תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הילד נחשף לבריונות ברשת? יתכן כי הוא בסיכון גבוה לדיכאון

הילד נחשף לבריונות ברשת? יתכן כי הוא בסיכון גבוה לדיכאון

צוות בטיפולנט

כ-75% מהילדים מדווחים שהם חוו לפחות אירוע אחד של בריונות ברשת. השיימינג והבריונות ברשת הפכו בשנים האחרונות למגפה בעולם המערבי, שרבים מתקשים להתמודד עמה.

מהי בריונות ברשת?

בריונות רשת חושפת ילדים ובני נוער להפצת מידע הקשור בהם (שקרי או אמיתי) ברשת האינטרנט. המידע יכול להביך, להשפיל, לתקוף, להשמיץ או להטריד, ועלול להגיע בעילום שם, תחת שם בדוי או בשמו האמיתי של התוקף/ים. פסיכולוגים מאמינים כי העובדה שברוב סוגי התקשורת ברשת לא רואים את האדם בצד השני מגיב להתנהגות הבריונית ומצוקתו אינה מוחשית, גורמת להסרת העכבות אצל רבים ולפגיעות קשות, לעיתים מבלי משים.

סיכון מוגבר לדיכאון כתוצאה מחשיפה לבריונות ברשת

מחקר חדש שבחן את ההשלכות של בריונות ברשת, מצא כי בני נוער שחוו בריונות, רשעות ושליליות בפייסבוק באופן מתמשך הינם בסיכון גבוה יותר לדיכאון, לעומת אלו שלא חוו התנהגות שלילית כזאת – כך עולה ממחקר שפורסם בנובמבר האחרון.

החוקרים ערכו סקר בו השתתפו 264 בני נוער. בני הנוער נשאלו על חוויותיהם השליליות בפייסבוק, על התדירות בה קרו, על החומרה שלהן ועל סוג החוויות השליליות. החוקרים מצאו כי בני נוער שחוו חוויות שליליות בפייסבוק היו בסיכון גבוה פי 3.2 לפתח סימפטומים דיכאוניים בהשוואה לאלה שלא סבלו מחוויות שליליות.

הסיכון לפיתוח סימפטומים דיכאוניים בעקבות חוויות שליליות בפייסבוק נמצא גבוה עבור בני נוער ללא קשר לבריאות נפשית של ההורים, מין, גזע או מוצא אתני, תמיכה חברתית מדווחת, שימוש יומי בפייסבוק ורמת הכנסה של ההורים.

ככל שחומרת החוויות השליליות ותדירותן עולה, הסיכון לדיכאון גובר.

איך מזהים דיכאון?

קשה להבחין בין מצב רוח מדוכדך שהוא תופעה נורמטיבית אצל כולנו לבין תסמינים דיכאוניים.

תסמינים דיכאוניים:

- הסתגרות הולכת ומתגברת
- ניתוק קשרים חברתיים
- חשיבה שלילית
- דימוי עצמי נמוך
- סירוב לקחת חלק במפגשים חברתיים ומשפחתיים
- ירידה באכילה
- שינויים בדפוסי שינה
- מצב רוח ירוד

במיוחד חשוב לשים לב לשינוי בדפוסים.

מניעת הסיכון

חשוב לדעת שבריונות ברשת אינה גזרת גורל - הורים ואנשי חינוך יכולים להקטין באופן משמעותי את התופעה וכן למתן את השפעתה הנפשית על ילדים ובני נוער. לימוד עקרונות גלישה בטוחה, יצירת חוזה גלישה בטוחה בין ההורה לילד והסברים על בריונות ברשת יכולים לצמצם את התופעה באופן משמעותי ולהקטין את ההשלכות הנפשיות הקשות שלה. חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק ולראות אם הילד סובל מתסמיני דיכאון ובמידה וכן, למצוא פסיכולוג מומלץ לטיפול בדיכאון במהירות.

מקורות

Rosenthal, S. R., Buka, S. L., Marshall, B. D., Carey, K. B., & Clark, M. A. (2016). Negative experiences on Facebook and depressive symptoms among young adults. Journal of Adolescent Health, 59(5), 510-516‏

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול רגשי לילדים

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך