תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כך תתמודדו עם גיל המעבר

כך תתמודדו עם גיל המעבר

צוות בטיפולנט

גיל המעבר הוא גיל המאופיין בשינויים פיסיולוגיים אך לא פעם גם במגוון שינויים והתמודדויות פסיכולוגיות. איך מתמודדים עם גלי החום של הלב? ומה עושים עם הכאבים שלא קשורים רק במפרקים? על התמודדות פסיכולוגית במהלך גיל המעבר.

גיל המעבר - מה קורה לנו בגוף ובנפש?

המונח גיל המעבר מתייחס לתקופה בה חלים בגופה של האישה שינויים הורמונליים שונים אשר מביאים בין היתר להפסקת המחזור (בדרך כלל בסביבות גיל 48). שינויים הורמונליים אלו עשויים להביא למגוון סימפטומים פיסיולוגיים המתבטאים בגלי חום, יובש כאבי ראש ובטן, עלייה במשקל ועוד. לצד השינויים הפיסיולוגיים, חלק מהנשים מתארות גם שינויים וסימפטומים פסיכולוגיים העשויים לנבוע מגורמים שונים.

גיל המעבר - תגובות פסיכולוגיות הנובעות מהשינויים ההורמונליים

ההורמונים המופרשים בגופנו ממלאים גוון רחב של פונקציות פיסיולוגיות, אך בין היתר הם קשורים במצב הרוח שלנו. בהתאם, הפגיעה באיזון ההורמונלי החלה במסגרת גיל המעבר מביאה להופעת סימפטומים רגשיים שביניהם עצבנות, חרדה, עצב ונטייה מוגברת לבכי, שינה לא סדירה ועייפות. לא תמיד קל להבחין בין סימפטומים הנובעים מהשינויים ההורמונליים לסימפטומים רגשיים הנובעים מגורמים שונים ובהתאם, רק חלק מהנשים החוות סימפטומים אלו במסגרת גיל המעבר מקבלות מענה מספק באמצעות הטיפול ההורמונלי. במקרים אלו, חשוב לבדוק היבטים רגשיים נוספים.

גיל המעבר - תגובות פסיכולוגיות הקשורות בשינויים הפיסיולוגיים

גם כאשר השינויים הפיסיולוגיים-הורמונליים אינם מביאים לסימפטומים רגשיים, השפעתם הרגשית עשויה להיות משמעותית. עבור נשים רבות, גיל המעבר הוא התקופה הראשונה בחייהן בהן הן נאלצות להתמודד עם כאבים פיסיים, בעיות רפואיות ותופעות פיסיולוגיות מטרידות. נשים שונות מגיבות באופן שונה לכאב ואי נוחות פיסיולוגית, וחלקן עשויות לחוות מצוקה פסיכולוגית משמעותית הנובעת הן מההתמודדות עצמה והן מהחוויה של "בגידת הגוף". גם העלייה במשקל המתרחשת לעיתים במהלך גיל המעבר מהווה אצל חלק מהנשים גורם מצוקה ותסכול: דימוי עצמי של נשים רבות קשור קשר הדוק להופעה החיצונית, ונשים אשר שומרות על משקל תקין לאורך חייהן עשויות לחוות מצוקה, תסכול ופגיעה בדימוי העצמי עם העלייה במשקל.

גיל המעבר - תגובות פסיכולוגיות נוספות

גיל המעבר משפיע על נשים שונות באופנים שונים, הן מבחינת היקף ועוצמת הסימפטומים והן מבחינת רמת הקושי הנלווית להתמודדות. בין אם גיל המעבר מלווה בהתמודדות פיסית ורגשית משמעותית ובין אם ההתמודדות מתונה יחסית, הכניסה אל גיל המעבר מסמנת גם את סיומה של תקופת הפריון ובמובן זה - גם את סיומו של פרק החיים ה"צעיר". השינויים הגופניים אינם מאפשרים להתעלם מהשנים העוברות, והכרה זו מלווה לא פעם בשאלות, ספקות וחשבון נפש הנוגעים לאופן בו התנהלו ויתנהלו החיים. כך, למשל, גיל המעבר מלווה לא פעם בשאלות הנוגעות לקשר הזוגי: האם אני מסופקת בזוגיות שלי? האם זה האדם שאני רוצה להזדקן לצדו? האם עדיין ניתן לשנות את הדברים שמפריעים לי בקשר הזוגי, או שאנחנו כבר מבוגרים ומקובעים מדי? כמו כן, גיל המעבר מלווה פעמים רבות בשאלות שונות המסתכמות בתהייה "האם כך אני רוצה לחיות את חיי?": במסגרת גיל המעבר נשים רבות מתחילות לשאול את עצמם האם לא הגיע הזמן להשקיע בעצמן יותר, להרפות מהטיפול האינטנסיבי בבני המשפחה האחרים ולהתפנות לצרכיהן האישיים.
ספקות ותהיות אלו מלווים בחלק מהמקרים בתחושות של החמצה, כאב ואף סימפטומים של דיכאון או חרדה, אך במקרים אחרים עשויים להוות מנוף לשינוי. ההכרה במגבלות הגוף, אשר מביאה גם להכרה במגבלות הזמן והחיים, הופכת את גיל המעבר לתקופה בה נשים רבות מחליטות לערוך שינויים משמעותיים בחייהן מבחינת קריירה, תפקיד משפחתי ומידת ההשקעה העצמית.

גיל המעבר ומיניות

שינוי נוסף איתו חלק מהנשים מתמודדות בתקופת גיל המעבר הוא הופעתן של הפרעות בתפקוד המיני. גיל המעבר עלול להביא לתסמינים כירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, קושי בהגעה לאורגזמה וכאבים בעת קיום יחסי מין. תסמינים אלו מביאים לפגיעה בתפקוד וההנאה המינית, וכתוצאה מכך מגבירים את הסיכון הן לקשיים ומתיחות בתחום הזוגי והן לקשיים רגשיים (דימוי עצמי נמוך, דכדוך וכן הלאה). על אף שכיחותם של קשיים בתפקוד המיני כתוצאה משינויי גיל המעבר, נשים רבות אינן ערות להשפעתם של שינויים אלו או חוות אשמה ומבוכה סביבם ועל כן נמנעות מקיום יחסי מין או מקיימות יחסי מין הגורמים להן כאב ואי נוחות. לכן, כאשר חלים שינויים בתפקוד המיני בתקופת גיל המעבר חשוב מאוד לבחון את מקורם ולהיעזר בטיפולים או תכשירים אשר יקלו על הסימפטומים. לצד זאת, חשוב לזכור כי לא כל קושי או שינוי בתפקוד המיני הם תוצר של שינויי גיל המעבר: סימפטומים של דיכאון או חרדה, ו/או תהיות וספקות לגבי הקשר הזוגי, עשויים להתבטא גם הם בשינויים בעניין והתפקוד המיני.

לסיכום, גיל המעבר הוא תקופה המלווה בשינויים פיסיים ורגשיים אשר יש לזהות ולתת עליהם את הדעת. זיהוי השפעותיו של גיל המעבר יכולות לסייע בהתמודדות עם מגוון שינויים וקשיים רגשיים המתעוררים במהלכו ולאפשר קבלת טיפול מתאים. לאור המאפיינים הפיסיים-רגשיים של שינויי גיל המעבר, במקרה של קשיים רגשיים מומלץ לפנות לאבחון והערכה פיסיים ורגשיים בו זמנית. הטיפול והמעקב הרפואיים יכולים להקל על סימפטומים שונים, וקבלת טיפול נפשי (במידת הצורך) מסייעת בפיתוח אסטרטגיות התמודדות ומאפשרת ליווי רגשי בתקופת חיים זו.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך