תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סם האקסטזי הוכרז כטיפול פורץ דרך לנפגעי פוסט-טראומה

סם האקסטזי הוכרז כטיפול פורץ דרך לנפגעי פוסט-טראומה

צוות בטיפולנט

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הכריז בשבוע שעבר כי MDMA, החומר הפעיל בסם הפסיכדלי 'אקסטזי', ישווק בקרוב כטיפול חדשני ויעיל במיוחד לנפגעי פוסט-טראומה. הטיפול הייחודי ישלב מפגשים של טיפול פסיכולוגי פרטני, יחד עם מתן של שלוש מנות חד-פעמיות של התרופה, לאורך מספר שבועות.

מה זה MDMA?

MDMA הוא שמו של החומר הפעיל בסם האקסטזי, אשר פותח לראשונה בתחילת המאה ה-20 בגרמניה כתרופה פסיכיאטרית. עם זאת, לציבור הרחב מוכר יותר האקסטזי בכינויו "סם המסיבות", אשר נפוץ במיוחד במועדונים ובמסיבות, ונצרך לרוב בתצורה של גבישים או טבליות צבעוניות. ה-MDMA ידוע כמשרה על המשתמשים בו תחושה של אופוריה, עלייה באנרגיה ובחברותיות, ולעיתים אף מוביל לתחושה של התאהבות. חלק מהמשתמשים בו מדווחים גם על הזיות, הגורמות לעיוות זמני בראייה ולפגיעה בתפיסת המציאות. לכן, מסווג כיום האקסטזי ברוב מדינות העולם כסם מסוכן ביותר ואסור לשימוש.

השימוש הרפואי באקסטזי אינו המצאה חדשה, והוא מוכר בתחום הפסיכיאטריה כבר עשרות שנים

במהלך שנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת, בוצעו מחקרים רבים על יעילותם של סמים פסיכדליים בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות שונות. על-אף כי חלקם הניבו ממצאים מרשימים, התגלה כי השימוש ב-MDMA עשוי להוביל לתופעות לוואי קשות, מה שהוביל להפסקת רובם הגדול של המחקרים בתחום, ואלו הוצאו אל מחוץ לחוק. מחקרים שנערכו בשנות ה-90 בארה"ב בישרו את החזרה של חקר סמי ההזיה, אשר הפכו מפוקחים ובטוחים יותר. כיום, מדובר באחד מתחומי המחקר המבטיחים ביותר בעולם הרפואי.

במחקרים עדכניים נמצא כי לטיפול החדשני ב-MDMA יתרון גדול לעומת טיפולים אחרים בפוסט-טראומה

הטיפולים הקונבנציונליים בפוסט-טראומה רבים ומגוונים, אך רבים מהסובלים מההפרעה מעידים כי גם לאחר טיפול ארוך שנים, הם אינם חשים הטבה במצבם. מדובר בהפרעת חרדה מורכבת וארוכת-טווח, המופיעה לאחר חשיפה לאירועים טראומתיים כגון תאונות דרכים, השתתפות בקרב, פגיעה מינית ועוד. הלוקים בהפרעה עשויים לחוות מחדש את האירוע הטראומתי דרך זיכרונות עוצמתיים ובלתי-נשלטים, סיוטי לילה ופלאשבקים. רבים מדווחים על תחושה מתמדת של דריכות וחרדה, ומתקשים לישון. ההפרעה פוגעת משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי והחברתי, וכן מעלה את הסיכוי לפתח התמכרות לאלכוהול וסמים, לדיכאון ואף לאובדנות.

הממצאים שנאספו עד כה ברחבי העולם (כולל בישראל), מעידים כי 68% מהמשתתפים דיווחו על ירידה משמעותית בסימפטומטיים הפוסט-טראומתיים. מרביתם אף דיווחו כי ההטבה בתסמינים נשמרה גם ארבע שנים לאחר סיום הטיפול. העובדה כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת יעילותם של טיפולים אחרים בהפרעה, עשויה להפיח תקווה במטופלים רבים אשר לא מגיבים לטיפולים הקונבנציונליים.

איך MDMA עוזר לטפל בסימפטומים פוסט-טראומתיים?

על אף שמנגנון הפעולה של ה-MDMA והשפעתו על הפעילות המוחית זוהו לפני עשרות שנים, החוקרים עדיין לא יודעים לומר בביטחון כיצד הוא מסייע לשיפור הסימפטומים הפוסט-טראומתיים. עם זאת, משוער כי תחת ההשפעה של MDMA, מרגישים הסובלים מההפרעה פתוחים ונינוחים יותר במהלך הטיפול הפסיכולוגי, מה שמאפשר עיבוד עמוק של הטראומה. בנוסף, נמצא כי שימוש ב-MDMA מסייע להפחית תחושות של חרדה, ולכן מסייע לאנשים לדבר על חוויות עוצמתיות מבלי לחוש מאוימים.

במהלך שנת 2018, יחל מה שקרוי במחקרים קליניים "שלב 3", אשר נחשב למשוכה האחרונה טרם קבלת ההיתר לשיווקה של התרופה לציבור. המחקר עתיד להתקיים במדינות רבות ברחבי העולם, וישראל ביניהן.

מקורות

maps.org/news/media/6786-press-release-fda-grants-breakthrough-therapy-designation-for-mdma-assisted-psychotherapy-for-ptsd,-agrees-on-special-protocol-assessment-for-phase-3-tria

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך