תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כבאי או רופא? טיפים לתהליך בחירת המקצוע

כבאי או רופא? טיפים לתהליך בחירת המקצוע

צוות בטיפולנט

בגיל ארבע היה לך ברור שכשתהיה גדול תהיה כבאי. בגיל שש, כשפגשת את הדוד הרופא מאמריקה הבנת שזה מה שאתה רוצה לעשות בחיים. עכשיו, אחרי שהיית איש מחשבים בצבא, מנהל משמרת בפאב וחובב קולנוע בשעות הפנאי, בחירת המקצוע נראית לך הרבה יותר מסובכת.

  • איך בוחרים? מהם השיקולים הרלוונטיים ביותר? עד כמה הבחירה שלי ריאלית? צוות בטיפולנט מציע לך כמה טיפים לבחירה טובה יותר:
  • מה מתאים לי? בחירת המקצוע צריכה להיעשות על בסיס היכרותך עם עצמך על נטיותיך, העדפותיך ונקודות החוזק והחולשה שלך. לכן, כדאי לפני שתבחר מקצוע כדאי לבחון מהם התחומים אליהם אתה נמשך באופן טבעי: האם אתה טיפוס חברתי הזקוק למגע עם אחרים? האם אתה יצירתי ומעוניין בעיקר במקצוע בו תוכל לבטא את עצמך? האם אתה נמשך לניהול, לחקירה שיטתית או דווקא לעבודות טכניות או כאלו המערבות עבודה פיסית?
  • מה חשוב לי? מלבד שיקולים של עניין ויכולת קיימים שיקולים נוספים המשפיעים על הבחירה התעסוקתית וכדאי שתשאל את עצמך מספר שאלות לפני שתגיע להחלטה: האם רמת ההכנסה הצפויה במקצוע בו בחרתי תואמת את ציפיותיי? האם אני מוכן להשקיע שעות רבות בעבודה או שחשוב לי שיוותרו לי שעות פנאי רבות? האם אני יכול ומוכן לעמוד במשך וסוג ההכשרה אשר דורש התפקיד בו אני מעוניין? האם אני מוכן להתפשר על רמת העניין בעבודה בכדי להשיג תפקיד קל/נוח/מכניס יותר? האם התחום התעסוקתי שבחרתי הוא תחום יציב ובטוח או משתנה והפכפך, ועד כמה זה משנה לי? האם התחום בו אני מעוניין מספק את הצורך שלי בגמישות/יצירתיות/אחריות/ניהול אנשים אחרים וכן הלאה?
  • מי מחליט עבורי? פעמים רבות מלווה בחירת או שינוי המקצוע בלחץ מצד הסביבה וחשוב שתבחן היטב האם בחרת מקצוע שבאמת מתאים לנטיותיך או שבחרת על פי דרישות הסביבה: האם הוריך לוחצים עליך להמשיך מסורת משפחתית או לבחור מקצוע ש"נשמע טוב" אבל לא מעניין אותך? האם בעלך לוחץ עלייך לבחור במקצוע מסוים מאחר והוא "רוצה אותך בבית עם הילדים"? האם אישתך לוחצת עליך להישאר במקצוע שנוא בגלל דאגות כלכליות
  • האם קבעתי לעצמי יעד ריאלי? אם אתה יודע היטב מה אתה רוצה אבל לא יודע כיצד לפעול להשגת יעד זה, כדאי שתציב לעצמך יעדים ריאליים וקרובים יותר, אשר יקדמו אותך להשגת מטרתך: אם אתה רוצה "למצוא תרופה לסרטן", "להקים מקום שיעזור לנשים מוכות" וכן הלאה, כדאי, למשל, שתציב יעדים ממוקדים יותר כלימודי עבודה סוציאלית, עבודה במעבדה וכן הלאה.
  • ואם עדיין אין לי מושג? במידה ואתה מרגיש כי אינך מצליח לבחור אפשרות אחת מתוך מגוון האפשרויות או שאף אפשרות אינה נראית לך, או במקרים בהם אתה מרגיש כי אתה נסחף לבחירה אשר אינה תואמת את כישוריך, יכולותיך והעדפותיך, כדאי להיעזר ביעוץ תעסוקתי. ייעוץ תעסוקתי הוא תהליך של אבחון, הערכה ומסירת מידע בו תוכל לקבל תמונה מקיפה על כישוריך ונטיותיך ועל המקצועות העשויים להתאים לך לאור נתונים אלו. זאת, תוך התייעצות עם איש מקצוע הבקיא הן בתחום ההתאמה התעסוקתית והן בדרישות השוק, תנאי הקבלה לתפקידים השונים והן הלאה.

ביבליוגרפיה:

ניהול ופיתוח קריירות אמצע שנות החיים/ ד"ר חיים לביא, הוצאת אור עם 1998
לבחור קריירה, למצוא עבודה/ אמירה גולן, הוצאת עם עובד 1988

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך