תפריט נגישות
חיפוש

Mary Ainsworth - מרי איינסוורת'

איך מודדים קשר, מכמתים אמון וסופרים חיבור רגשי? אחד הקשיים הניצבים בפני פסיכולוגים העוסקים במחקר הוא מדידת משתנים רגשיים, ועל אחת כמה וכמה כאשר משתנים אלו נמדדים בקרב פעוטות אשר אינם מסוגלים לדווח על רגשותיהם. למרות זאת, ד"ר מרי איינסוורת', פסיכולוגית התפתחותית, פיתחה פרוצדורה מחקרית אשר נועדה למדוד ולהגדיר את התקשרותם של פעוטות בני שנה לאמם.

רקע

מרי איינסוורת' נולדה באוהיו ב-1913 והייתה הבכורה מבין שלוש אחיות. בגיל חמש עברה עם משפחתה לקנדה ולמדה באוניברסיטת טורונטו לתואר דוקטור בפסיכולוגיה התפתחותית. איינסוורת' שירתה בצבא קנדה החל משנת 1942 ומעט לאחר תום מלחמת העולם השניה חזרה ללמד באוניברסיטת טורונטו. נישאה ב-1950 ועברה עם בעלה ללונדון. בלונדון החלה לעבוד ב"קליניקת טוויסטוק" (Tavistock Clinic) לצידו של ג'ון בולבי, ואיתו עסקה בחקר תיאוריית ההתקשרות והשפעתה של פרידה בינקות מהאם על התפתחותם האישיותית של ילדים.

איינסוורת' התעניינה בחקר התקשרותם של ילדים לאמהותיהם בסביבה טבעית וערכה באוגנדה תצפיות ומחקרים ממושכים. התגרשה ב-1960 והחלה ללמד ולעסוק במחקר בארה"ב. בהתבסס על תצפיותיה באוגנדה ובארה"ב, הסיקה איינסוורת' כי קיימים מספר סגנונות התקשרות מובחנים אשר מתפתחים בין הילד לאמו בשנות החיים הראשונות והחלה לפתח את פרוצדורת "סיטואציית הזר".   

ב-1974 איינסוורת' החלה ללמד באוניברסיטת וירג'יניה ושם עסקה בלימוד ומחקר עד סוף הקריירה שלה. איינסוורת' זכתה במספר פרסים יוקרתיים, ביניהם פרס על תרומה ייחודית בתחום התפתחות הילד ופרס על תרומה מדעית ייחודית.

תיאורית ההתקשרות והמצב הזר

תרומתה המרכזית של איינסוורת' הייתה בעיצוב פרוצדורה מחקרית אשר איפשרה להבחין בין סוגים שונים של התקשרויות בין פעוטות לאמותיהם.

המונח התקשרות מתייחס לנטייתו של התינוק להעדיף את הדמויות המטפלות בו (בדרך כלל ההורים) על פני אחרים ולחפש את קרבתם. איינסוורת' ובולבי הניחו כי התקשרות הינה מנגנון מולד אשר נועד לחזק את הקשר בין הפעוט להוריו באופן שיגדיל את הסיכויים להשרדותו. כמו כן, סגנון ההתקשרות משפיע על יכולתו של הילד לצאת ולחקור את העולם סביבו ועל יחסיו, ערכו העצמי ועוד בבגרות.

תומכי תיאורית ההתקשרות וביניהם איינסוורת' הניחו כי כמעט כל ילד מפתח התקשרות כלפי הוריו אך זיהו הבדלים בסגנונות ההתקשרות. במטרה להבחין ולהגדיר את ההבדלים בין סגנונות אלו פיתחה איינסוורת' את סיטואציית הזר (Strange Situation) אשר נועדה להבחין בין שלושה סגנונות התקשרות מרכזיים המאפיינים ילדים בגילאי שנה-שנה וחצי.


ביבליוגרפיה

סרוף, א., קופר, ר., ודהארט, ג. (1998). התפתחות הילד: טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה

Gale Encyclopedia of Psychology, 2nd ed. Gale Group, 2001, Doreen Arcus.

תחומי מומחיות:
אבחון התפתחותי

אנשי מקצוע בתחום

אבחון התפתחותי