוסף על האיום הממשי, היא גם פעמים רבות מובילה לקשיים נוספים כגון: דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית ושימוש בחומרים ממכרים. 

העת הנוכחית, המלווה בהגבלות רבות ובמתחים רבים גם כך, עלולה להחמיר את מצבם של הקורבנות לאלימות ואף להצית אלימות בקרב משפחות שלא סבלו מכך טרם המגפה.

מה גורם לכך?

מחקר שנערך ב-2019 בחן כיצד הוריקן ״הארווי״ השפיע על משפחות שסבלו מאלימות ומצא כי הסטרס שנגרם מהאסון והשלכותיו (אובדן עבודה, משאבים מצומצמים יותר, ניתוק מתמיכה חברתית) החמיר משמעותית את מקרי האלימות וההתעללות בילדים

אם כן, מגפת וירוס הקורונה, אשר מביאה איתה גורמי סטרס דומים, עלולה להביא גם היא לתוצאות דומות ועלינו להיות מודעים לכך. נוסף לגורמי המתח השונים, הבידוד החברתי שנכפה על כולנו גם הוא בעל השפעה רבה. למעשה, המצב הנוכחי מגביל לחלוטין את האפשרות לצאת מהבית, לעזוב או לחפש אחר מקורות הגנה ותמיכה. זהו מצב שמותיר את הקורבנות לכודים במעגל של מתח, אימה ושליטה. 

מה עם הילדים?

מבין הקורבנות הפוטנציאליים לאלימות בזמן המגפה, ילדים הינם פגיעים במיוחד. שכן, מחקרים מראים שסטרס גבוה בקרב הורים הוא מנבא משמעותי לתופעות של התעללות והזנחה. סיבה נוספת לכך היא העובדה כי משאבים רבים שמשפחות נעזרות בהן ביומיום כמו בני המשפחה המורחבת, בתי ספר וארגונים קהילתיים – כבר אינם זמינים והאחריות ההורית הופכת לטוטאלית יותר ורחבה. נוסף על כך, כתוצאה מהמגפה הילדים בעצמם חווים סטרס, מה שעלול להוביל הורים לחוצים וטרודים להגיב באגרסיביות יתרה. 

אז מה ניתן לעשות?

להורים ישנה אחריות לנסות ולהפחית את רמות הסטרס עד כמה שניתן. עלינו לעשות צעדים אקטיביים כדי לעזור לעצמנו להירגע, כמו למשל לצאת להליכה או להפחית את צריכת החדשות. כל מה שיכול להפחית סטרס, עשוי להפחית את הסיכון להזנחה ולהתעללות. 

כמו כן, בעוד שחשוב להישאר קשובים לילדים, על ההורים להיות קשובים גם לצרכים של עצמם ולטפל בעצמם. זאת על מנת שיוכלו להוות מסגרת תמיכה טובה לילדיהם. 

אם אתם חווים אלימות במשפחה או עדים למקרה של אלימות במשפחה, פנו לקו החירום 24/7 של משרד הרווחה בטלפון 118, או שלחו מסרון למספר 055-7000128.

מקורות

תקציר מאמר שהתפרסם ב-American Psychological Association:

How COVID-19 may increase domestic violence and child abuse

www.apa.org/topics/covid-19/domestic-violence-child-abuse

אנשי מקצוע בתחום

טיפול בנפגעי אלימות

עוד מאמרים שיעניינו אותך