חיפוש

מאבק כוחות או יחסי שולט / נשלט

עליזה רוזן

זוגיות היא מצב חיים מתמשך שיש בו השפעה הדדית ותלות מובנת.

יחסי התלות וההשפעה ברבדים רבים של החיים יוצרים מאבקים, אי הסכמות ומתחים לצד רגעי קסם של רוך, קבלה ואהבה.

לעיתים, הדינמיקה הזוגית הלא מודעת, הופכת מאבקי כוח לחסים חסרי כוח של שולט ונשלט:

אילן ואילנית מכירים מהילדות. אחיה הבכור והמוצלח של אילנית הוא חבר ילדות של אילן. הבנים התעניינו בספורט בכלל וכדורסל בפרט ואילנית כילדה התבוננה בהם בהערצה, מתרוצצים, מזיעים, צוהלים, מלאי חיים בעוד היא עצמה יושבת שקטה ומכונסת צמודה למיטת אימה החולה שנפטרה בהיות אילנית בת 12. מות האם מפרק את המשפחה. האב לא מצליח להחזיק בילדיו והם מורחקים מהבית למסגרות שונות.

אילן ואילנית נפגשו שוב לאחר שנים. אילנית ראתה באילן את האח האובד ואת בית ילדותה ואילן ראה בה נערה שזקוקה לו ורואה בו גיבור ומציל.

אילן, בן יחיד לאם דומיננטית וחרדה ואב שנפל לסמים קשים. בהיותו ילד קטן, הוריו נפרדו והאם נישאה לגבר אמיד שאפשר למשפחה רמת חיים גבוהה שמשאירה את המשפחה בתלות כלכלית מתמשכת באב החורג.

אילן ואילנית נתמכים וחיים על חשבון ההורים והתלות הכלכלית מתורגמת ליחסי שליטה בזוגיות.

דוגמה: אילן ואילנית, הורים מסורים ומושקעים לשלושה ילדיהם. אילן מבקש להיות מעורב בכל החלטה שנעשית לגבי הבית והילדים. הוא רואה עצמו אבא משקיע ואכפתי ולכן מבקש מאילנית ליידע אותו בכל החלטה שקשורה בילדים. אילנית שמחה על מעורבותו ומשתפת אותו בכל דבר, למרות שעם הזמן היא מוצאת עצמה מוחלשת מהצורך לדווח על כל פעולה, קלה כחמורה. מרגישה שהחופש האישי נגזל ממנה.

אילן לא רואה איפה הבעיה. הוא אוהב את ילדיו ורוצה להיות מעורב בכל פרט. מבחינתו אין מקום לשיקול דעת אישי אלא רק משותף.

כשהמורה של ביתם ביקשה מאילנית להתלוות לטיול של הכיתה, היא הסכימה מיד וראתה בהזמנה חיזוק לעצמה והכרה ביכולותיה. אילן נפגע וכעס וראה בכך בגידה בו ובהסכם שסיכמו. למה החליטה בלעדיו ולא בדקה אם גם הוא רוצה לצאת לטיול? הכעס לתפיסתו לגיטימי וברור שאילנית לא מכבדת אותו ולא את ההסכם. הוא אוסר עליה לצאת לטיול.

אפשר לראות כאן דוגמה לצורך של כל אחד מבני הזוג לקבל הבנה והכרה מבן הזוג. אך ניתן לזהות את צרכי התלות הלא מודעים מתקבעים ליחסי שולט/נשלט. אילן מבקש שליטה מלאה על כל מעשה או החלטה והצורך בשליטה מספר על הפחד העמוק של אילן מהתלות שלו באילנית ובאמצעות השליטה מנסה להחזיק בה.

אילנית זקוקה לאילן כמציל ותומך מקבלת את מרותו וראתה בו שולט בעל כוח.

יחסי שולט/נשלט הם יחסי תלות לא מודעים.

יחסי שולט/נשלט מחזיקים מעמד עד שאחד הצדדים מבקש שינוי.

הזדמנות לטיפול בזוגיות.

על המטפלת - עליזה רוזן

עליזה רוזן M.A, מומחית ובעלת ניסיון בפסיכותרפיה אישית, זוגית וקבוצתית. מדריכה אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש ומלמדת במכללות בתוכניות טיפול שונות. קליניקה פרטית ברמת השרון, בשנים האחרונות מטפלת, חוקרת וכותבת על זוגיות, חשיבותה, הבעייתיות המובנית בה וכן על חשיבות הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי לטובת ההתפתחות של הזוג והזוגיות.