תפריט נגישות
חיפוש

Positive thinking - חשיבה חיובית

בסקר שנערך בשנת 1999 נמצא כי היחס בין מאמרים בפסיכולוגיה העוסקים בתחושות שליליות לבין מאמרים העוסקים בתחושות חיוביות הוא 1:17 לטובת התחושות השליליות. בהתאם, אחת הטענות המרכזיות אשר הופנו לאורך השנים לפסיכולוגים נגעה להתמקדותם בשלילי, בקשיים ובבעיות ולא ביכולות ובהיבטים החיוביים. בעשורים האחרונים החלו יותר ויותר אנשי מקצוע להתמקד בכוחות ובהיבטים החיוביים של ההתנהגות, החשיבה והתחושה האנושית ובהתאם- גבר העניין במה שמכונה 'חשיבה חיובית'. לצד העניין הגובר עלתה שוב ושוב השאלה האם חשיבה חיובית אכן מביאה לשינוי ותוצאות חיוביות או שהיא רק "עבודה עצמית בעיניים".

חשיבה חיובית- "תחשוב חיובי- באמת יהיה חיובי?"

אחת ההבנות המשמעותיות שהושגו בתחום הפסיכולוגיה היא זיהוי המשמעות העצומה שיש לאופן בו אנו חושבים על התנהגותנו, מצב רוחנו, תפקודנו והאופן בו אנו מפרשים ומעריכים סיטואציות שונות. כך, לדוגמא, קל לדמיין כמה שונה מצבו של תלמיד שניגש למבחן עם המחשבה "אני בטוח אכשל במבחן ולא אגיע לשום דבר בחיים" ביחס לתלמיד שמגיע למבחן עם המחשבה "זה מבחן קשה וחשוב, אבל זה רק מבחן בסופו של דבר".

המדע, כמובן, אינו מסתפק באינטואיציה התומכת בחשיבותה של חשיבה חיובית: מחקרים שיטתיים שנערכו בתחום הפסיכולוגיה הקלינית והקוגניטיבית מצביעים על כך שחשיבה חיובית המתבטאת באמונות חיוביות בנוגע לעצמי, לעתיד ולקיומה של שליטה באירועי חיים חשובים משפיעה על הרווחה הפסיכולוגית. כמו כן, חשיבה חיובית קשורה בתחושת סיפוק, מצב רוח טוב ואושר, בהתמודדות טוב היותר עם מחלות פיסיות ובהתאוששות ממצבי אבל ודיכאון.  באופן לא מפתיע, חשיבה בעלת אופי שלילי ופסימי נמצאה קשורה במצבי דיכאון, חרדה וכעס.

יש לציין כי חשיבה חיובית הופכת לכוח חיים חיובי רק כאשר אינה מובילה להכחשת המציאות. שימוש בלתי יעיל ואף הרסני בחשיבה חיובית הוא הדוגמא השכיחה של חולה הסכרת אשר מאמין ש"הכל יהיה בסדר, אני חזק" ולכן אינו מקפיד על דיאטה ועל לקיחת תרופות. בדומה, "חשיבה חיובית מדי" נמצאה קשורה בחלק מהמקרים להתמכרויות להימורים.

חשיבה חיובית- עשה זאת בעצמך

חשיבה חיובית אינה תכונה מולדת. ההתנסות שלנו במצבי חיים שונים משפיעים על הנטייה לפתח (או לפתח) חשיבה חיובית ועם הזמן נטייה זו הופכת לאוטומטית. לכן, אחת הדרכים היעילות להתמודדות עם היעדר חשיבה חיובית היא לנסות ולשבור את הנטייה האוטומטית לחשיבה שלילית. ניתן לעשות זאת באמצעות מספר דרכים:

זהו דפוסי חשיבה בלתי רציונליים: האם אתם נוטים לחשיבת "שחור-לבן" ("אם אני לא מקבלת ניהול אני חותמת אבטלה")? נוטים לייחס תוצאות שליליות לעצמכם ותוצאות חיוביות ל"מזל", "מבחן קל" וכן הלאה? חושבים באופן קטסטרופלי ("אם היא לא תרצה אותי, אני כבר אשאר רווק")? אם כן, נסו לזהות מתי דפוסים אלו מופיעים ובכל פעם שתתפסו אותם "על חם" הזכירו לעצמכם שזהו דפוס חשיבה אוטומטי- ולאו דווקא נכון.

רשמו שלושה דברים חיוביים מדי יום: נשמע מלאכותי, אבל מסב את תשומת הלב גם להיבטים החיוביים ולא רק לקשיים.

עשו מדי יום לפחות דבר אחד שאתם אוהבים

בקשו עזרה: לפעמים הקושי בשמירה על חשיבה חיובית נובע מאירועי חיים קשים, קשיים רגשיים כדיכאון וחרדה וכן הלאה. בהמצבים אלו יש צורך בעזרה מקצועית שתסייע בשבירת דפוסי החשיבה השליליים ובחיזוק החוסן האישי.


ביבליוגרפיה

Positive thinking revisited: Positive cognitions, well-being and mental health. Macleod, Andrew K.; Moore, Richard. Clinical Psychology & Psychotherapy, Vol 7(1), Feb 2000, 1-10.

Positive thinking : Just kidding yourself, or a helpful tool when the chips are down? Aspinwall, Lisa G. PTN - Psychology Teacher Network, 2002, 12(2) [American Psychological Association (APA)].

תחומי מומחיות:
אימון אישי ,העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי