תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י יעל ב - 03/04/2024 15:13:31

    שלום ליטל,
    אני בת 51, נשואה, אם ל- 3.
    בתנו הצעירה, כמעט בת 14, חווה קשיים רגשיים בעקבות משבר חברתי שחוותה במעבר מבי"ס יסודי לחט"ב. במצוקתה היא גם פנתה למוקד מצוקה של נוער. גיליתי זאת בדיעבד כאשר קיבלתי טלפון ממוקד משטרתי. היינו בשוק ועם גילוי העניין, ולבקשתה, היא התחילה בטיפול פסיכולוגי. לאחר כמה חודשים לקחנו אותה לאבחון פסיכיאטרי בהמלצת הפסיכולוגית. הרופא איבחן אצלה דיכאון מז'ורי/דכדוך בעקבות הסיטואציה בה היא היתה והמליץ על טיפול תרופתי (פריזמה) . עם הזמן היתה הקלה תחת הטיפול התרופתי, היא נהייתה פחות מדוכדכת והצליחה ליצור קשרים חברתיים חדשים, אך למרות השיפור עדיין יש עליות ומורדות. יש לה נדודי שינה, בקושי קמה בבוקר לבית הספר, אין כ"כ מוטיבציה ללמוד למבחנים, אני די צריכה "לנהל" אותה כדי שתשב ללמוד וכשהיא מצליחה יש לה ציונים טובים. היא נמנעת מלהיכנס לשיעורים מסוימים וממפגשים חברתיים בהם הרבה ילדים בנוסף צצה אצלה מיסופוניה.
    במקביל היא חוותה חילוקי דעות ביני לבין בעלי בכל הקשור לחינוך. הוא אינו אדם קל ואבא די קשוח בחינוך ילדיו, בעיקר בתחום הלימודים. אני רגישה יותר ממנו, רכה ומכילה, כך לגבי כל ילדיי. בחצי השנה האחרונה המצב בינינו מתוח בעקבות משבר זוגיות רציני שחווינו. הזוגיות שלנו כבר שנים אינה טובה וחיינו יותר כשותפים ופחות כבני זוג. המשבר הזה קרה מתוך חסכים שלי בזוגיות.
    יש ריבים לסירוגין, קולות ואמוציות בחלל הבית. מאחר והבת שלי נמצאת הרבה בבית היא גם זו שסופגת את רוב האוירה ואפילו באה לנחם אותי כשרואה שאני עצובה. אנו מנסים לפתור את הבעיות בינינו ללא טיפול זוגי מאחר והוא מתנגד לכך עקרונית.
    היא נערה רגישה, נבונה ובוגרת לגילה. לאחרונה היא מספרת שהיא מרגישה בודדה כי אחיה הגדולים לא נוכחים כמעט בבית (אחד בצבא והשני סטודנט) והיא מרגישה שכלב יעזור לנפש שלה. היא מנדנדת לנו כבר שנים שהיא רוצה כלב ואני הייתי זו שסירבתי מכל בני הבית. התנגדתי לכך מתוך מחשבה שהעול יהיה עליי אחרי שההתלהבות תרד, שיהיה בלגן בבית ושאין לי כוח להתחיל לגדל "ילד" נוסף. בתי הבטיחה שהיא תטפל בכלב ושאני יכולה לסמוך עליה. כרגע אני נקרעת בין הרצון להסב לבתי אושר ושמחה ולהרגיע אותה ואולי גם תקווה שמצבה הנפשי ישתפר, לבין מחשבותיי על עתיד הקשר עם בעלי, החשש שניפרד ואני אצטרך להתמודד לבד עם גידול כלב למשך כ-15 שנים בגילי, אני מרגישה שאני צריכה רוגע ושלווה ולא עוד יצור שובב שידרוש תשומת לב וטיפול יומיומי. בתי מתחננת יום יום, היא טוענת שאני אנוכית ושאני מעבירה לה מסרים סותרים: מצד אחד אני יודעת שכלב יעשה לה טוב נפשית מצד שני אני חוששת על עצמי. הבן הגדול שלי גם טוען שזה יעשה לה טוב ושאני צריכה לעשות למענה את המהלך הזה. בעלי לא מתנגד לרעיון אך גם לא קופץ משמחה להביא כלב. המתחים הזוגיים גורמים לכך שאני לא מקבלת אנרגיות חיוביות מספיקות ממנו וכך אין לי כוח להעניק לבתי את הכלב ואת האפשרות שאני אטפל בו.
    אני מתלבטת וחוששת מה יהיה אם לא אביא כלב, אולי אצטער על כך כל חיי, ואני לא יודעת מה לעשות. אשמח לעצה.


    תשובה: משבר זוגיות, נערה בדיכאון מג'ורי, וכלב
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 07/04/2024 16:30:24

    שלום יעל. 


    אני שומעת בדברייך כמה מאמץ את משקיעה בניסיון לזהות ולהיענות לצרכים הרגשיים השונים שעולים במערך המשפחתי ואכן, לא פעם קשה למצוא את האיזון הנכון. בהתאם, כפי שאת עצמך מתארת, אין פתרון "טוב" לדילמה שלך, מאחר ובכל בחירה צד מסוים ירגיש שהוא לא מקבל מענה לדבר מה שחשוב עבורו מאוד. לאור זאת, אני חושבת שכדאי לנסות ולהרחיב את השיח עם ביתך מעבר להחלטה לגבי הכלב: נשמע שהכלב הפך להיות סלע מחלוקת המבטא את התחושה של "או אני או היא/הוא"- תחושה שאין מקום לשניים, שתמיד מישהו יאלץ לוותר על עצמו למען האחר. את ההיבט הזה כדאי אולי לנסות לבחון יותר לעומק, בהדרכה הורית או בשיח משותף עם המטפלת של ביתך, אם תרצה בכך. במילים אחרות, נדמה לי שבלי להרחיב את השיח ולהבין יותר את משמעותו קשה יהיה לצאת מהלופ של אחת-באה-על חשבון-השניה. יתכן ופתיחת השיח תרכך גם משהו בעמדות שלכן, ותאפשר למצוא פתרון שיהיה מספק עבור שתיכן.


    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

יובל קורן

יובל קורן

חיפה
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו
יזהר עירון

יזהר עירון

תל אביב - יפו
איילת עדי שדות

איילת עדי שדות

גבעתיים
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
מרכז אתרוג

מרכז אתרוג

חדרה
איריס אברמן

איריס אברמן

ראשון לציון
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו