תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

למה מתכוונים כשמדברים על 'ילדות רעות'?

למה מתכוונים כשמדברים על 'ילדות רעות'?

חברים - טיפול קבוצתי לשיפור כישורים חברתיים

מי לא מכיר את התופעה של חבורת ילדות שנמצאות יחד כל הזמן ולא נותנות לאף ילדה אחרת להתקרב? נראה שבשנים האחרונות דפוסים כאלה קיימים כבר בגילאים הרבה יותר צעירים.

כיצד ניתן לעזור לילדה שנמצאת תחת חרם, שסופגת פגיעות ועלבונות על בסיס יומיומי, שחשה מבודדת חברתית ויושבת לבדה בהפסקות? האם זו תופעה ייחודית לבנות? האם באמת יש בנות מרושעות יותר?

מדוע ילדות מתנהגות לעיתים בצורה מרושעת?

האם בנות הן רעות יותר מבנים? אנשי מקצוע טוענים שבנים ובנות הם אגרסיביים באותה מידה, כאשר ההבדל נעוץ באופן הביטוי של האגרסיביות. בעוד מקובל בחברה שלנו שבנים יהיו אגרסיביים באופן ישיר ואף לעיתים בצורה פיזית, אגרסיביות נשית היא הרבה פחות מקובלת. נשים בחברה מקבלות מסר, החל מגיל צעיר מאוד, שעליהן להיות עדינות, רגישות, טובות לב, אכפתיות ואף לשים את צורכי האחר והקבוצה לפני צרכיהן שלהן. בעוד בנים משחררים אגרסיות במשחקים ובספורט, המשחקים שבנות משחקות בדרך כלל לא מאפשרים ביטויים של כעס ועוינות. כך, הדרך שבה בנות לומדות לשחרר קיטור היא בצורה מוסווית, במסגרת קשרים חברתיים.

אין דבר כזה ילדות רעות – מדובר במצוקה

ילדות יכולות לנהוג בצורה מרושעת כאשר הן מרגישות שחבורת הבנות שהן שייכות אליה היא גלגל ההצלה היחיד להישרדות בים החברתי הסוער. במקרה כזה, לדוגמא, ילדה יכולה להתנהג בצורה מרושעת כלפי ילדה אחרת, אם היא חושבת שתוכל להגדיל את הפופולריות שלה על חשבון אותה ילדה. יכול להיות שאותה ילדה שהייתה קורבן להתעללות של בנות כיתתה יכולה זמן קצר לאחר מכן להתנהג בעצמה באותה רשעות כלפי ילדה אחרת.

המסקנה היא שהתופעה אגרסיה חברתית לא תיפטר אם נתמקד בהתנהגות של ילדה זאת או אחרת. כמבוגרים שרואים את התמונה הרחבה, עלינו לעזור לבנות ללמוד צורה חדשה של שיח על כעסים ואגרסיות ולהבין שתוקפנות חברתית מבטאת מצוקה ומצביעה על צורך בעזרה.

מה אפשר לעשות?

• הקשבה למצוקה - אם ילדה מבודדת חברתית, היא זקוקה למישהו שישמע אותה. חשוב שהורים יהיו קשובים ופתוחים לשמוע את החוויה והמצוקה של הילדה, גם אם קשה לשמוע דברים אלו. ההקשבה עצמה היא בעלת משמעות ויוצרת הקלה בפני עצמה. חשוב קודם כל להיות שם עבורה – קשובים ותומכים.

• הביעו תמיכה וחיזוק ישירים – העצימו את הילדה או הילד על יכולותיה. בטאו בעצמה הערכה, תמיכה חום ואהבה. בטאו באופן ישיר כמה היא חשובה לכם.

• מתן כלים להתמודדות – העבירו מסר שניתן להתמודד על ידי בניית קשרים חברתיים בהקשרים אחרים, מציאת הנאה במפגשים אינטימיים. הבהירו כי אף ילד או ילדה אינם יכולים להתמודד לבד והתגייסו בשיתוף הילדה או הילד לפנות לצוות המסגרת החינוכית ליצירת שינוי. הציעו קבלת עזרה ועצה מקצועית. ראו מטה כתובת לקבלת עזרה.

• תנו דוגמא אישית - התנהגותם של ההורים מהווה מודל עבור הילדים שלהם להתנהגות חברתית, ולרוב המודל הזה חזק הרבה יותר מהמסרים המילוליים שהורים אומרים לילדיהם. נסו להוות מודל שמאפשר צורות שיח פתוחות על פגיעה, כעס ואגרסיה. הקפידו בעצמכם לבטא כעס באופן לא מרושע. הימנעו מאמירות מרושעות על הילדות הפוגעות, אולם הביעו כעס על מעשיהן ותמיכה חד משמעית בילדה שלכם. שימו לב לאופן שבו אתם כהורים מתייחסים למאבקי כוח בחברה שלכם ונסו להימנע מאמירות שיפוטיות על השכנה ממול, קרוב משפחה זה או אחר או המורה בבית הספר.

• הרחבת מקורות הערך העצמי - עזרו לילדה לפתח חוויה של ערך עצמי שמבוססת לא רק על ההצלחה החברתית שלה, למצוא חוגים ותחומי עניין שמתאימים לה.

• היו ערים למצבה החברתי והרגשי של בתכם – האם מדובר בתקופה קצרה של בידוד חברתי שממנה היא מצליחה לצאת בכוחות עצמה? האם המצב מתמשך? האם היא פעילה? מסתגרת? עצובה? מדוכאת? לפעמים המצב הוא חמור יותר ודורש פניה לייעוץ ועזרה טיפולית.

• זכרו שיש הבדל בין גישה מחנכת ומלמדת לבין שיפוטיות וביקורתיות פשוטות. גם אם שמתם לב שהילדה שלכם היא זו שפוגעת, זכרו שיתכן ובעבר הייתה בצד השני. ההתנהגות שלה לא בהכרח באה מעמדה של חוזק ולהפך, סביר יותר שהפחד לאבד את מעמדה החברתי הוא זה שמוביל להתנהגות פוגענית כלפי בנות אחרות. היו קשובים לחששות הקשורים למציאות החברתית של בתכם וקחו אותם ברצינות. עודדו שיח של פתיחות ביחס לחששות אלו וצרו אוירה בה בני המשפחה מעדיפים ביטוי כנה של חולשה על פני העמדת פנים קשוחה.

• טיפול קבוצתי בקשיים חברתיים - בין אם הילדה שלכם בצד הפוגע או הנפגע, היא יכולה להיעזר בקבוצה טיפולית. טיפול קבוצתי הוא טכניקת הטיפול המתאימה ביותר לקשיים חברתיים. ב"חברים" אנו מקיימים קבוצות רבות לילדים ולבני נוער בגילאים שונים. בכל קבוצה שני פסיכולוגים שאחראים על יצירת מרחב קבוצתי בטוח ומוגן. כך, כל ילדה בקבוצה מקבלת הזדמנות להתמודד עם קשייה באווירה נינוחה, נעימה וכיפית. אתם מוזמנים לקרוא עוד על הטיפול ב"חברים" באתר - www.haverim.me, או לשוחח עמנו בטלפון מספר 03-7572222

היכנסו לקריאה נוספת ורשימת אנשי מקצוע בתחום טיפול בילדים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך