תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האחד בשבילי: כיצד לבחור טיפול נפשי?

האחד בשבילי: כיצד לבחור טיפול נפשי?

צוות בטיפולנט

כבר הרבה זמן אתם חשים מוטרדים, ולא כל כך יודעים למה? חשים רגישות לא ברורה ובוכים בצורה שלא מתאימה לכם? לפני השינה יש לכם חרדות ופחדים שמציפים אתכם? אולי הגיע הזמן לשקול ייעוץ מקצועי. כמו רוב האנשים, אתם פונים לקרובים אליכם או לגוגל, ומחפשים הפנייה למטפל, אבל אז עולות השאלות – "למי כדאי לפנות?" "איזה סוג טיפול יכול להתאים לי?"

האם פסיכולוגיה זו התשובה לבעיות שלי?

בתרבות שלנו רבים פונים לפסיכולוג כשהם חשים מצוקות רגשיות, ואכן זהו איש טיפול מתאים שניתן להיוועץ בו. פסיכולוג אמור בראש ובראשונה לעשות לכם הערכה ראשונית ולחשוב יחד אתכם מה הטיפול המומלץ עבורכם בהתאם לקשיים שלכם, הסגנון האישי שלכם והמטרות שלכם. זכרו שאין תשובה אחת לבעיות שלכם – ופסיכולוגיה כשלעצמה לא יכולה לתת תשובה, אלא במסגרת טיפול אתם ומטפל, שאתם (בתקווה) לומדים לתת בו אמון, מחפשים יחד את הדרך המתאימה לכם ביותר.

טיפול פסיכולוגי: אפשרות אחת מתוך מספר אפשרויות טיפוליות

ישנם מטפלים רבים מתחום בריאות הנפש שאינם פסיכולוגים בהכשרתם. למשל, ישנם עובדים סוציאלים או פסיכיאטרים שלמדו פסיכותרפיה ורשאים להציע טיפול נפשי. בנוסף, ישנם סוגים שונים של טיפולים נפשיים שמוכרים על ידי משרד הבריאות, אך אינם בגדר טיפול פסיכולוגי. למשל, טיפול באמנות, טיפול במוזיקה וטיפול בתנועה. יהיו אנשים שיעדיפו לקבל מענה לקושי שלהם ממטפל שכלי הטיפול העיקרי שלו אינו רק שיחה, והדרך שלהם להתחבר לעצמם עוברת דרך "שערים" אלו.

איך לדעת איזה מטפל או פסיכולוג מומלץ עבורי?

ראשית, שתפו את רופא המשפחה שלכם במצבכם ושאלו אותו מה הוא היה ממליץ מבחינת בדיקות רפואיות. שימו לב שלעיתים ישנם סימפטומים כמו עייפות וחוסר כוח שעל פניו נדמים כנגרמים ממצוקה רגשית, בעוד ייתכן ומצבים רפואיים וחסרים תזונתיים יכולים לתרום להם. במידה ולא נמצאו ממצאים רפואיים שמסבירים את הסימפטומים שאתם חווים, שאלו את הרופא האם הוא ממליץ על איש מקצוע מתאים. במקביל, שאלו את עצמכם לאיזה סוג טיפול אתם יכולים להתחבר, ושתפו את סביבתכם במצבכם. אם כי יש אנשים שמתביישים לומר בקול רב שהם מתמודדים עם קושי רגשי, וודאי תהיו מאוד מופתעים לגלות שאנשים שבסביבתכם חוו דברים דומים ואף יוכלו לכוון אתכם לאיש מקצוע מתאים.

איך אדע שהפסיכולוג או איש הטיפול שפניתי אליו אכן מתאים לי?

לאחר פנייה לפסיכולוג או לאיש טיפול אחר קחו לכם מספר מפגשים כדי לבחון איך אתם מרגישים במפגש עם אותו איש מקצוע. האם נוח לכם? האם הוא מעורר בכם אמון? כיצד הוא מבין את הבעיה שאתם מתמודדים איתה? באיזה אופן הוא מציע לכם להתמודד עימה? במה הטיפול איתו כרוך? מה משך הזמן שאותו איש מקצוע מעריך שדרוש כדי להתמודד עם הקושי? אילו כלים הוא מציע? גם כשמדובר בפסיכולוג או איש מקצוע שעובד בשיחה, עדיין ישנן גישות שונות שמשפיעות על מטרות הטיפול והמבנה שלו.

האם המטפל מציע טיפול פסיכודינמי – טיפול שבמרכזו מובלעת ההנחה כי האדם סובל מסימפטומים לאור קונפליקט נפשי? האם הוא מציע טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – שגורס כי סכמות חשיבה משפיעות על הרגשות וההתנהגות של האדם, ויש לזהותן, לאתגרן ולסייע למטופל לאמץ דפוסים אדפטיביים יותר? האם המטפל אוחז בתפיסת עולם ופרקטיקה אינטגרטיבית? בררו יותר, וראו אם מספקת אתכם התשובה של המטפל. כמובן שגם בתוך כל סוג טיפול יש גישות שונות, ולא תוכלו תמיד לדעת האם זו הגישה או השיטה הכי מתאימה לכם. לכן, קחו את הזמן, ראו מה שלומכם אחרי שהתחלתם טיפול נפשי. כמובן שבדרך כלל שיפור לא יהיה כבר למן ההתחלה, אז הרשו לעצמכם לחוות את הטיפול מחד ולהיות קשובים לעצמכם ולצרכים שלכם מאידך.

היכנסו לדעת מה לעשות אם הטיפול הפסיכולוגי לא עוזר

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך