תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הישרדות: איך עוברים את ראיון הקבלה לעבודה?

הישרדות: איך עוברים את ראיון הקבלה לעבודה?

צוות בטיפולנט

אחרי ששכתבת שוב ושוב את קורות החיים שלך, אחרי שהתייעצת, ביררת, חשבת שוב, שלחת, אספת ממליצים וכמעט התייאשת- סוף סוף מגיעה הצעת עבודה לחברה שאתה באמת רוצה לעבוד בה. חבר של חבר סיפר לך שראש הצוות שאמור לראיין אותך ממש קשוח ובכל זאת אתה נחוש בדעתך לעבור את הראיון. מה כולל הראיון? מה לובשים ואיך מתמודדים עם הלחץ? ואיך משאירים רושם טוב גם על מראיין עייף וכועס שרק רוצה לסיים את יום העבודה?

מהו הראיון האישי ומה הוא כולל?

ראיון אישי הוא אחד הכלים הנפוצים ביותר למיון וקבלת עובדים למסגרות תעסוקתיות. מידת ההתאמה לתפקיד מתייחסת בדרך כלל לשילוב של ידע, מיומנות, ניסיון ואישיות. בהתאם, המראיין עשוי להתמקד בשאלות הנוגעות לשלושה תחומים מרכזיים:

שאלות מקצועיות: שאלות אלו נוגעות ליכולתך למלא את התפקיד המוצע לך מבחינה מקצועית. שאלות מקבוצה זו עשויות להתייחס לנסיונך המקצועי, כישוריך, השכלתך והתפקידים אותם ביצעת בעבר. מידע מסוג זה כלול בדרך כלל כבר בקורות החיים וההמלצות ששלחת ולכן המראיין עשוי להתמקד דווקא בבחינת יכולתך ליישם את הכישורים שרכשת. כך, למשל, אתה עשוי להישאל כיצד הכינו אותך הלימודים לתפקיד הנוכחי, מהם הכישורים שרכשת ועשויים לתרום למילוי התפקיד המוצע, באילו קשיים מקצועיים נתקלת בעבר וכן הלאה. שאלות אחרות עשויות לבחון את יכולתך להתמודד עם מצבים ספציפיים: מה היית עושה אם אחד הילדים היה מתחיל להתפרע?כיצד היית מתמודד עם דרישה מסוימת של לקוח? איך היית מנתח נתון כלכלי מסוים? חשוב להדגיש כי פעמים רבות המראיין אינו בוחן רק את יכולתך להגיע לתשובה המדוייקת אלא את דרכי החשיבה והשיקולים המנחים אותך.

שאלות הנוגעות למוטיבציה: שאלות מקבוצה זו ממוקדות בניסיון לזהות את רמת הנכונות להשקיע בתפקיד המוצע. מעבר ליכולותיך המקצועיות, סביר להניח כי המראיין ירצה לבחון עד כמה תהיה מחוייב לתפקיד והאם תוכל להתמיד בו. בהתאם, אתה עשוי להישאל לגבי הסיבות לבחירתך בתפקיד, גורמים העשויים להביא לעזיבתך, כיצד אתה רואה את עתידך המקצועי, הסיבות שהביאו לעזיבת מקום העבודה הקודם ועוד. כמו כן, עשויות השאלות להתמקד בתנאי העבודה בהם תהיה מוכן לעבוד: האם תהיה מוכן לשעות עבודה ממושכות? איך תצליח לשלב בין הורות לעבודה?

שאלות הנוגעות להשתלבותך המקצועית-חברתית: חלק מרכזי בראיון העבודה הוא הערכת יכולתך להשתלב במקום העבודה ולתפקד כחלק מהארגון. שאלות מקבוצה זו יתייחסו ליכולותיך הבין אישיות, ליצירתיות, יוזמה וליכולתך לעבוד כחלק מצוות. למשל, אתה עשוי להישאל לגבי יחסיך עם ממונים/כפופים לך במשרות קודמות, נטייתך לעבודת צוות אל מול נטייתך לעצמאות וכן הלאה. חשוב לשים לב כי כדאי להדגיש את יכולותיך השונות בתחום זה בהתאם לאופי התפקיד: אם מדובר בתפקיד הכולל עבודה עצמאית שרובה נעשית מהבית כדאי להדגיש את עצמאותך ואת ה"ראש הגדול" שלך ואם מדובר בתפקיד הכולל תיאום ועבודת צוות אינטנסיבית מוטב להדגיש יכולות בין אישיות.

מה הצבע האהוב על המנכ"ל? יצירת קשר חיובי עם המראיין

את יוצאת מראיון עבודה אשר על פניו התנהל באופן חיובי, אבל לא מופתעת כאשר את מקבלת תשובה שלילית: למרות שהתמודדת היטב עם כל השאלות, כבר מהרגע הראשון היה נדמה לך ש"זה לא זה" ושהמראיין פשוט לא מחבב אותך.

למרות שהראיון האישי אמור לבחון את פוטנציאל ההשתלבות בתפקיד, הראיון אינו כלי מדידה אובייקטיבי (כמו מבחן במתמטיקה) אלא כלי המושפע מהעדפותיו ואישיותו הסוביקטיביים של המראיין. לכן, אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בראיון הוא יצירת קשר חיובי עם המראיין, אשר יאפשר לך להביא לידי ביטוי את תכונותיך הטובות ביותר.

קשר טוב מתבסס כבר ברגעים הראשונים של הראיון, בהם נוצר הרושם הראשוני. לכן, חשוב להתחיל את הראיון ברגל ימין- להגיע בזמן, להקפיד על לבוש הולם ולהביא את כל המסמכים שהתבקשת להכין מראש.

באופן טבעי מראיינים שונים זה מזה באופיים, סגנונם וגישתם לראיון. כתוצאה מכך, הראיון עשוי להתנהל באווירה מלחיצה או נעימה, ברורה או עמומה וכן הלאה, כאשר לשינויים אלו עשויה להיות השפעה משמעותית על תוצאות הראיון. בהתאם, אחת המטרות המרכזיות העומדות בפניך כמרואיין היא נטרול "גורמים מפריעים" באופן שיאפשר לך להציג את עצמך על הצד הטוב ביותר.

במידה וגישתו של המראיין היא מלחיצה, עויינת או מאיימת, חשוב לשים לב שלא להקלע לעימותים מיותרים ולא להגיב בצורה תוקפנית. כמו כן, מאחר ואנשים נוטים להזדהות יותר עם אנשים דומים להם, כדאי להמנע מהדגשת ההיבטים השונים ביניכם ולהדגיש דווקא את נקודות הדמיון (למשל, להמנע מאמירות כ"דווקא אצלנו, החילוניים..." או "אולי את רואה זאת אחרת כאישה, אבל אני..."). בנוסף, חשוב לנסות עד כמה שאפשר לנטרל את השפעת הלחץ והחרדה: במידה ואתה חש כי הלחץ אינו מאפשר לך לתפקד, אפשר לומר זאת למראיין ובכך להעביר מסר כי לא היית במיטבך עד כה וכי אתה מודע לכך.

מרבית תשומת הלב שלנו מופנה בדרך כלל לתכנים המילוליים של הראיון, אך לשפת הגוף ולתכנים הבלתי מילויים יש לעיתים השפעה משמעותית לא פחות. לכן, כדאי להקדיש תשומת לב לכך שהמסר המילולי והבלתי מילולי אשר אתה מעביר למראיין יהיו אחידים ככל האפשר: אין טעם לומר למראיין עד כמה הסבריו מרתקים כאשר אתה מתופף באצבעותיך על השולחן בחוסר סבלנות... בדומה, כדאי להקדיש תשומת לב ולהגיב גם למסרים הבלתי מילוליים שהמראיין עצמו משדר: אם נראה כי דבריך אינם ברורים לו ניתן לחזור על הנקודות החשובות, אם נראה כי הוא מרותק לנושא מסוים אך משתעמם סביב נושא אחר ניתן לכוון בעדינות את נושא השיחה.

סליחה, אכפת לך אם אשב לרגע על כסא המראיין?

נכון שאתה נורא רוצה את העבודה ונכון שיש עוד כמה וכמה מועמדים שמתחרים על המשרה, אבל כדאי לזכור שהראיון אינו רק מבחן שלך אלא גם של החברה אותה מייצג המראיין.

הראיון, לעיתים, הוא השלב היחיד בו ניתן לשוחח ולקבל מידע מפורט על אופי התפקיד וחשוב שהרצון להתקבל לא ימנע ממך לאסוף מידע חיוני. כך, למשל, ניתן ללמוד בראיון על אופי התפקיד- גמיש או נוקשה? "בורג קטן" או תפקיד עם אחריות?- ועל האווירה בארגון. כמו כן, אם המראיין הוא אדם איתו או תחתיו אתה אמור לעבוד, כדאי שתשים לב האם גישתו מתאימה לך. בהקשר זה, אגב, כפי שהמראיין יכול לטעות בשיפוטו אותך, כך גם אתה יכול להגיע למסקנות שגויות על סמך רושם ראשוני שלילי או הצגה עצמית לא אטרקטיבית של המראיין: מראיין הלבוש ברישול עשוי להעביר מסר של שטחיות וחוסר רצינות גם כשהדבר אינו כך בפועל, ראיון המתרחש ביום עמוס ולחוץ במיוחד של המראיין עשוי לייצר רושם של "מקום אנטיפתי" וכן הלאה.

ביבליוגרפיה

נקודת מפנה בקריירה/ עדנה ברק ומוטי נוימן, הוצאת ועדים 1997.

לבחור קריירה, למצוא עבודה/ אמירה גולן,הוצאת עם עובד 1998

אנשי מקצוע בתחום

הכנה לראיון עבודה

עוד מאמרים שיעניינו אותך