הפרעות קשב וריכוז

הבטחת לעצמך שהפעם אתה מתחיל ללמוד למבחן בזמן ובכל זאת אתה מוצא את עצמך שקוע בטלוויזיה לאורך אחר הצהריים ומתחיל ללמוד רק לקראת חצות וגם אז- נדמה שאתה מבלה את מרבית זמן הלמידה בגיחות למקרר, לאינטרנט ולפלאפון? מתוסכל מהמצב אבל מרגיש שאינך מסוגל לשנות את הדחיינות, התמקדות היתר הפרטים קטנים וה"התפתות" לכל הסחת דעת? או לחלופין, האם אתה מוצא את עצמך קונה לבן שלך כמויות לא סבירות של מחקים, כפפות ומפתחות ביתיים מאחר והוא מאבד אותם שוב ושוב? האם הנטייה לאבד דברים חוברת לכך שהוא "מעופף", חסר מנוחה ובעל "קוצים בישבן"?  אם אחד התיאורים האלו נשמע לך מוכר, יש סיכוי סביר שאתה או ילדך מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

אנשי מקצוע בתחום הפרעות קשב וריכוז

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז
הילד מתמודד עם הפרעת קשב וריכוז? כך ריפוי בעיסוק יסייע לו
הפרעות קשב וריכוז
אבות אכלו בוסר: כך אתם משפיעים על הקשב והריכוז של ילדכם
הפרעות קשב וריכוז
מדריך להורים לילדים בעלי בעיית קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז

שכיחות אבחונן של הפרעות קשב וריכוז בעשורים האחרונים גורמת לאנשים רבים לפקפק בקיומן, אך בפועל, הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות מולדות אשר מתבטאות בשוני ממשי במבנה המוח ביחס לאנשים ללא הפרעות קשב וריכוז.

בהתאם לשמן, הפרעות קשב וריכוז פוגעת ביכולות תפקודיות הקשורות בתחומי הקשב והריכוז. בהתאם ללקות בתפקודים אלו, אנשים אשר מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מתמודדים עם קשיים במטלות המצריכות מעבר בין גירויים שונים, שימור קשב לאורך זמן ממושך, הבחנה בין עיקר ותפל, הימנעות מהסחת דעת ועוד.

הפרעות קשב וריכוז כוללות אחד או יותר משלושת המאפיינים הבאים:

הפרעות קשב: הפרעות הכוללות פגיעה בתפקוד במטלות המבוססות על יכולות הקשב והריכוז שתוארו קודם לכן. הפרעות קשב וריכוז בהיבט זה יכללו בדרך כלל נטייה לעשיית שגיאות "טיפשיות", רגישות להסחת דעת, חוסר סבלנות וקשיי התמדה, קשיי התארגנות וארגון, שכחנות, פיזור דעת ונטייה לאבד ושלכוח חפצים.
היפראקטיביות- חלק מהמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מתמודדים גם עם נטייה לאימפולסיביות הבאה לידי ביטוי בתנועתיות יתר, קושי לשבת לאורך זמן, חוסר שקט רגשי ומוטורי, קשיי התמדה, דברנות ודיבור אסוציאטיבי, קושי בהמתנה ונטייה להציק לאחרים.

אימפולסיביות: אימפולסיביות, אשר נלווית פעמים רבות להיבט של היפר-אקטיביות, מתבטאת בקושי של האדם לעכב ולרסן התנהגויות באופן שתואם את הסיטואציה ואת גילו. כך, למשל, אנשים אימפולסיביים עשויים להתפרץ לדברי אחרים, להתנהג באופן חסר טאקט, להתקשות בדחיית סיפוקים ולהיגרר בקלות לעימותים פיסיים או מילוליים.
הפרעות קשב וריכוז עשויות לכלול היבטים של כל אחד ממאפיינים אלו בדרגות חומרה שונות ובהתאם, הפרעות קשב וריכוז עשויות להביא לפגיעה ברמות חומרה משתנות בתפקודו של האדם הסובל מהן.


הפרעות קשב וריכוז והשפעותיהן

הפרעות קשב וריכוז מתוארות בדרך כלל כהפרעות של גילאי הילדות אשר פוגעות בעיקר בתפקודו הלימודי של הילד. עם זאת, מרבית אנשי החינוך והטיפול יעידו כיום על כך שהשפעתן של הפרעות קשב וריכוז כמעט אף פעם אינה מסתכמת בהיבט הלימודי.
חווית החיים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז היא פעמים רבות חוויה של תסכול: הם מתמודדים עם קשיים יומיומיים סביב מטלות תפקודיות בסיסיות (למשל, ארגון הילקוט והתארגנות בבוקר), חשים את הפער בין יכולותיהם האינטלקטואליות לבין הישגיהם הלימודיים, סופגים שפע הערות ונזיפות על היותם "מעופפים" או מפוזרים ולא פעם מתויגים כעצלים וחסרי מוטיבציה. כאשר אל הפרעות קשב וריכוז נלווים גם מאפיינים היפר-אקטיביים ואימפולסיביים, ילדים אלו פגיעים יותר גם לעימותים עם דמויות סמכות (מורים, הורים) ועם בני גילם, על רקע הקושי שלהם לעמוד בחוקים החברתיים המצופים מהם. בהתאם, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתמודדים פעמים רבות לא רק עם קושי לימודי נקודתי אלא גם עם קשיים חברתיים, דימוי עצמי נמוך, בעיות התנהגות וקשיים בקשרי ההורה-ילד. אלו, בתורם, מגבירים את הסיכון של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז לפתח סימפטומים רגשיים שביניהם דיכאון, חרדה, התמכרויות ועוד.


הפרעות קשב וריכוז והטיפול בהן

לאור מגוון הקשיים הנלווים בחלק מהמקרים לקיומן של הפרעות קשב וריכוז, מרבית הילדים הסובלים מהן נתרמים רבות מאבחון וטיפול. אבחון הפרעות קשב וריכוז מאפשר לילד ולהוריו להבין את מקור הקשיים ולשייך אותם להפרעה ולגורמים הנלווים לה, ולא לתכונות שליליות של הילד ("סתם עצלן", "חסר אחריות", "חצוף וחסר גבולות"). מעבר לכך, כמובן, אבחון הפרעות קשר וריכוז הוא השלב הראשון לבניית תכנית טיפולית המתאימה לצרכיו של הילד. טיפול במצבי הפרעות קשב וריכוז כולל בדרך כלל אחד או יותר מהאלמנטים הבאים, בהתאם להעדפת המשפחה ובהתאם לקשיים הספציפיים איתם הילד מתמודד:

טיפול תרופתי: טיפול תרופתי, בדרך כלל באמצעות התרופות ריטאלין או קונצרטה, הוא טיפול שכיח המשיב לאיזון זמני את התפקוד הנוירו-כימי של המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז. האיזון הנוירו-כימי המחודש מביא להקלה בסימפטומים הנוגעים לפגיעה ביכולות הקשב ובנטייה להיפר-אקטיביות ואימפולסיביות, ובכך מקל על התפקוד הלימודי, התעסוקתי והבין אישי.

טיפול בהיבט הלימודי: הפרעות קשב וריכוז מלוות, כאמור, בפגיעה בתפקודים חיוניים המאפשרים למידה תקינה. בהתאם, חלק מהילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז נעזרים בהוראה מתקנת המותאמת יותר לצרכיהם, ובפרט כאשר מדובר בילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז בשילוב הפרעות למידה.
ריפוי בעיסוק- ריפוי בעיסוק מסייע לילדים אשר עקב קיומן של הפרעות קשב וריכוז, מתקשים לרכוש שליטה ביכולות תפקודיות בסיסיות. כך, למשל, ריפוי בעיסוק יכול לסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ולהוריהם) סביב בניית סדר יום יעיל יותר, רכישת מיומנויות התארגנות וכן הלאה.

טיפול רגשי: כאמור, הפרעות קשב וריכוז משפיעות פעמים רבות גם על היבטים רגשיים ובין אישיים בחיי ילד. במצבים אלו, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להיתרם מטיפול רגשי אשר יסייע להם ברכישת מיומנויות בין אישיות וחברתיות, חיזוק הדימוי העצמי והתמודדות עם סימפטומים רגשיים כדיכאון, חרדה וכן הלאה.

הדרכת הורים: הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ניצבים לא פעם מול אתגרים הוריים משמעותיים. בהתאם, הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מסייעת להורים להבין את קשייו של הילד ולסגל סגנון הורות המתאים להם ולו. כך, למשל, הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז תקנה להורים מיומנויות שיסייעו להם לסייע לילד סביב אתגרים שונים איתם הוא מתמודד (למשל, בניית תכנית התנהגותית, הבחנה בין דרישות חיוניות לדרישות עליהן ניתן לוותר). כמו כן, הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז תסייע להורים להתמודד עם קונפליקטים, להציב גבולות באופן יעיל וכמובן- לבסס עם הילד תקשורת וקשר חיוביים למרות הקשיים הנובעים מהפרעות קשב.