תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד לחץ משפיע על העיכול שלך?

כיצד לחץ משפיע על העיכול שלך?

צוות בטיפולנט

לחץ יכול להשפיע על חיינו בדרכים שונות, לעיתים כאלה שאנחנו אף לא מודעים להן. בחיים בעולם המודרני, בו רמת הלחץ עולה בצורה מתמדת, חשוב להכיר את ההשפעות השונות שיש ללחץ, ביניהן על התזונה והמשקל שלנו על מנת שנוכל לזהות ולשנות הרגלים בעייתיים.

איך לחץ גורם לנו לאכילת יתר?

לחץ יכול להשפיע על האכילה שלנו בדרכים שונות, בהתאם למשך הזמן שאנחנו חשופים אליו. במצבים בהם לחץ נחווה רק לזמן קצר, הוא יכול לגרום לנו ״לאבד״ את התיאבון. לעומת זאת, כאשר לחץ הופך להיות כרוני, אנחנו עשויים למצוא את עצמנו במצב של אכילת יתר. הסיבה לכך נעוצה בהפרשת הורמון הלחץ, קורטיזול.

קורטיזול הוא ההורמון אשר אחראי להגברת התיאבון שלנו וכך למעשה, גורם לנו לאכילת יתר. כשאפיזודת הלחץ חולפת, רמות הקורטיזול יורדות. עם זאת, כאשר חווית הלחץ נמשכת על פני זמן ארוך, קורטיזול ממשיך להיות מופרש ולמעשה משאיר אותנו במצב של תיאבון מוגבר.

  • איך תוכלו לטפל בלחץ בעזרת מדיטציה >>

  • 10 שאלות ותשובות על לחץ >>

מה בין אכילה רגשית לחוויית לחץ?

אכילה רגשית היא הנטייה לווסת רגשות שליליים, דרך צריכת מזונות שאינם בריאים או במינון שאינו בריא. בעת אכילה רגשית, יעדיף האדם לצרוך מזונות עתירי סוכר ושומן. מזונות לא בריאים מסוג זה עשויים לשפר את מצב הרוח בטווח הקצר, אך להזיק לבריאותנו בטווח הארוך ולגרום לעלייה במשקל ובעיות בריאותיות. בנוסף לכך, גם אכילה מופרזת ובלתי מווסתת של מאכלים בריאים עשויה להוביל לנזקים גופניים מסוימים.

אחד התנאים המובילים לאכילה רגשית הוא חווית לחץ. במחקר מ-2018 אשר בדק גורמים המשפיעים על אכילה רגשית, נמצא כי חוויית לחץ, בשילוב מצב רוח שלילי, הובילה נבדקים לבחור במזון שאינו בריא, על פני מזון בריא. בנוסף ללחץ, נבדקו מגוון גורמים אחרים, ביניהם, אימפולסיביות, רמת הרעב, משקל ומין, אך לא נמצאה השפעה של גורמים אלו על אכילה רגשית.

לחץ יכול לבטל את היתרונות של אכילה בריאה

רבים מאתנו משתדלים לשמור על תזונה בריאה הכוללת שומנים בריאים וכמויות סוכר ומלחים מופחתות. למרבה ההפתעה, יתרונותיה של תזונה בריאה עשויים להתבטל כאשר אורח החיים מלווה באירועי לחץ הנחווים על בסיס יום-יומי.

במחקר שנערך בשנת 2016, בחנו החוקרים את השפעתו של לחץ על עיכול שומנים רוויים ושומנים לא רוויים בקרב נשים. שומנים רוויים נחשבים לפחות בריאים, שכן אכילה מוגברת שלהם נמצאה קשורה למחלות לב, בעוד ששומנים לא רוויים נחשבים לשומנים בריאים. החוקרים מצאו כי כאשר אישה צורכת שומן לא רווי (כלומר אוכלת מזון שנחשב לבריא) לאחר שחוותה רמות לחץ גבוהות, מתרחשת תגובה המבטלת את יתרונותיו של השומן הבריא. למעשה, במצב כזה, הגוף מגיב לשומן הבריא כאילו היה זה שומן שאינו בריא, ובכך מבטל חלק ניכר מהיתרונות שבאכילת שומן בריא.

אז מה ניתן לעשות?

אז מכל האמור לעיל, קל להבין שלחץ עשוי להשפיע באופן שלילי הן על הרגלי האכילה שלנו והן על תהליכי העיכול הפיזיולוגיים שמתרחשים בגופנו. לכן, גם ברמת הבריאות הגופנית שלנו, נראה שחשוב ביותר להשתדל להפחית את הרמות הלחץ עמן אנו מתמודדים.

שתי דרכים עיקריות לעשות זאת הן תרגול מפחית לחצים, כמו מדיטציה למשל, והיעזרות בתמיכה חברתית. מחקרים רבים מראים שתרגול מדיטציה הינו כלי יעיל בהפחתת לחץ והוא אף עשוי לעזור בבחירות התזונתיות שלנו. על ידי אימון מדיטציה, אנחנו עשויים להפוך קשובים יותר לדחפים ששולחים אותנו למזונות עתירי הסוכר והשומן ואף לעזור לנו בעצירת הדחף לאכול אותם. מקורות של תמיכה חברתית כמו בני משפחה, חברים או טיפול בידי איש מקצוע, נמצאו כממתנים את השפעות הלחץ, גם בקרב אנשים נחשפים לרמת סטרס גבוהה בחיי היום-יום שלהם.

ביבליוגרפיה

Adams CE, et al. "Lifestyle Factors and Ghrelin: Critical Review and Implications for Weight Loss Maintenance," Obesity Review (May 2011): Vol. 12, No. 5, electronic publication.

Mantau A., Hattula S. & Bornemann T. (2018). Individual determinants of emotional eating: A simultaneous investigation. Appetite, 130, 93-103.

Mathes WF, et al. "The Biology of Binge Eating," Appetite (June 2009): Vol. 52, No. 3, pp. 545–53.

Kiecolt-Glaser, J. K., Fagundes, C. P., Andridge, R., Peng, J., Malarkey, W. B., Habash, D., & Belury, M. A. (2016). Depression, daily stressors and inflammatory responses to high-fat meals: when stress overrides healthier food choices. Molecular Psychiatry.‏

עוד מאמרים שיעניינו אותך