תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י עליזה ב - 21/03/2021 12:52:32

    שלום.
    שנה שעברה כמו כולם לא חגגנו פסח עם המשפחה המורחבת בגלל הקורונה. השנה גם המשפחה שלי וגם המשפחה של האיש שלי נורא רוצות שנבוא לחג, וכל אמא בתורה מפעילה עלינו לחץ נפשי, מניפולציה רגשית, עם טפטוף נחמד של רגשות אשמה... ואנחנו בכלל לא בטוחים שאנחנו רוצים לנסוע.
    אחרי כל הסגרים האלה, אני מאד חוששת להגיע לחג המוני עם כל-כך הרבה אנשים מקצוות הארץ. אנחנו מחוסנים אבל הילדים קטנים מדי להתחסן, ואני לא רוצה לקחת את הסיכון שהם יכנסו לבידוד ושוב יצאו מהמסגרות. השגרה שסוף סוף חזרה כל-כך חשובה להם. לקח להם הרבה זמן להתייצב ולהסתגל חזרה אחרי הסגר האחרון.
    ואני לא יודעת איך לנהל את השיחה הזאת עם שני הצדדים. אני לא רוצה להתחיל מלחמת עולם, לא רוצה שאף אחד יעלב, אבל גם קצת מרגישה שאין מקום לרצונות שלנו בתור משפחה גרעינית...
    יש לך טיפים איך לייצר את התקשורת הזאת...?
    תודה!

    תשובה: בחירות משפחתיות בחגים
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 21/03/2021 15:47:55

    שלום עליזה.


    כפי שאת עצמך מתארת, לב העניין הוא החוויה הרגשית של כל אחד מהצדדים והשאלה היא כיצד אפשר לתת מקום לרגשות אלו מבלי שאחד הצדדים, או אתם עצמם, תרגישו שרגשותיכם וצורכיכם אינם נראים. מאחר ואין לכם אפשרות לשלוט בתגובותיהם ורגשותיהם של בני משפחה אחרים, אני חושבת שכדאי ללכת בעיקר עם האמת הרגשית שלכם. ראשית, אם אינכם מרגישים בנוח ללכת למפגש המשפחתי בשל האיום הבריאותי- זוהי זכותכם המלאה ויותר מכך- פעולה נגד רצונכם רק תייצר זעם וטינה, בטווח הרחוק (כמובן, חשוב לבדוק האם אתם אכן לא רוצים ללכת או שזו תגובה לקושי להכריע בקונפליקט ביןהמשפחות). במידה ואתם מעוניינים ללכת, ובהנחה שאין שיקולים נוספים (למשל, שאתם מרגישים בטוחים יותר בריאותית באחד הצדדים) יתכן ומה שיקל על השיח הוא לחזור לסדר ה"יבש"- ללכת למשפחה שאצלה לא הייתם בפעם האחרונה בה היה חג (בהנחה שאי אפשר לחגוג כולכם יחד). החלטה זו כדאי לגבות באמפתיה רבה לכאב של המשפחה אצלה לא תהיו ובצער שלכם עצמכם על כך שלא תוכלו לחגוג יחד- אך מבלי "להסתבך" ולנסות להעלים את הכאב. בקיצור- לקבל החלטה, למסור אותה באופן ענייני ולהביע אמפתיה והבנה לכאב שהחלטה זו גורמת. בנוסף, כדאי לנסות לחשוב על "פיצוי" יצירתי- למשל לבלות יחד את החג השני, את היום שאחרי החג וכן הלאה.


    ליטל 

אנשי מקצוע ומכונים

איתי רוזנפלד

איתי רוזנפלד

תל אביב - יפו
דליה שלום

דליה שלום

יקנעם עילית
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
ד"ר עדן וייס שדה

ד"ר עדן וייס שדה

קרית אונו
יזהר עירון

יזהר עירון

תל אביב - יפו
נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
מיתר מידן אלוני

מיתר מידן אלוני

ראש העין
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור