תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד ביבליותרפיה ריפאה את אילן? סיפור על טיפול מוצלח

כיצד ביבליותרפיה ריפאה את אילן? סיפור על טיפול מוצלח

צוות בטיפולנט

כבר במאה השלוש עשרה לפני הספירה רעמסס השני, מלך מצריים, חרט על קיר הכניסה לספריה שלו את המילים "חדר ריפוי לנשמה". עבורו לפחות, נראה שריפוי הנשמה באמצעות הספרים עבד היטב – לפי היסטוריונים שונים רעמסס השני היה מהמלכים המשפיעים ביותר ששלטו במצרים אי פעם, וחי עד לגיל מופלג במיוחד לבני זמנו – מעל לתשעים שנה.

הריפוי לנשמה באמצעות סיפורים וספרים לא פסק בימיו של רעמסס השני, וכיום תחום טיפולי עשיר בשם ביבליותרפיה מבקש לטפל בנפשם של אנשים בעזרת ספרים וסיפורים.

מה זה ביבליותרפיה?

ביבליותרפיה היא שיטה טיפולית שהתיאוריה שלה צומחת מעולם הטיפול בהבעה ויצירה (טיפול באומנויות). בטיפול ביבליותרפי המטפל והמטופל עוסקים במצבו הרגשי של המטופל, במערכות היחסים שלו, בתחושות ובקשיים, תוך שימוש בספרים, שירים וסיפורים מכל סוג (לעיתים מתוך סרטים ואפילו משחקי מחשב). הסיפורים נבחרים בהתאם לצורכי המטופל, לז'אנר ולתוכן אליו הוא מתחבר.

העיסוק בסיפור מעשיר ומרחיב את השיח אודות המטופל, תחושותיו ורגשותיו, ולעיתים קרובות מאפשר טיפול בשיחה גם למי שקשה לו למצוא מאיפה להתחיל או למצוא את המילים הנכונות לתמלל חוויות.

דוגמא לחוויה משמעותית בטיפול ביבליותרפיה

כשאילן (שם בדוי) הגיע לטיפול, הוא היה בן 16, בכיתה י'. הוא הופנה לטיפול על ידי היועצת בבית הספר לאחר שהסתבך בכמה קטטות. אילן לא הצליח להתחבר לטיפול פסיכולוגי, ומתוך כך הפסיכולוג שטיפל בו במשך כמה מפגשים הציע, מכיוון שאילן אוהב מאוד לקרוא, שאולי טיפול ביבליותרפי יוכל לאפשר לו "להיפתח" ולשוחח על הדברים שמקשים עליו.

במפגש הראשון אילן כמעט ולא אמר דבר על עצמו, מלבד להביע את התחושה ש"אין סיכוי שמשהו בדבר הזה יעזור. הבעיה היא בעולם". במרבית הפגישה הוא סיפר את הביקורת שלו על העולם הצבוע, האכזרי והשטחי שבו הוא חי לתחושתו. האמת היא שהתכוננתי לכך, שכן לאחר שיחה עם אמו של אילן ועם הפסיכולוג שטיפל בו, הבנתי שאילן אינו מאמין שטיפול יכול לסייע לתחושות הקשות, לכעס ולדכדוך מהם הוא סובל. לקראת סיום הפגישה שאלתי את אילן האם יש ספר או סיפור שהוא היה רוצה לדבר עליו, ולאחר שאמר שלא, שאלתי האם הוא קרא את התפסן בשדה השיפון, ספרו של ג'י די סלניג'ר. הוא אמר שלא, והצעתי שאם ירצה, אפשר יהיה לשוחח על חלקים מהספר בפגישה בשבוע הבא, אם יבחר להתחיל לקרוא אותו והדגשתי כמובן שהבחירה לגמרי בידיו. הוצאתי את הספר מהספרייה והגשתי אותו לאילן המופתע בסיום הפגישה.

אל הפגישה הבאה הגיע אילן אחר. ההליכה שלו לתוך החדר הייתה שונה, הישיבה שלו הייתה שונה, ויותר מכל – ברגע שהוא התיישב הוא החל לדבר על הולדן – גיבורו של הספר התפסן בשדה השיפון, ועל הדברים שקרו לו במהלך הסיפור. לא סתם התפסן בשדה השיפון הפך לאחד הספרים המצליחים בזמננו. הספר נוטה להדהד בקרב מתבגרים תחושות שהם מרגישים כמו ניכור, בדידות, כעס על העולם וקושי במציאת מקום מתאים שיקבל אותם כפי שהם והם יקבלו אותו כפי שהוא. גם אילן הרגיש את התחושות הללו וסיפר שכשהחל לקרוא את הספר, "לא הייתי מסוגל להפסיק לקרוא. סיימתי אותו באותו הלילה".

בפגישה הראשונה בה עסקנו באילן דרך התפסן בשדה השיפון דיברנו כמעט אך ורק על הספר. בפגישה השנייה כבר החלנו לדבר באופן גלוי על אילן ועל התחושות שלו בקשר למתרחש בספר ובהמשך, הגענו לשוחח על חייו של אילן והיכן הם דומים ומתחברים לחייו של הולדן. ארבעה חודשים שהינו במשולש הזה – אילן, הולדן ואני. קראנו חלקים שונים מהספר, דיברנו על אנשים מחייו של אילן שהזכירו לו דמויות מהספר, חשבנו מה הולדן היה אומר על סיטואציות שונות בחיים של אילן ותהינו על האופן בו הולדן התמודד עם מצבים שונים וכיצד אילן היה מתמודד עמם או כיצד התמודד עם מצבים דומים במציאות. לאחר ארבעה חודשים, אילן, הוריו וגם אני הרגשנו שמצבו השתנה מאוד, ובחרנו לסיים את הטיפול, תוך הזמנה שלי שאם אי פעם ירצה לשוחח על ספר אחר, הוא תמיד מוזמן לחזור לטיפול.

שמונה שנים לאחר אותו הטיפול, צלצל הטלפון בקליניקה שלי, ואילן תהה בצד השני האם אני זוכרת אותו. אילן ביקש לחזור לטיפול ולשוחח על ספר חדש. בפגישה הראשונה של הטיפול השני שלו, ביקש אילן לשוחח לרגע על התפסן בשדה השיפון, לפני שהוא בוחר בעצמו ספר חדש. הוא סיפר שבמהלך התקופה הקשה שפקדה אותו לאחרונה, הוא נזכר בקשיים שלו לפני שמונה שנים והחליט לקרוא את התפסן בשדה השיפון ולראות האם הקריאה תעזור לו כפי שעזרה לו אז, או במילותיו שלו – "רציתי לראות האם הספר ירפא אותי כמו שהוא ריפא אותי לפני שמונה שנים". למרבה הפלא והאכזבה של אילן, הספר לא דיבר אליו יותר. הוא סיפר שהוא זכר שבזמנו הדברים הרגישו לו כל כך נכונים, והיום הוא פשוט "קורא בספר ולא מרגיש דבר".

אילן הופתע, אך אני לא – סיפורים וספרים שונים מתאימים לשלבים שונים בחיים שלנו ונוגעים בנו במקומות ונושאים שמעסיקים אותנו באותה התקופה. כשאילן היה בגיל ההתבגרות, הספר התאים מאוד ואילן הרגיש כאילו הולדן מתמודד עם דברים הדומים לאלו שהוא מתמודד עמם. אך היום, כמעט עשור לאחר מכן, אילן כבר לא התמודד עם בעיות של התבגרות, ולכן, אף על פי שהיה שרוי במשבר, המשבר היה שונה ולכן דרש ספר אחר ושיח אחר. וכך באמת היה.

בטיפול באילן, כמו בטיפולים אחרים בביבליותרפיה, הסיפור איפשר מציאת מילים לתחושות שלא תמיד פשוט או אפשר להגיד בקול רם, וכך יכלנו לגלות ביחד את עולמו הפנימי של אילן ולחשוב על דרכי התמודדות שונות עם התחושות שלו כמו גם עם אירועי חיים לא פשוטים.

ביבליותרפיה מתאימה לכל אחד ואחת, החל מילדים צעירים (איתם הטיפול יכול לעסוק בסיפורים אפילו לפני שהם יודעים לקרוא), ובמיוחד למי שמתקשים להביא ולהביע את עצמם בטיפול פסיכותרפי "קלאסי".

אנשי מקצוע בתחום

ביבליותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך