תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רוצים שהילדה תלמד 5 יחידות מתמטיקה? מחקר חדש מציע לכם מה לעשות

רוצים שהילדה תלמד 5 יחידות מתמטיקה? מחקר חדש מציע לכם מה לעשות

צוות בטיפולנט

פסיכולוגים חינוכיים מאמינים כי תלמידות ותלמידים רבים אינם מנסים או מצליחים להתמודד עם לימודים ברמה גבוהה של מתמטיקה ומדעים, כמו גם מקצועות אחרים שנחשבים לקשים, בשל התפיסה כי לשם למידת המקצוע נדרשים כישרון או חוכמה יוצאת דופן וכי כישלון או קשיים מעידים על חוסר מסוגלות שלהם בתחום.

מתוך כך, מחקר חדש בחן את השפעת קריאת סיפורי חייהם של מדענים על המוטיבציה וההישגים בלימודים של תלמידים בתחומי המדעים. התלמידים קראו שלושה סוגי סיפורים על מדענים:

1. סיפור המתאר את קשיי המדען והצלחותיו בתחום המחקר שלו, כך למשל על טעויות מדעיות שלו, פרסומים שגויים, שנים בהן המחקר שלו היה תקוע והוא חש אבוד, התמודדות עם השגיאות והצלחה.

2. סיפור המתאר את קשייו האישיים של המדען והצלחותיו, כך למשל ההתמודדות עם עוני בילדות, חוסר תמיכה מהסביבה או מההורים, דרכי התמודדות והצלחה.

3. סיפור ההצלחה והתגליות המופלאות של המדען – סיפור שלא כלל כל מאבק או התמודדות, אך עסק במדען.

החוקרים מצאו שתלמידים שקראו על המאבקים והקשיים של מדענים – האישיים כמו גם המקצועיים, היו בעלי הרבה יותר מוטיבציה והצלחה לימודית מאשר התלמידים שקראו על ההצלחה של המדענים בלבד. זאת ועוד, תלמידים שתפקודם הלימודי היה נמוך שיפרו את המוטיבציה וההישגים שלהם בצורה המשמעותית ביותר בעקבות קריאת הסיפורים, יותר מתלמידים אחרים.

מתוך כך החוקרים מציעים כי כאשר אנו מבקשים לעודד תלמידים ללמוד נושאים ומקצועות מורכבים, או כאלו שנחשבים יוקרתיים, מורכבים וקשים, חשוב להציג בפניהם סיפורי הצלחה, תוך התייחסות לקשיים שעברו מי שהצליחו ולאופן בו הקשיים הללו סייעו להם להצליח.

ביבליוגרפיה

Lin-Siegler, X., Ahn, J. N., Chen, J., Fang, F. F. A., & Luna-Lucero, M. (2016).EvenEinstein Struggled: Effects of Learning About Great Scientists’ Struggles on High School Students’ Motivation to Learn Science.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך