תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בני נוער שקמים מאוחר מצליחים יותר

בני נוער שקמים מאוחר מצליחים יותר

ספיר קינן

הורים לבני נוער? יכול להיות שלא פעם מצאתם את עצמכם מתווכחים איתם לגבי השעה בה כדאי שילכו לישון. אתם לא לבד – הורים רבים מוצאים עצמם חסרי אונים מול ההעדפה של ילדיהם להישאר ערים עד שעות מאוחרות, ומודאגים לגבי התפקוד שלהם ביום לאחר מכן. עם זאת, כיום ידוע שהשעון הביולוגי אצל בני נוער עובד מעט אחרת; בהיותו ארוך יותר מזה של מבוגרים, מועד השינה נדחה מעט ובני נוער רבים נעשים עייפים רק בשעה מאוחרת יחסית. על אף הנטייה הביולוגית הזו, בני נוער נדרשים להתמודד עם השעה המוקדמת בה מתחיל יום הלימודים, אשר לא פעם גורמת לכך שהם מתקשים לקום בבוקר, מאחרים לבית הספר ואף נרדמים במהלך שיעורים. מחקר חדש מציג אסטרטגיה מפתיעה להתמודד עם תופעה זו – לדחות מעט את תחילת יום הלימודים.

במחקר שפורסם בדצמבר 2018, בוצע ניסוי בבית ספר בארה"ב בו תחילת הלימודים נדחתה במהלך השנה האקדמית מ-7:50 ל-8:45. בניסוי השתתפו 178 תלמידים, כאשר לפני שבוצע השינוי, וכן אחריו, החוקרים עקבו אחר השינה, מידת הפעילות וההצלחה שלהם בלימודים. תוצאות המחקר העידו על קשר חזק בין שינוי בשעה בה התחילו הלימודים, לבין איכות השינה ולהצלחת התלמידים; דחיית יום הלימודים הוסיפה בממוצע יותר מחצי שעה למשך השינה שלהם, וזו הייתה קשורה לשיפור משמעותי בציונים שקיבלו.

ממצאי המחקר עשויים להעיד על כך שדחיית תחילת השיעור הראשון בבית הספר מאריכה ומשפרת את שנתם של בני נוער, כמו גם את יכולותיהם הלימודיות. מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים אשר מדגישים כיצד הנורמות הנהוגות בבתי הספר אינן מותאמות לשעון הביולוגי של בני נוער; מחסור מתמשך בשעות שינה עשוי לפגוע בהתפתחות הפיזית והנפשית של בני נוער, לסכן בני נוער אשר נוהגים, להשפיע לרעה על הריכוז שלהם ולא לאפשר את מיצוי יכולותיהם הלימודיות והספורטיביות. במקום להתווכח עם בני הנוער שילכו לישון מוקדם, שקלו לפנות להנהלת בית הספר שתאפשר להם לקום מאוחר יותר.

על הכותבת - ספיר קינן

ספיר קינן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

מקורות

Dunster, G. P., de la Iglesia, L., Ben-Hamo, M., Nave, C., Fleischer, J. G., Panda, S., & Horacio, O. (2018). Sleepmore in Seattle: Later school start times are associated with more sleep and better performance in high school students. Science advances, 4(12), eaau6200.‏

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך