תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לקויות שפה בקרב ילדים עם תסמונת דאון

לקויות שפה בקרב ילדים עם תסמונת דאון

רותם נחושתאי

תסמונת דאון הינה לקות גנטית הנגרמת מעודף של כרומוזום 21, וגורמת לפיגור שכלי ברמות משתנות (בין פיגור מתון לחמור). הלוקים בה ניחנים בתווי פנים אופייניים, וסובלים מעיכוב התפתחותי הן ברמה הגופנית והן ברמה השכלית. מאחר ומדובר בלקות מקיפה המשפיעה על היבטי חיים נרחבים, הטיפול בה הוא כוללני ומכוון להשגת שיפור בתפקודים מוטוריים, קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים ותפקודיים. העיכוב ההתפתחותי של ילדים בעלי תסמונת דאון מתבטא בין היתר בלקויות שפה שונות אשר הטיפול בהן חיוני ומשמעותי לאיכות חייו של הילד.

ליקויי שפה בתסמונת דאון

השפה נדמית לנו כמובנת מאליה, אך ממה היא מורכבת?

לשפה שני חלקים עיקריים: הבנה והבעה. הבנת השפה כוללת את המסר הנקלט על ידי הילד המאזין לו, והבעת השפה כוללת את המסר שהילד מפיק.

הבנת השפה כוללת זיהוי של חפצים, הבנת פעלים ותארים, והבנה של הוראות, מושגים ושאלות.

הבעת השפה כוללת חמישה מרכיבים מרכזיים, המתקשרים האחד לשני:

* צלילי השפה (פונולוגיה)

* תחביר

* אוצר מילים (סמנטיקה)

* המערכת הצורנית של השפה (מורפולוגיה)

* פרגמטיקה

מהם, אם כך, הליקויים השפתיים מהם סובלים ילדים עם תסמונת דאון?

באופן כללי קיים עיכוב ברכישת השפה על כל מרכיביה ולעיתים האיחור בהבנה קל יותר מהאיחור בהבעת השפה.

בתחום הבנת השפה קיים פעמים רבות קושי בזיכרון, בהמשגה ובהכללה. הקושי בהמשגה מתבטא בכך שהילדים מתקשים לתרגם את קולות הדיבור השונים לכדי מושג, דבר הגורם לפגיעה בהבנת השפה. הקושי בהכללה גורם לכך שהילד מתקשה להכליל מושג על כל מיני סוגים שונים שלו (למשל: להבין שהמילה "כיסא" מתייחסת לכיסא גדול, כיסא קטן, כיסא של הגן וכיסא של הבית).

בתחום הבעת השפה לקות נפוצה היא קושי בתחום הפונולוגיה: לעיתים קרובות מובנות הדיבור של ילדים עם תסמונת דאון היא נמוכה מהמצופה לגילם. לקושי זה עשויות להיות מספר סיבות. סיבה נפוצה היא בעיות שמיעה הנובעות מטונוס שרירים חלש בשרירי האוזן, וכן ממבנה אוזן קטן הגורם להצטברות נוזלים. בעיות השמיעה מטבען מעיבות על תהליך רכישת השפה, שכן תהליך הרכישה מורכב גם מחשיפה שמיעתית לצלילי הדיבור ולהיגוי נכון. על כן, חשוב מאוד שילדים הלוקים בתסמונת דאון יבצעו בדיקות שמיעה תקופתיות על מנת לבדוק את מצב השמיעה ולטפל בה במידת הצורך.

גורם נוסף לקושי הפונולוגי הוא מבנה הפה המגביל את יכולת ההגייה - הלשון מוגדלת ורפויה, החיך גבוה וצר יותר ומבנה השיניים אחר. השונות באזור הפה מועצמת אף יותר מכיוון שטונוס השרירים החלש משפיע על שרירי הפנים, ולכן אצל רבים מהילדים הלשון "כבדה" וקשה להם להניע אותה ולשמור אותה בתוך הפה, עקב חולשה של הלשון והשפתיים.

דיבורם של ילדים עם תסמונת דאון מאופיין פעמים רבות כדיבור "כבד" עם הגייה מעט "מרוחה", כלומר חיתוך דיבור לא מדויק.

בתחום התחביר ילדים עם תסמונת דאון מאופיינים בעיבוד איטי של המידע אותו הם קולטים ועל כן הם מתקשים לשמוע מילים קצרות כמילות חיבור, אשר בעזרתן נבנים משפטים (למשל: את, ו, ש, ל). כתוצאה מכך, בדרך כלל משפטיהם פשוטים וקצרים.

בתחום הסמנטיקה והמורפולוגיה, רמת הקוגניציה הנמוכה של הילדים מתבטאת גם בקשיים בזיכרון, בהמשגה ובהכללה וקשיים אלו גורמים לאוצר מילים דל יותר ולקושי ברכישת מילים חדשות לרפרטואר המילולי. בעיות הזיכרון משפיעות גם על יכולת הנקראת "שיום" (מהמילה "שם") - היכולת להצמיד תווית מילולית לגירוי או לחפץ. כלומר, שליפת מילים מזכרונינו הפנימי. אוצר המילים המצומצם של ילדים עם תסמונת דאון לצד קשיי הזיכרון - גורמים להפרעה ביכולת השיום והשליפה, אשר נחשבת למיומנות שפתית הכרחית.

בתחום המורפולוגיה (דקדוק) ילדים עם תסמונת דאון חווים לעיתים קרובות קושי בהטיית המילים השונות בהתאם לחוקי השפה. כתוצאה מכך הם מתקשים, למשל, בהטיית פעלים לנקבה ולרבים ובריבוי של שמות עצם ופעלים.

תחום אשר נותר בלתי פגוע באופן יחסי הוא החום הפרגמטי: חלק ניכר מהילדים עם תסמונת דאון ניחנים ביכולות תקשורתיות מצוינות, ומצליחים להשתמש בהן היטב עוד לפני שהם יודעים לדבר. יכולת זו מתבטאת ביכולות שפה קדם מילוליות, כמו הצבעה, ג'סטות (תנועות גוף) והבעות פנים. חשוב מאוד לעודד את הילדים לסוג זה של תקשורת קדם מילית מכיוון שהיא עוזרת לפתח לאחר מכן תקשורת מילולית.

חשוב להדגיש כי ילדים עם תסמונת דאון עלולים לסבול מלקויות שפה ותקשורת נוספות כדיספרקסיה (קושי בתכנון היגוי רצף אותיות במילה) אותן יש לאבחן כדי לאפשר את הטיפול המתאים בהן.

שיטות הטיפול

ישנן שתי שיטות טיפול מרכזיות לליקויי השפה בקרב ילדים עם תסמונת דאון: "טיפול התנהגותי" ו"טיפול התפתחותי טבעי".

הטיפול ההתנהגותי דוגל בהכוונת המטופל ע"י המטפל, על מנת להשיג תוצאות רצויות. המטרות מוגדרות באופן ברור והטכניקה מבוססת על חזרות רבות על אותו הגירוי, ועל דירבון לביצוע המטלות באמצעות פרסים וחיזוקים חיוביים אחרים. יתרונות השיטה הן היותה כמותית ומדידה ומתייחסת למספר הצלחות במטלה כמותית ספציפית, והחיסרון שלה הוא בכך שהיא מקשה על הילד את תהליך ההכללה לשפה הדבורה הספונטנית.

לעומתה, שיטת הטיפול ה"התפתחותית טבעית", בה אני מאמינה, בוחרת להעמיד את המטופל במרכז. בחירת מטרות הטיפול מבוססת על המצב השפתי בו נמצא הילד, תוך מעקב אחרי שלבי הרכישה הטבעיים של השפה. השיטה מבוססת על משחק הנבחר על פי העדפות הילד ורצונותיו. חסרונות השיטה הזו שהיא פחות כמותית ומדידה. לעומת זאת, יתרונה המשמעותי מתבטא בכך שהיא תורמת להכללת היכולות הנרכשות בטיפול ליום יום ומקלה על שיתוף הפעולה של הילד בטיפול וכך מאפשרת שיפור מהותי ביכולות השפתיות של הילד ועל כן גם בביטחון שלו בדיבור ובהבעה.

חשוב להדגיש כי הלמידה האיטית של ילדים עם תסמונת דאון גורמת להתקדמות איטית ברכישת השפה, ולכן הטיפול הוא לרוב מתמשך וארוך טווח.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות תסמונת דאון

על המטפלת - רותם נחושתאי

רותם נחושתאי, (MA) קלינאית תקשורת התפתחותית מומחית לאבחון וטיפול בילדים.

לכל שאלה, אבחון או טיפול שפה, אני מזמינה אתכם להתקשר אלי בטלפון 050-7397006 או

לבקר באתר שלי:
www.rotem-ne.com

תחומי מומחיות:
קלינאות תקשורת

אנשי מקצוע בתחום

קלינאות תקשורת

עוד מאמרים שיעניינו אותך