תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אפלטון על הברזלים: יעוץ פילוסופי לבני נוער

אפלטון על הברזלים: יעוץ פילוסופי לבני נוער

אמרי אביטן

סביר להניח שהתמונה הראשונה העולה בדעתך בתגובה למונח 'פילוסוף' אינה דווקא נער מעשן בשרשרת או בת עשרה בסקיני-ג'ינס. למרות זאת, בשנים האחרונות מתפתח בארץ תחום היעוץ הפילוסופי היוצא מהנחה כי במובן מסוים כולנו פילוסופים, אך במרבית המקרים הפילוסופיה שלנו אינה מתורגמת לספר עבה אלא דווקא להתנהלותנו היומיומית. אמרי אביטן, יועץ פילוסופי, מסביר על תהליך היעוץ הפילוסופי ותרומתו הייחודית לעבודה עם בני נוער.

סוקרטס היה נטרף על זה: מה הוא יעוץ פילוסופי?

יוני, בן 15, גדל בבית בו מקור ההכנסה הבסיסי היה סחורות גנובות והכניסה לכלא היתה שאלה של 'מתי' ולא של 'האם'. המציאות בה גדל יוני לימדה אותו להניח כי הדרך היחידה לשרוד היא להיות אינטרסנט ולדאוג לצרכיו בלבד, גם על חשבון אנשים אחרים. בהתאם, יוני ראה אנשים אחרים כאובייקטים והתייחס אליהם כאמצעי להשגת רצונותיו ומטרותיו בלבד.

על פניו, נער כיוני הוא האחרון שיהנה מקריאת טקסטים פילוסופיים. למרות זאת, בחר אמרי אביטן להביא למפגש עמו טקסטים של הפילוסוף בובר. "אחת הנקודות המרכזיות בהגותו של בובר", אומר אביטן, "היא אמונתו בכך שאנו יכולים להכיר את עצמנו רק באמצעות דיאלוג עם האחר. כאשר אנו מכירים את האחר רק כאמצעי לסיפוק צרכינו ולא כאמצעי להכרות מעמיקה עם האחר ועם עצמנו, נוצרת תחושת ניכור ובידוד. אפילו את אלוהים, לטענתו של בובר, ניתן להכיר ולחוות רק מתוך מפגשים בין אישיים. המפגש של יוני עם הגותו של בובר היה משמעותי מאחר ובמובן מסוים עסקו שניהם בסוגיית האפשרות ליצור עם אנשים אחרים דיאלוג וקשר של ממש, ולא רק יחסי ניצול הדדי. תוך כדי קריאה, יוני יכול היה לזהות את תפיסת העולם הבסיסית שלו ולבחון האם זו אכן התפיסה בה הוא מאמין ורצה להחזיק. בעקבות הקריאה וזיהוי תפיסת עולמו, חל שינוי משמעותי ביחסו של יוני לאנשם אחרים".

יוני השתמש בכתביו של בובר כדי ללמוד מהם על השקפת עולמו, אך לדבריו של אביטן, יעוץ פילוסופי אינו חייב להתבסס על קריאה בטקסטים פילוסופיים: "היעוץ הפילוסופי עוסק בשאלות של מהות- מי אני? איך אני רואה את העולם שסביבי? אלו שאלות שהעסיקו את גדולי הפילוסופים ומעסיקות כל אחד מאיתנו, באופן מסוים. אמנם רובנו לא מעלים על הכתב את ה'פילוסופיה' שלנו, אך לכל אחד מאיתנו יש השקפת עולם המשפיעה על האופן בו אנו מתבוננים בהיבטי חיים שונים ועל התנהגותנו. היעוץ הפילוסופי הוא תהליך בו לומדים להבין יחד את תפיסתו של הנועץ ואת האופן בו היא משפיעה על חייו".

לא רק פירסינג ומותגים: בני נוער ותהליך היעוץ הפילוסופי

גיל ההתבגרות מוכר כתקופה של שינויים פיסיים וסערות רגשיות; פעמים רבות אנו שוכחים כי במהלכו חלה גם התפתחות קוגניטיבית-רגשית משמעותית אשר במהלכה מתעצבת תפיסת עולמו של המתבגר. אם בגילאי הילדות נוטים ילדים "לאמץ" באופן אוטומטי את ערכי ואמונות ההורים, הרי שבגיל ההתבגרות המתבגר מטיל בספק מוסכמות אלו ומגבש את השקפת עולמו האישית.

יכולתם של בני נוער להתבונן ולבחון את עצמם מאפשרת להם ליהנות מתהליך היעוץ הפילוסופי. לדבריו של אמרי אביטן, כחלק מתהליך זיהויה של תפיסת העולם מתגלות לעיתים סתירות בתפיסה האישית אשר עלולות להביא לקשיים בחיי היום יום: "פעמים רבים אנו מזהים כפילויות סביב תפיסה של מושגים שונים כגון החופש, הזולת וכן הלאה. הכפילות עשויה להביא לקשיים בהתנהלות ובמערכות יחסים מאחר והאדם נמצא בקונפליקט פנימי שקשה ליישב. במקרים אלו, תהליך היעוץ מאפשר לבחון את האופן בו התפיסה יוצרת קשיים ולחזק את אחד הצדדים. דוגמא לכך היא בחורה נבונה ומשכילה שהגיעה ליעוץ עקב היעדר קשרים חברתיים. במהלך היעוץ זיהינו יחד כי למרות הרצון והצורך בחברה, אותה בחורה מחזיקה באמונה כי מרבית האנשים הם נצלנים. תפיסה זו הקשתה עליה לסמוך על אחרים וליצור איתם קשרים משמעותיים, וזיהוי הפרדוקס שבתפיסתה איפשר לה להבין טוב יותר את מקור הקשיים".

על אף שהיעוץ הפילוסופי עשוי לסייע בקשיים אשר מביאים חלק מן האנשים לפנות דווקא לטיפול פסיכולוגי, מדגיש אביטן את השוני בין טיפול ליעוץ הפילוסופי: "היעוץ הפילוסופי מציע תהליך של בחינת תפיסות ואמונות, אך בניגוד לטיפול נפשי בו מתמקדים גם באירועי העבר אשר עיצבו את התפיסה- היעוץ מתמקד רק בזיהוי השקפת העולם והשפעתה. מתבוננים במקרים ואירועים בחיי האדם ומהם לומדים על תפיסתו. בהתאם, היעוץ הפילוסופי מתאים לאנשים המעוניינים בהתבוננות פנימית, בהכרות טובה יותר עם עצמם ולא בפתרון סימפטומים של דיכאון, חרדה, פסיכוזה וכן הלאה".

על היועץ אמרי אביטן

אמרי אביטן הוא יועץ פילוסופי ומנחה קבוצות. מייעץ לזוגות, בני נוער ומבוגרים ומנחה סדנאות יעוץ פילוסופי לבני נוער.[email protected] 

 

תחומי מומחיות:
ייעוץ פילוסופי

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ פילוסופי

עוד מאמרים שיעניינו אותך