תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מטפלים בילד אלים?

איך מטפלים בילד אלים?

צוות בטיפולנט

ילד אלים נוטה לעורר בסביבתו תגובות של כעס וחוסר שביעות רצון, אך ילד אלים הוא במרבית המקרים ילד שמתמודד עם קשיים משמעותיים בתחום הרגשי והבין אישי, מתקשה לווסת את רגשותיו או חי בסביבה שאינה מציבה לו באופן יעיל גבולות אשר יסייעו לו לשלוט בתגובותיו. בהתאם, כדי להתמודד עם ילד אלים יש לבחון תחילה את הטריגרים לאלימות, המקור הרגשי לאלימות והסיטואציות בהן הילד מתנהג באופן אלים. כך, למשל, יש הבדל בין ילד אלים הנוהג באלימות בבית ובגן/בי"ס לבין ילד אשר מתנהג באלימות רק כלפי אחיו הקטן.

שיטות טיפול אפשריות בילד אלים

התמודדות יעילה עם ילד אלים כוללת מספר היבטים ואפשרויות טיפול:

מסרים סביבתיים: מניעת מסרים סותרים המלמדים את הילד באופן עקיף כי אלימותו לגיטימית (למשל, ציפייה מהילד להתנהגות לא אלימה בעוד שבבית יש אלימות בין ההורים, או אמירות כ"אם מרביצים לך תמיד תחזיר").

הקניית אסטרטגיות התמודדות חליפיות: ילד אלים הוא פעמים רבות ילד שאינו יודע להתמודד עם קונפליקטים ותסכולים. לכן, במקרה של ילד אלים חשוב לסייע לו להכיר ולרכוש דרכי התמודדות חדשות: פנייה למבוגר, התאפקות, הכאת חפץ וכן הלאה.

הרחבת ההכרות עם הרגשות: פעמים רבות ילד אלים מכה מאחר ואינו מבין את רגשותיו בסיטואציות המעוררות תסכול, פחד או קנאה. לכן, חשוב להרחיב את הכרותו של הילד עם רגשותיו ולהבחין בין לגיטימיות הרגש לבין חוסר הלגיטימיות של האלימות ("נעלבת שהגננת אמרה רק לאורי שהציור שלו יפה, אבל אסור לך להרביץ לו").

חיזוקים חיוביים על התנהגות רצויה: ילד אלים רגיל לנזיפות על התנהגות רעה אך הרבה פחות מכך לשבחים על התנהגות טובה. שבחו את הילד כאשר הוא מתנהג יפה, פותר קונפליקטים באופן לא אלים או שולט ברגשותיו.

חזקו את הביטחון והדימוי העצמי של הילד: ילד בטוח ומרוצה מעצמו נזקק לאלימות הרבה פחות מילד חרד בעל דימוי עצמי נמוך. לכן, הרבו להפגין אהבה והערכה וצרפו את הילד לפעילויות בהן יוכל להצליח ולהצטיין.

טיפול פסיכולוגי והדרכת הורים: ילד אלים, כאמור, הוא ילד המתמודד עם קושי רגשי מסוים. טיפול פסיכולוגי מסייע הן בהתמודדות עם גורמי העומק העומדים בבסיס הקשיים והן עם הקושי בשליטה בהתנהגות האלימה ויכול להביא לשיפור משמעותי. הדרכת הורים מקנה להורים כלים להבנת מצבו של ילד אלים ולהתמודדות יעילה ומקדמת איתו.

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך