תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתבגר מעשן - מה עושים?

מתבגר מעשן - מה עושים?

צוות בטיפולנט

"הבן שלי בן 14, ילד טוב ותלמיד מוצלח. לפני כמה ימים הוא חזר מבילוי עם חברים ואני כמעט בטוחה שהרחתי מהבגדים שלו עשן של סיגריות. מה לעשות? להגיד לו משהו?"

"אנחנו שני הורים מעשנים, אחרי שנים של נסיונות גמילה לא מוצלחים. הבת שלנו אוטוטו נכנסת לגיל ההתבגרות וחשוב לנו לדעת איך למנוע ממנה להתמכר גם כן לעישון"

"מה לעשות עם ילד בן 16 שמתחבר עם ילדים שמעשנים והתחיל לעשן גם כן?"

סיגריות? זה מגניב אותי. גורמים לעישון בגיל ההתבגרות

הורים רבים מודאגים מהרגלי העישון של ילדיהם המתבגרים, ובצדק: כ-80% מהמעשנים מתחילים לעשן בגילאי ההתבגרות, ושיעור המתבגרים המעשנים עולה עם השנים. הנזקים הבריאותיים של העישון ידועים ומוכחים מזה שנים רבות: עישון הוא אחד מגורמי התמותה המשמעותיים ביותר, ומהווה גורם סיכון מרכזי למחלות סרטניות, מחלות ריאות ובעיות פוריות. נתונים אלו אינם חדשים לא להורים ולא למתבגרים, ובכל זאת, ישראל היא אחת המדינות ה"מובילות" במספר המעשנים.

עישון בקרב מתבגרים קשור בגורמים פסיכו-סוציאליים: ילדים להורים מעשנים, להורים גרושים או למשפחה חד הורית נוטים לעשן יותר מילדים להורים נשואים שאינם מעשנים. כמו כן, מחקרים מצביעים על כך שסרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה משפיעים לרעה על הרגלי העישון של מתבגרים. בסרטים רבים מופיעות התנהגויות של עישון אשר מקושרות בדרך כלל לדמויות חיוביות ו/או בעלות עוצמה, ומרבית הסרטים אינם מתייחסים לנזקי העישון. מתבגרים מצויים בשלב התפתחותי של גיבוש הזהות האישית, וכחלק משלב זה נוטים להערצת מפורסמים וחיפוש אחר מודלים לחיקוי. חשיפה לעישון של דמויות סמכות, שחקנים ומפורסמים נערצים מחזקת את תחושת הלגיטימיות ואת תפיסת העישון כסמל סטטוס חיובי.

כמובן, לא רק "סלבריטאים" מגדילים את סיכויו של מתבגר לעשן, אלא גם דמויות משמעותיות בסביבתו כהורים, מורים, מדריכים בתנועות נוער וקבוצת בני גילו. כאשר העישון הופך לעיסוק חברתי ולתנאי קבלה לא כתוב לקבוצה חברתית, מתבגרים רבים יתקשו להמנע ממנו.

הסבר נוסף לפנייה לעישון בגיל ההתבגרות היא נטייתם המוגברת של מתבגרים להתנהגויות סיכון וחיפוש אחר ריגושים. יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של המתבגר עדיין אינן מפותחות דיין, כך שהוא מתקשה להפעיל שיקול דעת, לדחות סיפוקים ולעמוד בפני לחץ חברתי. יחד עם זאת, עצמאותו וירידת התלות בהוריו מאפשרת לו לממש את רצונותיו באופן עצמאי, ולפעול להגדל תחושת הבגרות והחופש האישי. מאחר וסיגריות הן זמינות וחוקיות, מתבגרים רבים פונים אליהן כביטוי (מודע או לא מודע) לעצמאותם ולאינדיווידואליות שלהם: "אני אחראי על חיי ועל הבחירות שלי - ולא אתם, ההורים".

עם הזמן מתבססים גם האספקטים התמכרותיים המבוססים על היבטיהם הגופניים, הרגשיים וההתנהגותיים, ומקשים עוד יותר על הפסקת העישון.

מתבגר מעשן - מה עושים?

"אלף פעמים הסברתי לו"; "שאלתי אותו - אתה באמת רוצה להיות כמוני?"; "הסברתי לו שזה מסוכן, אבל כלום לא עוזר"...

הורים אשר מנסים למנוע מילדיהם המתבגרים לעשן עומדים בפני משימה לא פשוטה. מחקרים מצביעים על כך שמתבגרים אשר הוריהם מורים להם לא לעשן נוטים לעשן יותר ממתבגרים אחרים, אך הורים רבים חשים לא בנוח כאשר אינם מגיבים להתנהגות הרסנית כל כך. השפעה על מתבגרים אשר מתחילים לעשן היא משימה עדינה, איתה ניתן להתמודד במספר דרכים:

קודם אתם: מעשנים? הסיכוי של ילדכם לעשן גבוה פי 3 ביחס לילדים שהוריהם אינם מעשנים, וסיכוי זה יגדל ככל שהילד יחשף לעישון בגיל צעיר יותר. גמילה שלכם מעישון, לעומת זאת, תקטין את סיכויו לעשן לסיכוי הסטנדרטי.

ודאו שהמתבגר מודע לנזקי העישון: אמרו למתבגר שכאשר הוא בוחר לעשן הוא בוחר בחירה משמעותית, ולכן חשוב שיבין את השלכותיה. הדגישו לא רק את הנזקים הבריאותיים אלא גם נזקים הקרובים יותר לעולמו של המתבגר: הפגיעה בכושר הפיסי והתפקוד המיני, הריח הרע והצהבת הציפורניים והשיניים.

אל תהפכו את העישון למאבק: ככל שאתם תתנגדו לעישון ותאבקו בו, כך יגדל ערכו כריגוש וביטוי ל"עצמאות", "בגרות" ומרדנות. הבהירו למתבגר שאינכם מרוצים מהבחירה שלו - אך אינכם מתכוונים להילחם בו. בהתאם, אל תעקבו אחריו, תריחו את בגדיו או תחפשו עקבות לעישון - כל אלו יגבירו את הריגוש ויהפכו את העישון לאפיק המרכזי לביטוי העצמאות.

אל תאפשרו עישון בבית: למרות שאין לכם אפשרות למנוע מהמתבגר לעשן, זכותכם לאסור עליו לעשן בבית (גם לא בחדרו!). הבהירו שאינכם מוכנים לסבול מהעישון, ושאינכם מוכנים להיות עדים לפגיעה שלו בעצמו.

גייסו אנשים נוספים: מאחר והעישון מהווה פעמים רבות אמצעי למאבק עם עם ההורים, אפשר לבקש מדוד, אח בוגר או אדם אחר שלמתבגר יש קשר חזקר איתו לנסות לשוחח עם המתבגר. המסר שצריך לעבור אינו מסר של כפייה ("אסור לך לעשן") או סחטנות ("אתה מלחיץ את ההורים שלך"), אלא מסר של ציפייה לבחירה בוגרת ו"חזקה" יותר. בנוסף, אם יש בחייו של הילד דמות סמכותית (מדריך, מאמן) שמעשנת, אל תתביישו לפנות ולבקש שלא יעשן ליד ילדכם. לא בטוח שתענו בהסכמה, אבל כדאי לנסות - לא כל אחד מודע להשפעה המשמעותית שיש לו על מתבגרים, והעלאת המודעות עשויה לעודד את שיתוף הפעולה.

אל תשתפו פעולה באופן עקיף: כדי שהמתבגר יפנים את העובדה שאתם באמת לא מקבלים את בחירתו גם אם אין לכם אפשרות למנוע ממנו לעשן, הקפידו שלא לשתף פעולה באופן עקיף: אל תתנו לו לעשן בבית "רק היום, כי נורא קר בחוץ", אל תעלו את דמי הכיס שלו כדי לממן את הסיגריות ואל תקנו עבורו סיגריות גם אם "זה גם ככה בדרך למכולת".

מקורות

הרגלי עישון בקרב מתבגרים בישראל: מדוע הם מעשנים? נח סמואלס, עיתון ההסתדרות הרפואית בישראל, מרץ 2007.

 Peer, parent and media influences on adolescent smoking by developmental stage. By Villanti, Andrea; Boulay, Marc; Juon, Hee-Soon, Addictive Behaviors, Vol 36(1-2), Jan-Feb 2011, 133-136.

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך