חיפוש

דימוי עצמי גבוה - לא רק חלום רחוק

דימוי עצמי גבוה - לא רק חלום רחוק

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

"אני בחיים לא אצליח"; "למה שיקחו דווקא אותי מכל המועמדים המעולים שיש להם?"; "איך בחורה מדהימה כמוה יוצאת עם אחד כמוני...?"

לא קשה לנחש כי אמירות אלו ודומות להן אינן מהוות דוגמאות לדימוי עצמי גבוה.

דימוי עצמי מוגדר כמכלול התכונות והמאפיינים שהאדם מייחס לעצמו. סט מאפיינים זה משפיע על הערך העצמי, ההתנהגות, הרגשות והמטרות שאנו מציבים לעצמנו, וכאשר הדימוי העצמי הוא נמוך- הוא עשוי להגביל היבטים משמעותיים בחיינו.

כיצד נוצר דימוי עצמי נמוך או חיובי?

חשבו על פעוט המזהה את עצמו בפעם הראשונה במראה: סביר להניח כי הוא קולט את המאפיינים האובייקטיבים של דמותו ואינו טרוד כלל מכך שצבע חולצתו אינו תואם את צבע המכנס ומהעובדה שאחותו התאומה נחשבת לילדה יפה יותר. אלא שעם הזמן דימויינו העצמי אינו מתקיים רק כתמונה פנימית של מאפיינינו, אלא מתעצב במקביל להערכה העצמית- הערך שאנו מקנים למאפיינים שאנו מייחסים לעצמנו.

הדימוי והערך העצמי מתהווים מתוך התנסויותנו הממשיות, הפידבק שאנו מקבלים מהסביבה והמסרים החברתיים-תרבותיים על 'מה נכון' ו'מה צריך'. מאפיין או תכונה שאנו מזהים בעצמנו (חברותי, רזה, פרפקציוניסט) מקבלים ערך חיובי או שלילי בהתאם לסביבה בה אנו חיים, וכך מתגבש דימוי עצמי חיובי או שלילי. כלומר, ילד שמקבל פידבק חיובי על חברותיותו יתפוס אותה כתכונה חיובית בעוד שילד אשר יקבל מסר כי נטייתו החברותית היא ביטוי ל"נודניקיות" או מוחצנות מוגזמת- יחווה אותה כשלילית ודימויו וערכו העצמי יתפתחו בהתאם.

דימוי עצמי נמוך עלול לגרום לכאב רגשי וחוסר ביטחון ולהשפיע על התנהגותינו ובחירותינו. קושי נוסף אשר עשוי להתעורר סביב הדימוי העצמי הוא הקושי עליו הצביע הפסיכולוג והתיאורטיקן קרל רוג'רס. רוג'רס טבע מונח דומה לדימוי העצמי. לטענתו, בתקופת הילדות מתחיל להתעצב 'העצמי' המתייחס לתפיסותינו את עצמנו בהיבטים שונים (רגשיים, חברתיים, קוגניטיביים). במקביל, מתפתח גם 'עצמי אידיאלי' המתייחס לאופן בו אדם רוצה לראות את עצמו. אופן זה מושפע גם הוא, כמובן, מפידבקים סביבתיים ומהתרבות בה אנו חיים (למשל, 'עצמי אידיאלי' הכולל גוף רזה יהיה אופייני יותר לנערה מערבית מאשר לנערה אפריקאית). כאשר קיים פער גדול מדי בין העצמי הנתפס לעצמי האידיאלי- יפגע הערך העצמי ועלולות להתעורר בעיות רגשיות שונות. פער מסוג זה עשוי לנבוע מאני אידיאלי לא ריאלי ("אני חייב להצליח בהכל", "אם אני לא מתקבל לטייס אני לא שווה כלום") ו/או מעצמי אשר התפתחותו האותנטית הופרעה על ידי הסביבה: לטענתו של רוג'רס, דימוי והערכה עצמית חיוביים יתפתחו כאשר הילד יזכה ל'הערכה חיובית בלתי מותנית' על ידי הוריו, אך כאשר אהבת והערכת ההורים יהיו מותנות בהתאמה של הילד לצרכיהם- הילד ייצור תמונת עצמי מעוותת ובלתי אותנטית, אשר תביא לקשיים רגשיים בבגרות.

דימוי עצמי- כיצד הוא משפיע על חיינו?

יעל היא רווקה בת 31. על אף שהייתה תלמידה מצטיינת בתיכון, בחרה יעל שלא ללמוד לימודים אקדמיים עקב חשש שלא תעמוד בעומס הלימודי. היא מנהלת מחלקה בתחום מקצועי שאינה אוהבת, בחברה בה היא מרגישה שאין לה אפשרויות ממשיות לקידום והתפתחות אישית. היא בחורה נאה, אך לבושה בדרך כלל ברישול אשר מסתיר את נשיותה; תנועותיה נבוכות והיא נראית כאילו לא ממש נוח לה בגופה שלה. בשנים האחרונות יעל היתה מעורבת במספר מערכות יחסים זוגיות, כאשר חברות שלה טענו תמיד ש"מגיע לה הרבה יותר מזה". יעל אינה חשה כך, אך אף אחת ממערכות היחסים לא התפתחה לקשר זוגי רציני. על אף שיעל מתקשה לומר מה היתה רוצה לשנות בחייה, היא יודעת לומר כי התחושה הבסיסית איתה היא קמה בבוקר היא דכדוך וחוסר סיפוק; תחושה שחייה יכלו להיראות טובים ושמחים הרבה יותר.

הסיפור של יעל הוא דוגמא פשוטה לאופן בו דימוי עצמי נמוך עלול להשפיע על היבטים קריטיים בחיינו: יעל אינה תופסת את עצמה כבעלת יכולות ולכן אינה מעיזה להציב לעצמה יעדים תעסוקתיים וזוגיים אשר יאפשרו לה לממש את מלוא הפוטנציאל שלה. ואכן, דימוי עצמי כמעט אף פעם אינו נותר בגדר חוויה פנימית בלבד: האופן בו אנו תופסים את עצמנו משפיע על ההערכה והביטחון העצמיים, ובהתאם גם על התנהגותנו והתנהלותנו היומיומית- האם אני מסוגל לנהוג באסרטיביות? האם אני מעז לקחת על עצמי אתגרים חדשים? אילו מטרות ויעדים אישיים אני מציב לעצמי, והאם הם אכן תואמים את יכולותי? כמו כן, דימוי עצמי נמוך מוקרן פעמים רבות החוצה ומעביר לסביבה מסר מרתיע או לא אטרקטיבי דיו על יכולותיו הממשיות של האדם. כך, דימוי עצמי נמוך עשוי לפגוע בסיכוי של אדם לעבור ראיון עבודה וליצור רושם חיובי בדייט.

כיצד משפרים דימוי עצמי נמוך?

כיצד היו חייך נראים אילו היה לך דימוי עצמי גבוה יותר? האם היית מוצאת עבודה אטרקטיבית יותר? מרשה לעצמך להירשם ללימודים שתמיד חלמת עליהם? מעיזה להשמיע יותר את דעתך ועמדתך? כפי שניתן לראות, דימוי עצמי נמוך עשוי להביא לקשיים במגוון היבטי חיים. על אף ששורשי הדימוי העצמי החיובי נבנים בתקופת הילדות, הדימוי העצמי הוא גמיש וניתן לשינוי ושיקום במספר דרכים:

זיהוי מוקדי דימוי עצמי נמוכים: זיהוי תפיסות ואמונות שליליות והאופנים בהם הן פוגעות ומגבילות אתכם היא הצעד הראשון לשיפור דימוי עצמי נמוך. כאשר מזהים כי הגורם לקושי הוא תפיסה עצמית ("אף אחת לא תרצה אותי") ולא גורם אובייקטיבי ("בחורות אוהבות רק גברים עם כסף")- קל יותר להעז ולהתנסות בחוויות.
להטיל ספק: בבגרותנו אנו מחזיקים בסט הנחות ותפיסות עצמיות אוטומטי, אך ניסיון לבחון סט זה מחדש עשוי לסייע בשיפור הדימוי העצמי: האם אני באמת חסר כישורים אקדמיים או שמעולם לא העזתי לבחון זאת? האם אני רק ביישן או שיש מקומות בהם אני דווקא מדבר בביטחון ומרגיש בנוח?
התנסות: דימוי עצמי נמוך מביא פעמים רבות להמנעות "כי גם ככה אני לא אצליח", ההמנעות מחזקת את התפיסה העצמית השלילית וחוזר חלילה. לכן, חשוב 'למתוח את הגבולות' העצמיים וכך להרחיב ולבחון מחדש את התפיסות העצמיות.
פניה לסיוע מקצועי: מאחר ודימוי עצמי הוא גורם קריטי כל כך בחוויותנו הרגשיות, הבין אישיות והתעסוקתיות, כדאי להיעזר באיש מקצוע במידה והדימוי העצמי הנמוך הופך לגורם מגביל ומעכב. טיפול קצר מועד או אימון אישי עשויים לסייע להתמודדות עם דימוי עצמי נמוך בהיבטים ספיציפיים ולצמצם את השפעותיו השליליות. טיפול מעמיק וממושך יותר יכול לסייע בזיהוי מקורות הדימוי העצמי הנמוך, זיהוי השפעותיהן ושינוי מעמיק של אמונות ותפיסות עצמיות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך