תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

המדריך למחפש טיפול נפשי: מתי, איפה ואצל מי

המדריך למחפש טיפול נפשי: מתי, איפה ואצל מי

צוות בטיפולנט


החום של הילד לא יורד, הגב נתפס שוב ושוב, כאב לא מוסבר מופיע ברגל... לא נעים, אבל פשוט: תוך פרק זמן קצר יחסית תבינו שיש צורך בעזרה מקצועית ותקבעו תור לרופא המתאים. לא ברור לכם לאיזה רופא צריך לפנות? מקסימום, תפנו לרופא המשפחה והוא יפנה אתכם למומחה המתאים. אבל מה אם מדובר בכאב נפשי? ומה עם הכאב הוא לא ממש כאב אלא חרדה, בעיות גופניות ללא בסיס רפואי, בעיות התנהגות וקשיים בין אישיים? תוך כמה זמן תכירו בצורך בסיוע מקצועי ואיך תדעו לאיזה טיפול ולאיזה איש מקצוע כדאי לפנות?

שלב ראשון: אני?! צריך טיפול?!

אם הגעת עד לכאן, כנראה שכן, המחשבה על טיפול נפשי- רחמנא לצלן- עלתה בדעתך. אבל איך מבחינים בין משבר חולף או קושי נורמטיבי לבין בעיה המצריכה התערבות טיפולית? איך יודעים שזה לא "יעבור מעצמו"? התשובה, כמובן, אינה חד משמעית ולא תמיד ניתן לחזות מראש את התפתחות והשפעת הקשיים. כאשר קיימת בעיה אקוטית המסכנת את שלומו של האדם (מחשבות אובדניות, הפרעות אכילה, התמכרויות)- קל לזהות את הצורך בסיוע מקצועי, אך במרבית המקרים המצב ברור פחות- הדיכאון אולי יעבור עם תום החורף, הילד יסתדר טוב יותר בחטיבה, יש בעיות בזוגיות אבל לכולם יש, לא?

במילים אחרות, אנשים רבים מתקשים לתייג עצמם כ"זקוקים לעזרה" או ניזונים מסטיגמות על הטיפול הנפשי ולכן, במצבים "אפורים" אלו מומלץ להתייעץ עם גורם חיצוני- איש מקצוע שיציע חוות דעת לגבי הצורך בטיפול או לכל הפחות אדם "מבחוץ" שיוכל לשמוע על הקשיים ולהעריך עד כמה יש צורך בעזרה.

מעבר לכך מספר סימנים יכולים להעיד על הצורך בהתייעצות מקצועית:

קשיי הסתגלות או תפקוד: הבוגר או הילד מתקשים להשתלב בתחום הלימודי-תעסוקתי, החברתי ו/או ההתנהגותי ולכן אינם מגיעים לרמת התפקוד התואמת את גילם ואינם ממצים את פוטנציאל היכולת שלהם. קשיים אלו עשויים לנבוע ממצב רגשי (חרדות, דיכאון, דימוי עצמי שלילי וכד'), קשיי התנהגות או היעדר מיומנויות בין אישיות.
שינוי פתאומי: שינוי פתאומי בהתנהגות או במצב ברוח מעיד פעמים רבות על משבר נפשי המצריך סיוע מקצועי.
אירועים טראומטיים: אנשים רבים חווים סימפטומים של לחץ, חרדה, המנעות וזכרונות חודרניים לאחר אירועים טראומטיים אך כאשר התגובה חריפה במיוחד או נמשכת מעבר לחודש, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי.
התמכרויות: שימוש בחומרים, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה והתנהגויות ממכרות (גניבות, מין, הימורים) נוטים להתקבע ולהחמיר ולכן מוטב לפנות לטיפול מוקדם ככל האפשר.

להתייעצות ראשונית (ללא תשלום) לגבי הצורך בטיפול נפשי ניתן לפנות למוקד ההפניות של בטיפולנט- 1800-200-205

שלב שני: לאיזה טיפול ומטפל לפנות?

הקשת המונח 'טיפול נפשי' במנוע החיפוש של Google מניבה למעלה מ- 7,000,000 תוצאות: עדות להיצע הטיפולים העצום מולו ניצב כיום אדם המעוניין בסיוע נפשי. גם בתחום בחירת סוג הטיפול והמטפל קשה להציע המלצה חד משמעית: שיטות טיפול רבות שוות ביעילותן ומטפל שמתאים לאדם אחד לא בהכרח יסייע באותו האופן לאדם אחר. גם במקרה זה ישנם מספר קווים מנחים לבחירת הטיפול:

טיפול נפשי- רק אצל איש מקצוע: אנשי המקצוע אשר רכשו השכלה מוסדרת בתחום הטיפולי הם פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים (בד"כ בעלי תואר שני ו/או בוגרי בתי ספר לפסיכותרפיה) ומטפלים באומנויות. כאשר ישנו קושי רגשי או נפשי המצריך טיפול נפשי מומלץ לקבל טיפול רק אצל בעלי מקצוע אלו. זאת, לעומת טכניקות יעוץ אחרות כאימון, גישור וכן הלאה, בהן יכולים להיעזר אנשים בריאים ומתפקדים בד"כ, הזקוקים לסיוע בתחום ספיציפי.


ידע הוא כוח- למד על האפשרויות הקיימות: האינטרנט מציע מידע רב על גישות וטכניקות הטיפול השונות לקשיים שונים. במידה ואתה מעוניין בסיוע מקצועי, כדאי לחפש מידע על האפשרויות הקיימות ולגבש קווים כלליים להעדפותיך: הגדר מי זקוק לעזרה- אתה, ילדך או משפחתך? נסה להגדיר מהו הקושי המרכזי איתו אתה מעוניין להתמודד- סימפטומים של חרדה, קושי מיני, דיכאון, תחושה כללית שלילית, קשיים תעסוקתיים/בין אישיים/ זוגיים וכן הלאה; חשוב האם אתה מעדיף טיפול קצר וממוקד בסימפטומים או טיפול מקיף ומעמיק יותר. על בסיס חשיבה ראשונית זו, מומלץ לפנות להתייעצות ראשונית לאיש מקצוע ולבדוק האם הוא יכול להציע שירות טיפולי מתאים. במידה ואתה מתקשה לנסח את הקשיים וההעדפות, ניתן לפנות למכון טיפולי המציע מגוון שירותים טיפוליים מהם ניתן לבחור.


מותר לשאול הכל: אל תהסס לשאול את איש המקצוע על הכשרתו ונסיונו, ולשתף אותו בהתלבטויות שלך לגבי הטיפול ומידת יעילותו. שיחה על נושאים אלו מקדמת בדרך כלל את שיתוף הפעולה ואת יעילות הטיפול.

טיפים נוספים לבחירת טיפול:

טיפולים מוזלים: ניתן לקבל שירותים טיפוליים מוזלים או ללא תשלום במספר מסגרות כקופות החולים, מרפאות לבריאות הנפש, שירותי הייעוץ של אוניברסיטאות או מכללות, בתי ספר, עמותות ספיציפיות (לנפגעי אלימות, חולי סרטן ועוד).

אפשר לקבל עזרה גם ללא שיתוף פעולה: גם אם קרוב משפחה, בן/בת זוגך או ילדך סובלים מקשיים רגשיים אך מסרבים לקבל עזרה- יש פתרון. ישנן התערבויות טיפוליות המציעות סיוע והכוונה לקרוביו של האדם הסובל אשר מאפשרות לסייע לו בעקיפין, לחזק את המוטיבציה שלו לטיפול ולהקל עליכם, הסובבים אותו וחוששים לשלומו.

מילת המפתח- קשר: מחקרים רבים מוכיחים כי אחד הגורמים המשמעותיים להצלחת הטיפול היא איכות הקשר בין המטפל למטופל. במידה ואינך חש בנוח עם המטפל או שיש לך חששות לגבי מקצועיותו, תשומת הלב שלו ואפילו ה"קליק" האישי שלך איתו- שתף אותו בתחושות ואם אלו לא ישתפרו, שקול לעבור לטיפול אחר.

לתת זמן: חלק מהקשיים ניתנים לטיפול בזמן קצר יחסית בעוד שבמקרים אחרים הקלה משמעותית תגיע רק לאחר תקופה מסוימת של טיפול (אם כי בדרך כלל יחול שיפור מסוים כבר לאחר מספר פגישות טיפוליות). חשוב שלא לוותר על הטיפול מהר מדי, אך בו זמנית לשתף את המטפל בתחושות במידה ואתה חש כי הטיפול אינו יעיל מספיק.

ומה עכשיו?

להתייעצות לגבי בחירת שיטת הטיפול המתאימה והמלצה על מטפל/ת מתאים צור קשר בפורום פסיכולוגיה או במוקד ההפניות- 1800-200-205

מתעניין בפסיכולוגיה? הכנס ללקסיקון הפסיכולוגיה או למאמרים במגוון נושאים: טיפול בדיכאון וחרדה, זוגיות, מיניות, הורות, קריירה ועוד.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך