תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד ניתן לסייע לילדים עם לקויי למידה להצליח?

כיצד ניתן לסייע לילדים עם לקויי למידה להצליח?

צוות בטיפולנט

דניאל הוא ילד מבריק, אין בכך כל ספק. בכיתה ובבית הוא שואל שאלות, מתעניין ועונה תשובות מרתקות. כל זה – כל עוד מדובר בדיון בעל-פה. ברגע שלמשוואה נכנס הצורך לקרוא או לכתוב – נדמה שמדובר בילד אחר לגמרי – שלא מבין דבר, חסר חשק ללמוד ומשתרך מאחור אחרי התלמידים בכיתתו.

הוריו של דניאל הבינו כבר בכיתה א' שלילד יש בעיה, והגיעו עמו להליך אבחון לקויי למידה – שם התגלה כי דניאל סובל מלקויי למידה מסוג דיסלקציה ודיסגרפיה. ברגע שהבעיה אובחנה – היה ניתן לסייע לדניאל להתמודד עם הקשיים ולהדגיש את החוזקות שלו. כיצד עושים זאת?

כיצד ניתן לסייע לילדים עם לקויי למידה להצליח?

התחילו מוקדם

ככל שאבחון לקויי הלמידה יתקיים בגיל צעיר יותר, כך הילד יתקל בפחות חוויות של חוסר הצלחה ופחות יפנים דימוי עצמי נמוך. הדבר גם מונע יצירת פער בידע וביכולות של הילד לבני גילו. זאת ועוד – אבחון מוקדם מאפשר לילד לסגל דרכי התמודדות כבר בגילאים מוקדמים, דבר שמאפשר לו להתקדם ולהתפתח בצורה יעילה.

שתפו עם הילד את המידע

לא משנה באיזה גיל הילד שלכם, אם גיליתם שהוא סובל מלקויי למידה – ישנה סבירות גבוהה שגם הוא מרגיש שמשהו לא בסדר. בדרך כלל ילדים משייכים את התחושה של חוסר ההצלחה שלהם לעצמם – הם מאמינים שהם טיפשים או לא מסוגלים. לכן חשוב להסביר לילד בצורה המותאמת לגילו למה הוא מתקשה, להציג בפניו את סוג לקות הלמידה ולהסביר לו שהקשיים שלו אינם נובעים מחוסר יכולת – אלא מבעיה עמה ניתן להתמודד. אם הילד צעיר (מתחת לגיל עשר) ניתן לקרוא ללקות הלמידה בשם (למשל – דיסי הדיסגרפיה), על מנת שהילד לא ירגיש שהוא פגום, אלא שלקות הלמידה היא דבר מה חיצוני שאינו צובע בשחור את האישיות או היכולות שלו.

כך או כך – חשוב ביותר שלא להסתיר מהילד את המידע על האבחנה ולהבהיר לו שלקות למידה אינה מצביעה על אינטליגנציה נמוכה או חוסר יכולת. היא מגבלה, וכמו כל מגבלה – ניתן להתמודד עמה ולהצליח.

הבהירו לילד שניתן להצליח גם עם לקויי למידה בעזרת דוגמאות למודלים לחיקוי

חשוב ביותר להציע לילד מודלים לחיקוי – אנשים שהתמודדו או מתמודדים עם לקויי למידה והצליחו בגדול. כדאי להציב את האנשים הללו כמודל קבוע, ולא להזכיר אותם רק פעם אחת. למשל – ניתן לתלות פוסטר של אדם כזה שהילד מתחבר אליו בחדר של הילד, ולהוסיף משפט מעורר השראה על הדרך הקשה שהוא עבר. בכל תחום שתבחרו (כלומר תחום בו הילד מתעניין ואוהב) תוכלו למצוא אנשים שהצליחה למרות לקויי למידה: אלבט אינשטיין, תומס אדיסון, ליאונרדו דה וינצ'י, וולט דיסני, מוצארט, ביל גייטס, ג'יי לנו, וופי גולדברג, אגתה כריסטי (שאומנם כתבה עשרות ספרים, אך התקשתה מאוד בקריאה), תום קרוז, מייקל פלפס, הנרי פורד ועוד...

הדגישו את החוזקות של הילד ושל לקויי למידה בכלל

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שלקויי למידה אינם רק לקויים – אנשים בעלי לקויי למידה מראים במקביל דפוסי חשיבה מיוחדים, שמקנים להם יתרונות ותחומי חוזק עצומים. לקויי למידה נוטים להיות יצירתיים יותר, אינטואיטיביים יותר, בעלי תפיסה מרחבית גבוהה ועוד. כך למשל – אחוז עצום מהממציאים בעולם (מעל 50% לפי חלק מהמחקרים) סובלים מלקויי למידה; מתוך מעצבי העל בעולם ניתן לראות כי לפחות 30% דיווחו על לקויי למידה; ולבסוף – בקרב מתכנתים ומהנדסי תוכנה, ניתן לראות שיש ללקויי למידה אף יתרון על אנשים ללא לקויי למידה לעיתים קרובות.

למרות כל היתרונות הללו, כיוון שבבית הספר ילדים נמדדים כמעט אך ורק באמצעות יכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב שלהם (כפי שהוא מוצג בכתיבה מתמטית) – הקשיים והלקויים של הילד מועצמים ומודגשים בפניו בכל יום שוב ושוב. חשוב למצוא דרכים רבות ככל האפשר לגרום לילד לחוש הצלחה ולפתח את כישרונותיו ואזורי החוזק שלו, תוך שההורים והמורים משמשים כמאתרי אזורי החוזק ומחזקים אותם. מבלי שאתם תתפעלו מהיכולות של הילד – הוא לא יתפעל מהם.

הפכו את הפעילות הקשה למהנה

ילד הסובל מדיסלקציה אך צריך ללמוד לקרוא ככל הנראה יתקשה ליהנות מהמאבק בלמידת הקריאה. מתוך כך – נסו להפוך את הלמידה והתרגול למהנים ככל האפשר – בחרו טקסטים שהוא ייהנה מהם (למשל קומיקס או עיתון ספורט), ספקו חיזוקים על בכל מקטע קצר והפכו את האווירה לנעימה ושמחה, תוך הדגשה שהקושי הוא רק שלב בדרך להצלחה.

ספקו לילד פתרונות טכנולוגיים

כאמור, ממציאים ומתכנתים רבים הם לקויי למידה. מתוך כך – ישנו מגוון אדיר של פיתוחים טכנולוגיים המיועדים לסייע ללקויי למידה. העולם היום הוא טכנולוגי ולכן כדאי לאפשר לילדים את כל האמצעים הטכנולוגיים שניתן על מנת לקדמם. בעבר היה נהוג לחשוב שהאמצעים הטכנולוגיים יגרמו לילד להתעצל ולא ללמוד יכולות חשובות, אך כיום התפיסה הרווחת הנה כי אין כל הכרח בהתעקשות על למידת היכולות ללא עזרים טכנולוגיים, שכן העזרים מקיפים אותנו ונמצאים בכל חלק של חיינו. כך למשל – ברמה הטכנולוגית הבסיסית ביותר - ילד המתקשה לכתוב בצורה ברורה וללא שגיאות כתיב – יכול לעבוד עם מחשב או סלולרי חכם ולא להתעקש שוב ושוב על כתיבה במחברת, שתוביל לתחושות של כישלון חוזר ונשנה.

דניאל וילדים לקויי למידה רבים אחרים מצליחים להתמודד עם הקשיים ולהצליח בתחומים רבים. עם זאת – לאבחון מוקדם ולתמיכה מצד ההורים והמסגרת החינוכית יש חשיבות אדירה והשפעה מכרעת על הצלחת הילד ובריאותו הנפשית. לכן על ההורים וצוותי ההוראה להקדיש זמן ומאמץ לאבחון מוקדם, ליצירת תחושת מסוגלות גבוהה ומציאת דרכי התמודדות עם הקשיים בצורה חיובית וקלה יותר עבור ילדים בעלי לקויי למידה.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות דיסלקציה

מקורות

Eide, B.L. M.D., M.A. and Eide, F. F. M.D, The Dyslexic Advantage (2011), Hudson Street press

West, T.G. (1992), A Future of Reversals: Dyslexic Talents in a World of Computer Visualization. Annals of Dyslexia 42. pp. 124-139

West, T.G. (1997), In the Minds Eye, Visual Thinkers, Gifted People with Dyslexia and other Learning Difficulties, Computer Images and the Ironies of Creativity (p.268), Prometheus Books

אנשי מקצוע בתחום

לקויי למידה

עוד מאמרים שיעניינו אותך