תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תקליד את זה: יש דבר כזה, התמכרות לאינטרנט

תקליד את זה: יש דבר כזה, התמכרות לאינטרנט

צוות בטיפולנט

המקום השנוא על עידו בן ה-17 הוא בית הספר, בו הוא צריך להתמודד עם הערות לגלגניות של בני גילו והמבט המתעלם של הבנות בכיתתו. ועדיין, בית הספר לא מפריע לו: הוא יושב בכיתה, מהרהר במשחק פנטזיה החדש שהתחיל אתמול ומנסה לנחש את מספר התגובות שיקבל הפוסט שפירסם בבלוג שלו אתמול בלילה. כאשר הוריו של עידו הבחינו בכך שהוא מזניח את לימודיו ואת החברים המעטים שהיו לו לטובת משחקי מחשב וכתיבה בבלוגים, הם החליטו לצמצם את שעות המחשב שלו בצורה משמעותית. מאחר ועידו סירב בתוקף והמשיך לבלות שעות ארוכות מול המחשב, החליטו ההורים על ניתוק האינטרנט לזמן בלתי מוגבל. כאשר עידו שב הביתה מבית הספר והבין כי אינו יכול להתחבר לאינטרנט, הוא בכה, צעק, השתולל ואיים בבריחה מהבית והתאבדות. ההורים המבוהלים מיהרו להחזיר את החיבור לאינטרנט.

גלעד, נשוי ואב לשלושה ילדים, לא יכול להיזכר מתי בפעם האחרונה הצטרף לארוחת הערב המשפחתית, בילה את הערב בשיחה עם אישתו או קיים איתה יחסי מין. לעומת זאת, הוא בהחלט יכול לזכור כי בילה את הערב האחרון, וגם את זה שלפניו ואת הערב שקדם לו, בשיחות נפש בצ'טים ובצפייה באתרי פורנו. כמעט מדי ערב הוא מכריז על העומס בעבודה ומסתגר למשך שעות בחדר העבודה. "זה לא שאני לא אוהב את אישתי או את המשפחה שלי", הוא אומר,"אבל באינטרנט הכל קל יותר- אין עומס או עייפות שמונעים שיחות קרובות, אין משקעים או רגשות שצריך לדבר עליהם לפני שעוברים לסקס. ובכל מקרה, זאת רק תקופה. זה יעבור מעצמו".

עידו וגלעד, על אף השימוש השונה שהם עושים במחשב, סובלים מבעיה דומה של התמכרות לאינטרנט- התמכרות המתבטאת בגלישה באינטרנט הבאה על חשבון פעילויות ומערכות יחסים משמעותיות.

אם אין מחשב לי, מי לי? כך נראית התמכרות לאינטרנט

היום, קשה לדמיין את חיינו ללא האינטרנט אשר הפך למוקד ליצירת קשרי עבודה, קשרים חברתיים וזוגיים ומקור מרכזי לאיתור מידע ושירותים מקצועיים. אלא שהאינטרנט, בו ניתן למצא "הכל, מהר והרבה", מקושר בשנים האחרונות גם לתופעת ההתמכרות לאינטרנט: שימוש יתר באינטרנט אשר נחווה כבלתי נשלט, צורך יותר זמן משהתכוון הגולש ומלווה במצוקה או פגיעה תפקודית בתחומי חיים משמעותיים כלימודים, עבודה או יחסים משפחתיים וחברתיים. כמו כן, פעמים רבות מלווה ההתמכרות לאינטרנט בתחושת עצבנות, דכדוך ו/או חרדה כאשר לא ניתן לגלוש, בניסיונות כושלים להפחית או להפסיק את הגלישה, בשקרים לבני משפחה וחברים בנוגע לגלישה ובמחשבות אינטנסיביות על הגלישה הקודמת או הבאה.

קיימים שלושה תתי-סוגים של התמכרות לאינטרנט:

  • התמכרות למשחקי מחשב- שימוש מוגזם בהימורים אינטרנטיים ובמשחקי תפקידים או פנטזיה. זהו תת סוג שכיח ביותר, כאשר התמכרות למשחקים שכיחה במיוחד בקרב ילדים ובני נוער.
  • התמכרות לפורנו/סייבר-סקס- עיסוק יתר בהורדת סרטים או צפייה באתרים פורנוגרפיים, או בקיום יחסי מין וירטואליים בצ'טים.
  • התמכרות להודעות דואר וכתיבה- שימוש יתר בבלוגים, צ'טים ותכתובת מייל.

תופעה אישית או חברתית?

מאחר ואינטרנט אינו "חומר ממכר" בדומה לסמים ואלכוהול, מוגדרת ההתמכרות לאינטרנט כהפרעת שליטה בדחף ומוסברת באמצעות גורמים פסיכולוגיים ופסיכו-סוציאליים.

הסבר מרכזי לתופעה הוא כי בדומה להפרעות אחרות של שליטה בדחף (הימורים, התמכרות למין), ההתמכרות לאינטרנט מהווה מקלט מהתמודדות עם רגשות שליליים, סיטואציות מורכבות וקשיים בתחום הבין אישי. האינטרנט, אשר מספק אנונימיות מלאה, מאפשר לגולשים ללבוש את הזהות המועדפת עליהם וליהנות מנגישות של אינטראקציות בין אישיות. כך, לדוגמא, נער המתמודד עם רגשות נחיתות והצקות הנוגעים להופעתו החיצונית יכול "לפצות את עצמו" באמצעות משחק פנטזיה בו הוא מגלם לוחם יפה תואר. בדומה, אישה אשר נישואיה מאופיינים בניכור וריחוק עשויה לפנות לצ'טים ובלוגים בהם תוכל ליצור קשרים רגשיים או מיניים אשר יחליפו את הקשר עם בעלה. מעבר לכך, המגוון והשפע אשר מציע האינטרנט כמעט בכל תחום, החל מפורומים כמעט בכל נושא, דרך צ'טים לכל קבוצת גיל ועד למידע נגיש בתחומי עניין רבים, מאפשרים הסחת דעת ושקיעה בעולם הוירטואלי על חשבון העולם הממשי הכולל בעיות, סיטואציות מורכבות ורגשות שליליים כאשמה, תסכול, חרדה ודיכאון.

התמכרות לאינטרנט - כיצד מטפלים?

כפי שניתן להבין מסיפוריהם של עידו וגלעד אשר הובאו בתחילת הכתבה, התמכרות לאינטרנט אינה מאופיינת רק בעיסוק מוגזם בו, אלא גם במצוקה רגשית ובפגיעה תפקודית בתחומי חיים משמעותיים כלימודים, חיי משפחה, תעסוקה וחברה. בהתאם, אנשי מקצוע מציעים היום תוכניות טיפוליות ממוקדות אשר מספקות מענה להתמכרויות השונות לאינטרנט.

טיפול אשר נחשב מתאים במיוחד להתמכרות לאינטרנט הוא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול זה מבוסס הן על התמודדות ישירה עם דפוס השימוש הבעייתי באינטרנט, והן על רכישת מיומנויות בתחומים אשר נוגעים להתמכרות לאינטרנט באופן עקיף.

בשלב הראשון של הטיפול מזוהים טריגרים רגשיים וסיטואציות בהן מתרחשת ה"בריחה" לאינטרנט- "אני גולש במשך שעות כי גם ככה אין לי חברים להיות איתם"; "אני מעדיפה להיות במחשב מאשר לריב שוב עם בעלי"; "אני שונא אל עצמי וכשנמאס לי להרגיש ככה אני פשוט שוקע במשחק", וכן הלאה. במקביל, נלמדות מיומנויות וטכניקות להרגעה עצמית, נשיאת מצוקה ושליטה בדחף הגלישה באינטרנט. חלק מרכזי נוסף בטיפול הוא חיזוק המיומנויות והכוונה להתמודדות עם הקשיים אשר הביאו ל"בריחה" אל האינטרנט מלכתחילה. לדוגמא, במסגרת הטיפול ניתן לחזק טכניקות של פתרון בעיות, לשפר מיומנויות חברתיות ולסייע בבניית אורח חיים עשיר ומספק יותר, אשר יפחית את הצורך באינטרנט. לדוגמא, נער אשר מתמכר לאינטרנט על רקע קשיים ובידוד חברתי עשוי לוותר על השימוש המוגזם באינטרנט כאשר החרדה החברתית בה הוא לוקה תטופל, הוריו יעודדו אותו להירשם לפעילות פנאי המעניינת אותו וכן הלאה.

חשוב להדגיש כי לא כל המכורים לאינטרנט יכירו בבעייתם, ורבים מהם יכחישו אותה ("גם ככה אין לי משהו טוב יותר לעשות"; "אני גולש רק לצרכי עבודה"). במקרה של בני נוער וילדים אשר מתנגדים נחרצות לטיפול, עשויה לסייע הדרכת הורים אשר תקנה להורים כלים להתמודדות עם ההתמכרות גם ללא שיתוף הפעולה של הנער.

ביבליוגרפיה

1. Internet addiction: Diagnosis and treatment considerations, Young, Kimberly, Journal of Contemporary Psychotherapy. Vol 39(4), Dec 2009, 241-246.

תחומי מומחיות:
התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך