תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האוניברסיטה של החיים: מתי מבינים ילדים את הקשר בין תרגול לבין הצלחה?

האוניברסיטה של החיים: מתי מבינים ילדים את הקשר בין תרגול לבין הצלחה?

צוות בטיפולנט

כולנו רוצים לגדל ילדים חכמים ומוצלחים, אשר מגשימים את הפוטנציאל הגלום בהם. כבר בגילאים מוקדמים מאוד, משקיעים הורים שעות רבות ללימוד ותרגול יכולותיו של הילד, ורוכשים במיטב כספם חוברות לימודיות, משחקי חשיבה, רישום לחוגים ייחודיים ולעיתים אף שיעורים עם מורים פרטיים. עם זאת, הילדים לא תמיד נענים לניסיונות שלנו לקדם אותם, גם אם הם מבינים שאנו רוצים בטובתם, ומותירים אותנו, ההורים, מתוסכלים ומודאגים. אז איך אפשר לגשר על הפער הזה?

מחקר חדש מציע היכולת של ילדים להבין כי הם מסוגלים לשפר כישורים מסומים באמצעות אימון – איננה מולדת, ונרכשת רק בשלב מאוחר יחסית בהתפתחות. החוקרים הראו ל-120 ילדים בגילאי 4-7 כיצד לשחק בשלושה משחקים שונים, ואמרו להם כי ייבחנו על אחד מהם מאוחר יותר (ואף יוכלו לזכות בפרס אם ישחקו היטב). לאחר מכן, השאירו החוקרים את הילדים לבדם בחדר עם המשחקים, למשך 5 דק' בלבד. החוקרים הניחו כי ילדים שכבר רכשו את ההבנה כי אימון יאפשר להם להשתפר במטלה, ישחקו זמן רב יותר במשחק עליו הם יודעים כי עומדים להיבחן. בהתאמה, התוצאות העידו כי בני ה-6 וה-7 אכן שיחקו זמן ממושך יותר במשחק המטרה, ופחות בשני המשחקים האחרים שהיו ברשותם. כאשר נשאלו מדוע עשו זאת, הם הסבירו כי רצו להתאמן על-מנת לזכות בפרס. לעומתם, ילדים צעירים יותר, בני 5 ומטה, הקדישו זמן שווה לכל המשחקים שהיו בחדר, ונראה כי לא הצליחו להבין את הרעיון לפיו אימון עשוי להוביל להצלחה.

תוצאות המחקר מזכירות לנו כי ילדים לא תמיד יכולים "להחזיק בראש" מטרות ארוכות טווח, אשר לנו נדמות מובנות מאליהן. לכן, לפני שאנו מפצירים בהם לעשות עוד תרגיל אחד או שניים בחוברת החשבון, עלינו לוודא כי הם מבינים מדוע אנו מבקשים מהם לעשות זאת. נסו ללוות את האינטראקציות היומיומיות עם ילדכם באמירות המסבירות את הרציונל שמאחורי הבקשות שלכם, באופן המותאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם. בכך, אתם עשויים לא רק להגביר את המוטיבציה שלהם ללמוד ולהתפתח, אלא גם להיענות לדרישות שאינן שרירותיות – אלא כאלה שמעמידות תמיד את טובת הילד בראש.

מקור

Brinums, M., Imuta, K., & Suddendorf, T. (2017). Practicing for the Future: Deliberate Practice in Early Childhood. Child development.‏

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך