תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתי לפנות לטיפול זוגי ומה חשוב להצלחת הטיפול?

מתי לפנות לטיפול זוגי ומה חשוב להצלחת הטיפול?

צוות בטיפולנט

חושבים על טיפול זוגי?

השנה האחרונה הייתה שנה קשה להרבה זוגות, גם אלו שמערכת היחסים שלהם הייתה בריאה לפני פרוץ המגפה. הקורונה גרמה לכך שיש לנו פחות זמן לעצמנו, מה שעשוי להוות אתגר משמעותי במערכת יחסים. בנוסף, המצב החדש עשוי לגרום לכך שאנחנו מצפים מבני או בנות זוגנו לספק אחוז ניכר יותר מהצרכים הרגשיים שלנו, שכן אנחנו נפגשים פחות עם אנשים אחרים. 

כמובן, חשוב להגיד שאתגרים הם חלק בלתי נפרד ממערכות יחסים זוגיות, ואפילו הזוגות האוהבים ביותר חווים עליות וירידות, גם לא סביב מגפה. אז אם אתם תוהים לגבי הצורך בטיפול זוגי, אתם לא לבד! במידה ואתם חווים לאחרונה קשיים משמעותיים בקשר הזוגי, ייתכן שכדאי לכם לשקול טיפול זוגי שיסייע לכם לצלוח את התקופה המורכבת הזו.

בין אם יש בעיה ספציפית שאתם כרגע מתמודדים איתה במערכת היחסים שלכם, או שאתם מנסים באופן כללי לשפר את התקשורת עם בן או בת זוגכם, טיפול זוגי יכול ליצור סביבה בטוחה כדי לחקור את הדאגות שלכם. אם אתם לא בטוחים האם טיפול זוגי הוא הבחירה הנכונה במצבכם, הנה כמה סימנים נפוצים לכך שכדאי לשקול זאת.

סימנים שאתם זקוקים לטיפול זוגי

1. אובדן אמון בבן או בת הזוג

אם האמון בבן הזוג נשבר, זה יכול להיות פצע שקשה להחלים ממנו. אובדן אמון הוא אחד מהנזקים הכי כואבים למערכת יחסים. לרוב, אמון אובד כשאחד מבני הזוג לא מכבד גבול חשוב במערכת היחסים. במקרה כזה, אנחנו לרוב חושבים על בגידה פיזית, אבל אמון יכול להישבר גם באופנים אחרים – שקר של אחד מבני הזוג, חוסר תמיכה מול משפחה מורחבת או חברים וכדומה. טיפול זוגי יכול עזור לשקם ולבנות מחדש תחושת ביטחון ואמון בקשר.

2. תחושת ריחוק

לפעמים זוגות מתרחקים כתוצאה מאירוע טראומטי, אבל לפעמים זה פשוט בגלל הלחץ של חיי היום-יום. מגפת הקורונה למשל, יכולה להוות גורם להתרחקות כזו. אם השיחות שלכם נראות שטחיות לאחרונה, או שאתם מרגישים מרוחקים פיזית או רגשית, טיפול זוגי יכול לסייע לכם להתחבר מחדש.

3. ריבים מרובים שמאיימים על הקשר

אם אתם שמים לב לעלייה בתדירות של הוויכוחים שלכם, או שאתם נוטים להתווכח שוב ושוב על אותו הנושא, טיפול זוגי יכול לסייע לכם לשבור את דפוסי התקשורת הבעייתיים האלו. כל הזוגות רבים, אבל אם אתם מרגישים שהוויכוחים שלכם הרסניים למערכת היחסים, אם אחד הצדדים שלכם מתאפיין בהתנהגות של "passive-aggressive", היעלבות או התפרצויות זעם, חשוב לשקול לפנות לאיש מקצוע שיעזור לכם למצוא דרכים בריאות יותר לדון בקונפליקטים.

4. אחד מבני הזוג מתמודד עם קושי נפשי משמעותי

מגפת הקורונה הביאה לעלייה בדיווחים על חרדה, דיכאון וצריכת אלכוהול. אם יש לכם דאגות לגבי בריאות נפשית או שימוש בחומרים ממכרים במערכת היחסים שלכם, טיפול זוגי הוא דרך טובה כדי להתחיל להתמודד עם כך. במיוחד כאשר למצב הנפשי יש השלכות על הזוגיות

5. קושי בתחום המיניות

אם אתם חווים אובדן חשק מיני, אין-אונות או קושי אחר שקשור בחיי המין, כדאי לשקול טיפול זוגי עם דגש מיני. טיפול כזה יכול לסייע לשפר את התקשורת בין בני הזוג, שהיא קריטית לחיי מין בריאים. טיפול כזה גם יכול לסייע לשבור סטיגמות מסוימות בנוגע לחיי המין במערכות יחסים ארוכות טווח, ולערוך תיאום ציפיות מחודש בין בני הזוג.

מה חשוב להצלחתו של טיפול זוגי?

איזו שיטה הכי יעילה בטיפול זוגי? התשובה המפתיעה היא – שזה לא מאוד משנה! חוקרים שהשוו בין סוגים שונים של טיפול מצאו שבאופן כללי, השיטה הטיפולית עצמה לא משנה מאוד את התוצאה. מה שכן משנה, הוא הקשר החזק שנרקם בין המטפל או המטפלת למטופלים. כלומר, העוצמה של הברית הטיפולית, הקשר בין המטפל למטופל, היא הגורם המרכזי שאחראי להצלחת הטיפול.

קשה להגדיר מה בדיוק תורם לעוצמתה של הברית הטיפולית, וזה גם משתנה בין טיפולים שונים, אך מסתמן שקיימים מספר רכיבים חשובים:

חיבה וכבוד

קל יותר להצליח בטיפול כשהמטפל והמטופלים מחבבים זה את זה. מטפל טוב ימצא משהו שניתן לחבב כמעט בכל מטופל, ולרוב מטופלים מעוררים חיבה מסוימת גם אם הם מציגים את עצמם כעוינים. כבוד הוא חשוב אפילו יותר, מפני שטיפול דורש מהמטופלים להיות חשופים ופגיעים מאוד.

נוחות עם חוסר נוחות

קשר טיפולי טוב אינו תמיד כיפי. יש רגעים שבהם אנחנו לא מחבבים את המטפל, ורגעים בהם המטפל לא מחבב אותנו. חשוב לזכור כי זהו חלק מהתהליך הטיפולי, ולאפשר לעצמנו לחוש רגשות כאלו בטיפול. אם במסגרת הטיפול והקשר עם המטפל ניתן "לשאת" את חוסר הנוחות, זה סימן טוב.

אתגר

סימפתיה ותשומת לב הם רכיבים חשובים של הטיפול, אבל התפקיד החשוב ביותר של המטפל הוא לעודד את המטופל לקחת אחריות על חייו. זה לרוב מצריך מהמטפל לאתגר את תפיסת המציאות של המטופל, ולא רק לספק תמיכה אינסופית. לכן, אם אתם מרגישים שהמטפל הזוגי מאתגר אתכם, זה כנראה מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול.

גמישות

היצמדות נוקשה מדי לגישה טיפולית מסוימת יכולה לייצר "קרעים" בברית הטיפולית. אם המטפל נצמד לאג׳נדה מסוימת בכל מחיר, המטופל עשוי להרגיש שלא מקשיבים לו. לכן, חשוב שהמטפל יהיה גמיש מספיק על מנת להתאים את התפיסה הטיפולית שלו לתכנים שעולים מהמטופל עצמו. אם אתם מרגישים שיש מקום לגמישות מסוימת בטיפול הזוגי, זה גם סימן חיובי.

יכולת להתחבר

יצירת הקשר בין המטפל למטופלים היא קריטית להצלחת הטיפול. על מנת שהטיפול יצליח, חשוב שתרגישו שאתם מתחברים למטפל שלכם. זכרו שזה עשוי לקחת זמן עד שלומדים להכיר ולהתחבר. עם זאת, בסופו של דבר, יש כאן גם עניין של כימיה – גם מטפלים וגם מטופלים הם בני אדם, עם תכונות אישיות ואופי. לכן מטפלים מסוימים פשוט עובדים טוב יותר עם מטופלים מסוימים. הרגישו בנוח לבדוק האם אתם מחוברים מספיק למטפל כדי להחליט על המשך הטיפול – היכולת להתחבר היא מרכיב חשוב.

לסיכום

טיפול זוגי הוא כלי נהדר כדי לסגל דפוסי תקשורת בריאים ולצלוח תקופות מאתגרות, כמו מגפת הקורונה. זכרו - על מנת לערוך טיפול זוגי מוצלח, חשוב ששני בני הזוג יתחברו למטפל ויהיו שותפים לתהליך הטיפולי ולמטרות הטיפוליות. אין כל בושה בקבלת עזרה כשיש בכך צורך ואולי אפילו תגלו שאתם נהנים מהשקעה מחודשת בקשר.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/blog/the-addiction-connection/202102/who-needs-couples-therapy

www.psychologytoday.com/us/articles/200411/the-power-couple-therapy

www.psychologytoday.com/us/blog/the-middle-ground/202007/what-is-sex-positive-couple-therapy

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך