תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חושבים שאתם מכירים את עצמכם? אתם כנראה צודקים

חושבים שאתם מכירים את עצמכם? אתם כנראה צודקים

ספיר קינן

מחקר חדש בתחום הפסיכולוגיה מציע כי לאנשים יש יכולת טובה לתאר את עצמם בצורה מדויקת.

במחקר שפורסם בנובמבר 2018, החוקרים ניתחו 152 מחקרים בהם נמדדו תכונות האישיות של 33,000 נבדקים. תכונות אלה היו "חמש התכונות הגדולות" (The Big Five) חמישה ממדים נפרדים של אישיות בהם ניתן לאפיין את האדם – פתיחות מחשבתית, מצפוניות, מוחצנות, נועם הליכות ויציבות רגשית.

החוקרים השוו בין האופן בו דירגו הנבדקים את עצמם בתכונות אלה, לבין הדרך בה נתפסו אותם נבדקים על ידי אנשים אחרים, כגון חברים, בני משפחה ועמיתים לעבודה.
בניגוד למה שחושבים רבים, ממצאי המחקר העידו על כך שאנשים אינם נוטים להאדרה עצמית, ולא נוטים לראות את עצמם באופן חיובי יותר בהשוואה לדרך בה הם נתפסים על ידי אנשים אחרים.

על פי החוקרים, יתכן כי הממצאים מעידים על שאיפתם של מרבית האנשים להתבונן לעומק ולהתוודע אל מחשבותיהם ורגשותיהם, באופן אשר מאפשר להם להכיר את עצמם ולרכוש מודעות עצמית גבוהה. לחלופין, יתכן שנטייתם של אנשים לתאר את עצמם באור חיובי, בהשוואה לדרך בה הם נתפסים על ידי סביבתם, באה לידי ביטוי דווקא כאשר הם נשאלים על ביצועיהם ויכולותיהם בתחומים שונים, ולא על תכונות האישיות שלהם. עם זאת, תוצאות המחקר מעידות על כך שמרבית האנשים מכירים היטב חלקים מסוימים בעצמם, ומשמשים כמקור מידע אמין לגבי תכונות האישיות שלהם.

על הכותבת - ספיר קינן

ספיר קינן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

מקורות

Kim, H., Di Domenico, S. I., & Connelly, B. S. (2019). Self–Other Agreement in Personality Reports: A Meta-Analytic Comparison of Self-and Informant-Report Means. Psychological science30(1), 129-138

תחומי מומחיות:
פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך