תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

וירוס הקורונה - החיים שאחרי

וירוס הקורונה - החיים שאחרי

צוות בטיפולנט

במסורת היפנית, כאשר כלי חרס נסדק האומנים ממלאים את הסדקים בזהב או כסף, כך שהכלי הסדוק הופך יפה יותר משהיה לפני שנשבר. כך גם התאוריה של ״צמיחה פוסט טראומטית״ מציעה שאנשים יכולים לצאת מאירוע טראומטי אפילו חזקים יותר משהיו לפני כן.

צמד הפסיכולוגים ד״ר ריצ׳ארד טדשי וד״ר לורנס קלהון פיתחו את התאוריה העוסקת באופן בו אנשים יכולים לצמוח מתוך טראומה בשנות ה-90. הרעיון הינו מנחם באופן כללי, אך כעת בעקבות וירוס הקורונה, הוא הופך להיות רלוונטי מתמיד. לפי טדשי, צמיחה מתוך טראומה איננה נדירה, אלא מדובר בתגובה נפוצה וחוצת תרבויות, שמהווה שינוי לטובה בעקבות אירוע טראומטי שערער את מה שאנחנו מכירים. עבור אנשים רבים מגפת וירוס הקורונה הייתה אירוע שערער את האמונות הבסיסיות שלהם, ולכן יש בה פוטנציאל להניע צמיחה חיובית.  

על עמידות וצמיחה פוסט טראומטית

להחלמה מטראומה יש מסלולים שונים: ישנם אנשים צריכים זמן להחלים מהטראומה לפני שיוכלו לחזור לתפקוד רגיל, אנשים אחרים חווים השפעות שליליות ארוכות טווח על בריאותם הנפשית, אבל רוב האנשים עמידים לטראומה, וחוזרים לתפקד די מהר. 

כמו כן, עמידות וצמיחה פוסט טראומטית אינן זהות ולא נמצאות תמיד בהלימה. למעשה, אנשים שחוזרים במהירות לתפקוד רגיל אינם בדרך כלל האנשים שיחוו צמיחה פוסט טראומטית. לרוב, אנשים שחווים צמיחה פוסט טראומטית יחוו קודם קשיים קוגניטיביים ורגשיים, ורק לאחר מכן יחוו שינוי חיובי. 

חמשת התחומים של צמיחה פוסט טראומטית

צמיחה פוסט טראומטית נמדדת על ידי חמישה קריטריונים: הערכת החיים, קשרים עם אחרים, חוזק אישי, זיהוי הזדמנויות חדשות ושינוי רוחני. לרוב, לא יתקיים שינוי בכל חמשת התחומים, אבל גם צמיחה בתחום אחד או שניים יכולה להשפיע באופן משמעותי על החיים. 

איך אפשר להשפיע על כך?

אין ביכולתם של פסיכולוגים לרשום או לייצר צמיחה פוסט טראומטית, אך הם בהחלט יכולים לסייע לה. טדשי מציע להשתמש בכלים קוגניטיביים-התנהגותיים, לצד אלמנטים מהפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית כדי לייצר נרטיב שמסייע למטופל להתמודד עם המשבר. באופן הזה, המטפל מלווה את המטופל בטראומה, מקשיב לו ועוזר לו להתמודד עם החרדה, הסטרס והשאלות הקיומיות לגבי מה חשוב בחיים, שעולות בעקבות אירועים טראומטיים. חשוב לזכור שלא ניתן להאיץ צמיחה פוסט טראומטית, והתהליך עשוי לקחת זמן רב. 

רק בעקבות אירוע טראומטי אישי?

אין הכרח לחוות אירוע טראומטי כדי ללמוד ממשבר הקורונה. עבור אנשים רבים, המגיפה האירה את מה שחשוב באמת בחיים. אירוע מלחיץ כזה גורם לכולנו לחשוב: מה משמעותי בחיינו? מה גורם לנו להרגיש מחוברים יותר לאנשים שחשובים לנו? כל אלו עשויים להניע בנו שינוי חיובי.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-American Psychological Association:

Life after COVID-19: Making space for growth

www.apa.org/monitor/2020/06/covid-life-after

תחומי מומחיות:
פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך