תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם צפייה בסרטונים פוגעת בשיקול הדעת המוסרי שלנו?

האם צפייה בסרטונים פוגעת בשיקול הדעת המוסרי שלנו?

צוות בטיפולנט

האם מה שאנו רואים בחדשות פוגע בשיקול הדעת המוסרי שלנו? האם סוגים מסוימים של תוכן ויזואלי מעודדים חשיבה מוסרית גבוהה יותר? מסתבר שהתשובה לשאלות אלו היא כן. 

מחקר חדש שבחן את שיקול הדעת המוסרי של אנשים שקיבלו כתבת חדשות עם תמונות, לעומת כאלו שקיבלו אותה עם סרטון וידאו, הראה כי אלו שהוצגו בפניהם תמונות הציגו חשיבה מוסרית גבוהה יותר כשהתמודדו עם דילמות מוסריות.

כיום, רבים מאמינים שסרטון וידאו המוצג עם כתבה חדשותית מגדיל את המשיכה אליו. בעולם בו אנו חיים, ובו אנשים משתמשים יותר באינטרנט על מנת לצרוך חדשות ולהתעדכן, סרטונים הופכים להיות יותר מרכזיים בדרך בה אנשים מקבלים מידע על העולם. ההנחה היא שחדשות בליווי וידאו הן טובות יותר שכן הן יותר "אמיתיות". כשיש וידאו, למה "להתפשר" על תמונה בלבד?

עם זאת, מתברר כי המוח שלנו מעבד תמונות וסרטים בצורה שונה, ועיבוד זה משנה את איכות החשיבה המוסרית שלנו, כך שצפייה בסרטונים גורמת לנו לשפוט את הנראה בסרטונים בצורה פחות מוסרית. זוהי המסקנה שמצאו חוקרים במחקר, שבחנו את השפעת התכנים הויזואליים השונים על 150 נבדקים בשלושה סיפורים שונים, שהיו "טעונים מוסרית": האחד על מבצע עוקץ של ארגון סחר בנשים, השני על נערות מתבגרות שהכו נערה אחרת, והשלישי על שיטפון שסחף אדם אל מותו. כל הנבדקים ראו את שלושת הסיפורים, אך חלק ראו את הסיפורים עם סרטוני וידאו והשאר עם תמונות. לאחר מכן מדדו החוקרים את שיקול הדעת המוסרי של הנבדקים, וגילו כי הנבדקים שראו תמונות דוממות הראו רמות גבוהות מובהקות של מוסר בהשוואה לאלו שראו סרטוני וידאו.

החוקרים הסיקו כי על מנת לעזור לקהל לחשוב באופן יותר ביקורתי על נושאי החדשות, שימוש בתמונות עדיף על שימוש בסרטוני וידאו. עבור עיתונאים, קיים כאן שיעור חשוב - עיתונאות אחראית מתייחסת לעצירת הדחף להעלות וידאו כל פעם שכזה קיים, בעיקר כשאלו סיפורים רגישים או גרפיים. 

ביבליוגרפיה

Meader, A., Knight, L., Coleman, R., & Wilkins, L. (2015). Ethics in the digital age: A comparison of the effects of moving images and photographs on moral judgment. Journal of Media Ethics 30 (4), 234-251

אנשי מקצוע בתחום

הערכת מסוכנות

עוד מאמרים שיעניינו אותך