תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אהבה בימי קורונה

אהבה בימי קורונה

עליזה רוזן

הקורונה – נגיף ומצב חדש אותו כולנו חווים ועדיין יודעים מעט. לכולנו זאת חוויה חדשה. איום חיצוני ומאיים שנחת עלינו בבת אחת. השליטה שלנו במצב מוגבלת. יש חוסר אונים מול כוחות גדולים מאתנו. רבים נקלעו גם למצב כלכלי קשה, השפעות הסגר על הכלכלה ניכרות ומשפיעות על יחידים, משפחות, ארגונים ומדינות.

איך השינוי משפיע על הזוגיות?

מהי אהבה בימי קורונה?

רבים כותבים וחוקרים את התקופה, אך אנו עדיין בעיצומה. ההשפעה תהיה ארוכת טווח. מבחן קשה לזוגיות.

אפשר להבחין בין שני סוגי התמודדות של זוגות:

אלה שהופכים לצוות, מאחדים כוחות ומשתפים פעולה כדי להגן ולשמור על הילדים, לדאוג אחד לשני.ה.

הזוגיות בתקופה קשה יכולה להפוך למשאב של כוח שמתועל לטובת הזוגיות ולטובת המשפחה.

אם קודם היו מריבות על משימות ותפקידים ובן/ת הזוג נחווה כנמנע, הרי כעת, מול אויב חיצוני משותף אנחנו צמד, שותפים למאבק.

ההישרדות המשותפת מגייסת את השניים והם חווים את שותפות הגורל כתורמת וזוגית. שינוי התפיסה תורם לשינוי האוירה וכך בני הזוג מגלים זה את זו שוב, כמו פעם, אנחנו מול העולם!!

התמודדות אחרת היא של זוגות שהחרדה וחוסר השליטה גורמים למנגנון של fight – flight, מנגנון ראשוני של הגנה בו הזוג מגיב במריבות קשות ומרות או בשתיקה רועמת והתנתקות.

מנגנון זה מוכר להרבה זוגות אך בימי משבר הוא מתעצם לרמות בלתי נסבלות ומשאיר את בני הזוג בודדים ומבודדים בתוך הזוגיות.

זוג שלא מצליח להתגבר ולהתאחד בעת משבר ולהרגיש תמיכה מבן הזוג השני, מתערער עוד יותר.

כשהעולם החיצוני משתנה ומאיים, הקורונה מפחידה והמצב הכלכלי מדאיג, בני זוג רגישים יותר, פגיעים יותר ופחות פנויים לראות את השני. האיום הפנימי מערער את תחושת הביטחון האישי ואז מחפשים ביטחון ותמיכה בבן.ת זוג שחווה קושי בעצמו. אין תמיכה ואין זוגיות ואז המריבות מתגברות, היחסים הופכים לנטל במקום לעזרה והזוגיות הולכת ונהרסת. בני הזוג מפסיקים להאמין בזוגיות שלהם ומכאן מערכת החיסון האישית והזוגית נפגעת.

במצב של קורונה ומחלה פונים לרופא שיביא מרפא.

במצב של קשיים בזוגיות, נוהגים להתעלם, להדחיק ולקוות לנס.

זוגות רבים מתנהלים בין מריבות, לומדים לנשוך שפתיים ולחכות עד יעבור זעם, להתרחק ולהפגין איבה או להתפוצץ זה על זו. כשתסכול וחוסר אונים גוברים לאורך זמן, כשהמריבות הופכות ליומיומיות, נוצרת תחושת אין מוצא ועולה האפשרות של פרידה או גירושין. הפרידה נחווית כהצלה, מוצא של בריחה ממצב בלתי נסבל. תקופת הקורונה הנוכחית מאתגרת ומעלה קשיים בזוגיות ואנו עדים לעלייה בפניות לגירושין.

המלצה חכמה – לא לעשות החלטות בזמנים קשים.

כדאי וצריך לפנות למומחה שיעזור לזוג לראות את הסבל המשותף שנגרם מהקורונה והשפעתה על היחיד ועל הזוגיות.

מרחב הטיפול מאפשר שיחה והקשבה, מתפתחת הבנה לגבי הקושי שכל אחד חווה. המרחב הטיפולי הופך למיכל שמחזיק את הזוגיות במקום בו הזוג כשל.

ההחזקה וההכלה בטיפול מחזקות את היכולת של כל צד להכיל ולהתחזק. הטיפול הזוגי מטפל בזוגיות ובדרך מחזק את היחיד בתוך הזוגיות. כדאי לזכור שאהבה זה מה שעברת עם מישהו (ג'יימס ת'רבר). גם בזמן קורונה.

על המטפלת - עליזה רוזן

שמי עליזה רוזן M.A, מומחית ובעלת ניסיון בפסיכותרפיה אישית, זוגית וקבוצתית. מדריכה אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש ומלמדת במכללות בתוכניות טיפול שונות. קליניקה פרטית ברמת השרון, בשנים האחרונות מטפלת, חוקרת וכותבת על זוגיות, חשיבותה, הבעייתיות המובנית בה וכן על חשיבות הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי לטובת ההתפתחות של הזוג והזוגיות.

תחומי מומחיות:
טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך