תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם הילד שלך זקוק לריפוי בעיסוק?

האם הילד שלך זקוק לריפוי בעיסוק?

צוות בטיפולנט

כאשר ילדים חווים קשיים בהתנהלות היום-יומית שלהם - בבית, בגן, בבית הספר או עם חברים, במידה והקשיים הללו הנם קשיים שנראים לנו כקשיים שאינם חלק מתהליך הגדילה הנורמטיבי של רוב הילדים, ובמיוחד כאשר הם יוצרים עיכוב או מכשולים משמעותיים להתפתחותם ותפקודם בעתיד, חשוב לבחון האם יש מקום לסיוע לילד באמצעות ריפוי בעיסוק.

ריפוי בעיסוק מסייע למטופלים בכל הגילאים לשפר את תפקודם ולמצות את פוטנציאל התפקוד שלהם, כמו גם לנהל אורח חיים עצמאי ומלא ככל האפשר. ריפוי בעיסוק מתאים למגוון קשיים, ולכן במקרה של קושי בהתנהלות היום-יומית, כדאי לשקול לפנות לפגישת אבחון ריפוי בעיסוק. על מנת לקבוע האם הילד שלך זקוק לריפוי בעיסוק, אנו מציעים לשאול את עצמך את השאלות הבאות:

האם הילד שלך זקוק לריפוי בעיסוק?

  • האם לילד שלך יש קשיי מוטוריים? בעת התפתחותם, ילדים מפתחים כישורים מוטוריים רבים. החל מזחילה, הליכה, עלייה וירידה במדרגות, שמירה על שיווי משקל וקפיצה, ועד פעולות עדינות יותר ככתיבה, אכילה, שימוש בסכום, ציור ושריכת שרוכים. כאשר נראה כי שריריו של ילד הינם חלשים במיוחד או מתוחים מאוד לעיתים קרובות, אם הוא מתקשה באופן קבוע בחלק מהפעולות הכוללות מוטוריקה עדינה או גסה או לחילופין - נמנע מחלק מהמשימות לחלוטין (למשל בוחר שלא לקחת חלק בפעולות יצירה, אינו מרים את הרגליים מהקרקע, לא משחק במשחקי כדור כלל, ממעט לשחק בצעצועים שדורשים תנועות עדינות וכו...), ייתכן מאוד שנדרשת התערבות של ריפוי בעיסוק על מנת לסייע לילד בתחום בו הוא מתקשה. מרפאים בעיסוק יבצעו אבחון הבוחן היכן מתמקדת הבעיה, ויטפלו בילד באופן המותאם לצרכיו.

  • האם הילד שלך סובל מקשיי כתיבה? בין כיתות א' ל-ג' ילדים נמצאים בתהליך מתמיד ואינטנסיבי של למידת מלאכת הכתיבה. מה שנראה לרובנו כפעולה פשוטה ונטולת כל מאמץ, הינה מיומנות מורכבת שלוקח כמה שנים ללמוד, להטמיע ולהתמחות בה. לקראת כיתה ד' מטלות הכתיבה שילדים נדרשים להתמודד איתן בחינוך הרגיל הנן מורכבות וארוכות יותר, כאשר כמעט כל פעולת למידה בבית הספר מתבססת ברובה על מיומנויות כתיבה גבוהות. מתוך כך, נקלה להבין כי מיומנויות כתיבה משפיעות באופן ישיר על הלמידה בבית הספר וילדים שמתקשים בכתיבה יעמדו בפני מחסום אדיר בדרך להצלחה בלימודיהם. כ-15% מהילדים בישראל הלומדים בחינוך הרגיל הנם בעלי קשיי כתיבה משמעותיים. רוב הילדים שמתקשים בכתיבה ולא אובחנו בכך עד כיתות לסיום כיתות א' או ב' נוטים לפתח אסטרטגיות התמודדות עם קשיי הכתיבה שלהם שאינן מאפשרות להם להצליח במערכת החינוך הרגילה, כמו כתיבת תשובות קצרות ביותר או אי מענה על תשובות בכתב. אסטרטגיות אלו עלולות להיות בעלות פוטנציאל הרסני לילדים, ללא קשר לרמת האינטליגנציה והפוטנציאל האקדמי שלהם. קשיי הכתיבה גם עלולים להשפיע על מצבו הנפשי של הילד - להנמיך באופן משמעותי את הדימוי העצמי שלו ועל המוטיבציה שלו להתפתחות ולמידה.קשיי כתיבה נובעים בדרך כלל משתי סיבות עיקריות - לקויי למידה או קשיים מוטוריים. כאשר ילד מתקשה בכתיבה, כדאי להגיע לאבחון בריפוי בעיסוק או לאבחון פסיכודידקטי, על מנת שאיש או אשת מקצוע יוכלו לבחון מהו מקור הבעיה ולהפנות לטיפול מתאים.

  • האם הילד שלך חווה עיכוב התפתחותי? כאשר ילדים אינם מתפתחים כמצופה בהתאם לגילם ונוצר עיכוב התפתחותי, כמו למשל אי ישיבה, זחילה או הליכה בטווח הזמן הנורמלי; קשיים במשחק, בקשרים חברתיים או קשיי למידה שמשאירים את הילד מאחורי רוב בני גילו, חשוב לבחון האם יש מקום לסיוע ותמיכה בעזרת ריפוי בעיסוק.

  • האם לילד שלך יש הפרעה התפתחותית? ילדים המתמודדים עם הפרעות בספקטרום האוטיסטי, אספרגר, שיתוק מוחין, פיגור שכלי, קשיי אכילה, לקויות ראיה ושמיעה והפרעות התפתחותיות אחרות יכולים להרוויח רבות מריפוי בעיסוק.

  • האם הילד שלך חווה קשיים בעיבוד חושי? כאשר ילד חווה בעיות כמו קשיים בהתמצאות במרחב, קשיי הבחנה בין גדלים שונים, קושי בהבחנה בין אותיות או מספרים, מתקשה ליצור קשר עין, מתקשה במציאת חפץ מסוים בין מספר חפצים, מתקשה לשתות מקש או ללעוס אוכל במקום הנכון (למשל לועס בצד הלא נכון או בקצה הפה), נוטה להכניס דברים לפיו גם לאחר גיל שנתיים, מתקשה להבחין בחום או בכאב וכדומה, כדאי לבחון מהו המקור לקשיים ופגישת אבחון ריפוי בעיסוק היא דרך מעולה לבדוק זאת.

  • האם הילד שלך חווה קשיים בוויסות חושי? ילד החווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים: רגישות יתר לצלילים, אור, מגע או תנועה, חייב לזוז ולנוע, להגיב לכל גירוי בסביבתו, או לחילופין, מגלה תת-רגישות לתחושות מסוימות, כמו סיבולת גבוהה מאוד לכאב או חום במידה שגורמת לו שלא לשים לב לפציעות, אינו מרגיש שפניו מלוכלכות או מכוסות בנזלת, או שאינו מגיב לקולות סביבו למרות שאין לו בעיית שמיעה, ייתכן מאוד שסובל מקשיים בוויסות החושי. כאשר הקושי הזה מפריע לו או לסביבתו בתפקוד הרגיל, כדאי לבחון את המקור לקשיים ולהתייעץ עם מרפאה בעיסוק.

  • האם לילד שלך ישנן הפרעות קשב וריכוז? ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז, חולמנות, נטייה להסחת דעת, כמו גם ילדים הסובלים מהיפראקטיביות, אימפולסיביות ותזזיתיות, נוטים לסבול גם מקשיי ארגון, קושי להתמודד עם שינויים בשגרה וקשיים חברתיים. מתוך כך, ילדים אלו יכולים להרוויח רבות מריפוי בעיסוק, שיכול ללמדם לווסת את רמות האנרגיה ואת הסחות הדעת, לשפר מיומנויות חברתיות, את יכולות ההתארגנות, ניהול הזמן ועוד...

במידה וענית על אחת או יותר מהשאלות המובאות לעיל ב"כן", סביר שריפוי בעיסוק יוכל לעזור לילדך לשפר את תפקודו, יקל על התפקוד המשפחתי וישפר את עתידו של הילד. ניתן לגשת לאבחון אצל מרפא או מרפאה בעיסוק, ובמידת הצורך - להתחיל בתהליך טיפולי, הנמשך בדרך כלל עד חצי שנה. במהלך הטיפול מתקיימת עבודה עם הילד, כמו גם עם הוריו, ובמידת הצורך - גם הסביבה החינוכית מעורבת ומקבלת הדרכה מתאימה.

חשוב לשים לב כי כאשר הקשיים מהם סובל ילדכם הנם בעלי בסיס פיזיולוגי או רגשי, חשוב להתייעץ עם רופא או איש מקצוע בתחום הרגשי-נפשי (פסיכולוגית קלינית, פסיכולוג חינוכי או פסיכותרפיסטים אחרים) בהתאמה, ולבחון מהו הטיפול המתאים ביותר עבורו.

ביבליוגרפיה

Boyt Schell, B. A., Gillen, G., Scaffa, M., & Cohn, E. (2014). Willard and Spackman's Occupational Therapy.‏

רוזנבלום, ש., פריש, כ. (2008). דיסגרפיה: מאפיינים ודרכי הערכה - תרומת המחקר לחשיבה הקלינית. כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק.

עוד מאמרים שיעניינו אותך