תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא מצליחים להחליט האם הזוגיות נכונה לכם?

לא מצליחים להחליט האם הזוגיות נכונה לכם?

צוות בטיפולנט

בסיפורי האגדות עליהם גדלנו, נסיך פוגש בנסיכה, הם מתאהבים, עוברים מעט קשיים בדרך ולבסוף מגלים שהם מושלמים זה לזה, אוהבים אחד את השנייה לנצח וחיים באושר ועושר, עד עצם היום הזה. אבל המציאות, לצערנו, לא עובדת בדיוק כמו האגדות אף אחד אינו מושלם, בהדרגה אנו מתחילים לגלות חסרונות ופגמים בבן הזוג שלנו והדבר עלולה להביל להתלבטות האם בן או בת הזוג שלנו מתאימים לנו.

הכל אודות הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים: ראיון עם ד"ר דני דרבי

מרבית האנשים מוצאים את עצמם מתלבטים בנוגע לקשר הזוגי לתקופה, סביב רגעים משמעותיים במערכת היחסים: תחילת הקשר, מעבר למגורים משותפים, חתונה וכדומה. ההתלבטות קשה לעיתים, לעתים אף מובילה לטיפול זוגי, אך לבסוף מגיעים להחלטה וממשיכים הלאה – עם בן או בת הזוג, או בלעדיהם. עם זאת, ישנם אנשים שמתקשים מאוד לבצע החלטה סביב ההתלבטות בנוגע למערכת היחסים. הם מתלבטים זמן רב ובצורה אובססיבית, והדבר מסב להם ולבני זוגם סבל משמעותי. מצב זה, כאשר הוא חמור ומשפיע על תחומי חיים שונים, נקרא הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים (ROCD).

קיימנו ראיון עם ד"ר דני דרבי, שיחד עם פרופ' גיא דורון זיהו את הבעיה והמשיגו אותה כ-ROCD – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים. פרופסור דורון וד"ר דרבי חוקרים את התחום, ומובילים כיום בעולם את פיתוח הטיפול בה.

מתלבט כבר זמן רב האם מערכת היחסים בה אתה נמצא נכונה לך? לא בטוח שהיא אוהבת אותך באמת או שאת לא בטוחה שהוא ה"אחד" לו חיכית? אם את אוהבת את בן הזוג שלך אבל יש בו פגם שקשה לך להניח לו, ואם ההתלבטויות וההתעסקות בשאלות הללו גוזלות ממך זמן רב במהלך היום (מעל שעה), ופוגעות במערכת היחסים או בתחומי חיים אחרים שלך, המאמר הזה נועד לסייע לך.

"כמו OCD רגיל, רק שהאובססיה קשורה לזוגיות": מה היא בעצם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים?

כשביקשתי מד"ר דני דרבי, אשר יחד עם פרופסור גיא דורון ועמיתים מובילים את המחקר בהפרעה, להסביר מהי הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים, הוא הסביר כי "זהו תת סוג של OCD. כלומר כל המאפיינים של OCD קיימים, רק שהאובססיות והקומפולסיות הן סביב מערכת היחסים. האדם חווה מחשבות חוזרות ונשנות באשר למידת ההתאמה של קשר משמעותי בחייו, בדרך כלל קשר זוגי. העיסוק יכול לנסוב סביב שאלות כמו 'האם הקשר הוא נכון?' 'האם אני אוהבת את בן הזוג שלי?' 'האם הוא אוהב אותי?' או לחילופין יכולות לעלות התלבטויות האם תכונה של בן או בת הזוג מספיק מתאימה ('האם הוא חכם מספיק בשבילי?') או האם פגם מסוים של בן או בת הזוג משמעותי מספיק בשביל לסיים את הקשר (למשל – 'האף שלה מאוד גדול וזה מפריע לי. האם להישאר איתה או להיפרד?').

המחשבות הללו מעוררות מצוקה רבה, ומתוך כך, האדם מנסה לעשות משהו כדי להפחית את המצוקה ולהירגע. הדרך של אנשים שסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים להירגע היא לנסות להגיע להכרעה האם הקשר הוא נכון או לא. בניסיון לעשות זאת, האדם משתמש בשתי אסטרטגיות מרכזיות: התלבטות ובדיקות, אך באופן מצער, ההתלבטות והבדיקות הן לא אסטרטגיות יעילות כדי להגיע להחלטה והן למעשה גורמות להפחתה ביכולת להיות בתוך הקשר ולחוות אותו מבפנים. כך, באופן פרדוקסלי ככל שמנסים להכריע מה מרגישים, יותר לא יודעים מה מרגישים, והביטחון יורד.

על מנת להגדיר את המצב כהפרעה, העיסוק בהתלבטות באשר לקשר צריך לתפוס זמן משמעותי – יותר משעה ביום, או לחלופין מוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד החברתי, התעסוקתי או הזוגי."

לא רק בזוגיות ארוכת טווח – סוגים נוספים של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים

ד"ר דרבי תיאר כי "אומנם ברוב המקרים אנשים עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים סובלים מההפרעה בתוך זוגיות, ומגעים לפיקים במיוחד כאשר הם צריכים להחליט על מעבר שלב בזוגיות (מעבר למגורים משותפים, נישואין, החלטה להביא ילדים), אבל יש גם מצבים אחרים של ההפרעה: ישנם אנשים הסובלים מ-ROCD שמלכתחילה אינם נכנסים לקשרים. הם יוצאים שוב ושוב לדייטים אבל בכל פעם שוללים את הקשר או את בן הזוג הפוטנציאלי. בנוסף, לעיתים ניתן לראות את ההפרעה לא בהקשר של זוגיות, אלא אצל הורים שמתעסקים בקשר שלהם עם הילדים, בשאלה האם הם הורים מספיק טובים או האם הילד שלהם טוב מספיק ובוחנים אותו שוב ושוב סביב שלל תכונות ומאפיינים."

מתי התלבטות הופכת להיות אובססיה?

ד"ר דרבי מספר כי חשוב להבין שהתכנים וההתלבטויות בהפרעה האובססיבית קומפולסיבית ביחסים, הם כאלה שכולנו חושבים עליהם לפעמים. לכן חשוב להבין מתי מדובר בתופעה נורמלית של התלבטות סביב קשר, ומתי מדובר במצב מזיק. ד"ר דרבי מתאר כי "אנשים הסובלים מ-OCD אינם מצליחים לסנן את ההתלבטות הזו וסבורים שיש לה משמעות חשובה. הם מאמינים שעל מנת להחליט לגבי הקשר הם צריכים להיות בטוחים ב 100% ושלא יהיו להם שום ספקות או השגות לגבי הקשר. המחשבה הזו יוצרת אצלם מצוקה גדולה סביב כל תחושה של חוסר ביטחון בקשר, ולכך הם מגיבים בהתלבטויות ובדיקות שדורשות מהם זמן רב בכל יום. הבעיה עם בדיקות והתלבטויות אצל אנשים אובססיביים היא שהן מרחיקות את האדם מהחוויה הפנימית וכך מפתרון הבעיה."

יש טיפול יעיל - והוא עשוי להפתיע אתכם

לאורך שבע השנים האחרונות ד"ר דרבי מפתח יחד עם פרופ' גיא דורון טיפול להפרעה אובססיבית קומפולסיבית ביחסים. הוא משתף כיצד הם מסבירים למטופל "כי כאשר הוא בודק עם עצמו שוב ושוב איך הוא מרגיש, ובוחן את בן או בת הזוג בכל מיני אופנים, הוא הופך להיות יותר מבולבל, פחות בטוח, מתרחק מהידיעה איך הוא מרגיש ופוגע בקשר. לכן, ההחלטה בטיפול תהיה לקחת פסק זמן מההתלבטויות ולהיות בתוך הקשר, לחוות אותו, ורק אחרי תקופה ארוכה לחזור ולבצע החלטה – האם הקשר מתאים או לא".

עוד מרחיב ד"ר דרבי כי "לסביבה יש חלק חשוב בשימור ROCD, ולכן חלק משמעותי בטיפול הוא להפסיק את התמיכה של הסביבה בהתלבטויות הללו. לכן, בטיפול מזמינים לעיתים קרובות בני משפחה וחברים ומנחים אותם שלא לאפשר למטופל להתלבט איתם בקשר לזוגיות ולא לתת הרגעות שהקשר "נכון" או המלצות לצאת מהקשר בגלל ש'אינו נכון'. הרגעות אלו לרוב מחזיקות זמן קצר והופכות לחלק מהמנגנון שמשמר את הבעיה.

בטיפול גם עובדים על אמונות ומסרים שהתקבלו מהחברה ומהבית (למשל – 'אם הזוגיות טובה – נהיה תמיד מאושרים', או אמונות שבאהבה אמתית צריך להרגיש היי כל הזמן), בודקים יחד כמה האמונות והדפוסים הללו מתאימים למציאות ומה רצוי ואפשרי לשנות בתפיסה ובדפוסי ההתנהגות. בטיפול גם עוסקים בפחד מחרטה עתידית ומחזקים את היכולת לשאת ואי-וודאות, שמאפיינים את הסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית של יחסים, ובוחנים כיצד ניתן לחיות עם העמימות ועם האפשרות לטעות.

חשוב להבין שהטיפול יכול מאוד להועיל ולמנוע נזק למערכת היחסים ולתחומי חיים אחרים, אבל רק אם מאבחנים שמדובר בהפרעה ולא בהתלבטות נורמלית. לכן, לזיהוי ולטיפול יש חשיבות גבוהה".

אז אם אתם מוצאים את עצמכם מתלבטים זמן רב באשר להתאמה של קשר ומשלמים מחירים כבדים בשל כך – יתכן שתוכלו להרוויח מסיוע של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שיאפשר מקום להתלבטות במקרה שהיא בריאה, או שיעסוק בהתמודדות עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ביחסים.

אודות המטפל - ד"ר דני דרבי

ד"ר דני דרבי הוא פסיכולוג קליני וד"ר למיניות האדם, כיום הוא מכהן כיו"ר משותף באיט"ה, וכמנהל הקליני של מרכז קוגנטיקה. יחד עם פרופסור גיא דורון הקים את היחידה לחקר טורדנות כפייתית ביחסים. 

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול ב-OCD ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך