תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד משפיע ההיריון על יכולות החשיבה?

כיצד משפיע ההיריון על יכולות החשיבה?

צוות בטיפולנט

אם גם את הרגשת או מרגישה ש"ה-IQ פשוט יורד במהלך ההריון", תוכלי להתנחם בכך שאת לא לבד ושמחקרים חדשניים מצביעים על כך שייתכן ומדובר על ירידה לצורך עלייה.

50%-80% מהנשים ההרות מדווחות על פגיעה ביכולות החשיבה במהלך ההריון. מחקרים אשר ניסו לבחון האם מדובר בתחושה אישית או פגיעה קוגניטיבית ממשית מצביעים על כך שאכן חלה פגיעה ביכולות החשיבה בתקופת ההריון. תופעה זו, המכונה "Baby brain" מביאה לירידה בזיכרון, קשיי ריכוז ופגיעה בתהליכי התארגנות וחשיבה. בהתאם, מחקרי מעבדה אשר השוו בין ביצועיהן של נשים הרות לנשים שאינן הרות הצביעו על פער משמעותי לטובת הנשים שלא היו בהריון: ביצועיהן של נשים הרות היה פחות טוב במשימות אשר דימו מטלות יומיומיות וכאלו שהתבססו על יכולות זיכרון.

הירידה הקוגניטיבית במהלך ההריון מושפעת ככל הנראה מההצפה ההורמונלית - הרמות ההורמונליות בהריון גבוהות לפחות פי אלף מהרמה הנורמלית!

כמו כן, נמצא כי ההריון מלווה גם בהתכווצות ממשית של נפח המוח: מחקר שנערך בשנים האחרונות הצביע על כך שנפח מוחן של נשים התכווץ בכ-4% במהלך ההריון. בדומה, נמצא כי ההיפוקמפוס - אזור מוחי האחראי בין השאר על תהליכי הזיכרון - קטן יותר באופן משמעותי אצל נשים הרות מאשר אצל נשים שאינן הרות.

למרות הפגיעה ביכולות הקוגניטיביות ניתן להתנחם בכך שמדובר בהשפעות זמניות בלבד. יתר על כן, מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שההריון מביא דווקא להתפתחות ושיפור ביכולות הקוגניטיביות בקרב נקבות יונקים וחרקים: הנקבות ההרות הפגינו יכולות זיכרון, למידה וחשיבה גבוהות יותר מנקבות שלא היו בהריון. הסבר זה נובע, כנראה, מצורך אבולוציוני בפיתוח מיומנויות מורכבות יותר של הישרדות והגנה על הצאצאים.

למרות העדויות לתרומת ההריון להתפתחות יכולות קוגניטיביות בקרב בעלי חיים, טרם נמצאו עדויות דומות בקרב נשים אנושיות.

מקורות

Priming for a new role, Tori DeAngelis, Monitor on psychology, September 2008, Vol.39 (8) p.29

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך