תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חופשה עם הילדים: לא מה שדמיינתם

חופשה עם הילדים: לא מה שדמיינתם

צוות בטיפולנט

חלמתם על החופשה הזאת מספטמבר שעבר: כל המשפחה בורחת מהחום הישראלי של אוגוסט, טסה יחד למקום קצת יותר קריר והרבה פחות לח. הילדים יהנו ויספגו גם קצת תרבות, אתם תנוחו מהעבודה הבלתי נגמרת, הצורך המעיק להעסיק את הילדים בכל יום בחופשה יעלם וכל המשפחה תבלה יחד. ולא רק שחלמתם על החופשה הזאת - גם הוצאתם עליה סכום מכובד של כסף, במקרה הטוב - חלק מחסכונות השנה, במקרה הפחות טוב - גם חלק מהמשכורת העתידית בשנה הבאה.

אבל... המציאות קצת (ואולי אפילו הרבה) פחות זוהרת ממה שדמיינתם: התורים בשדה התעופה אין-סופיים, בטיסה התינוק לא מפסיק לבכות, ברכב השכור הילדים רבים כל הזמן, במוזיאונים הם רק מנסים לתפוס פוקימונים או מבקשים ללכת כבר, ובמסעדה הם מזמינים אוכל ומגלים ש"זה איכסה!". אתם מוצאים את עצמכם רבים ביניכם על הניווט והנהיגה ובסוף היום אתם תוהים אם לא היה לכם הרבה יותר נעים ללכת לישון במיטה שלכם, בבית שלכם, בלי להוציא סכומי עתק על ה"חופשה" הזאת.

ובכל זאת, החופשה המשפחתית היא המקום בו נוצרים הזיכרונות המיוחדים, היא מאפשרת חוויות טובות של כל המשפחה ביחד, חוויות של יציאה מהשגרה והזדמנות להיות קצת אחרים מהתפקידים היום-יומיים של כל אחד ואחת. במיוחד בעידן שלנו, בו בני משפחה ממעטים לבלות יחד בשגרה, חופשה משפחתית יכולה להיות זמן איכות חשוב ונהדר. ולא פחות מכך - בתכנון נכון, גם חופשה משפחתית יכולה להיות מנוחה - לילדים וגם להורים.

תכנון חופשה נכון, המתאים לבני המשפחה, ונבנה תוך שיח עם בני המשפחה השונים, הוא המפתח לחופשה משפחתית מוצלחת.

  • 10 טיפים לחופשה משפחתית עם הילדים

  • לאנשי מקצוע בתחום ייעוץ להורים >>

אז איך מתכוננים לחופשה עם הילדים?

תיאום ציפיות

הציפיות של כל חבר במשפחה מהחופשה המשפחתית הנן שונות. לכן, כאשר אנו קובעים חופשה משפחתית, חשוב לשמוע מכל בני המשפחה שיכולים להביע את דעתם - למה הם מצפים מהחופשה ומה היו רוצים לעשות בה. כמובן שלא כולם יכולים לעשות בדיוק מה שירצו והחופשה לא יכולה לענות על הציפיות של כולם. לעיתים קרובות - קשה מאוד לספק את הרצונות של כולם באותה החופשה. כך למשל - ייתכן שאחד ההורים יצטרך לדחות את רצונו בטיול באיטליה, לטובת נופש ביוון, שאת החופשה בדיסני-וורלד תדחו לשנה הבאה ובמקומה תבחרו בפארק מים וכדומה. 

חשוב ביותר שהציפיות שלכם וכן של הילדים יהיו מציאותיות - כך למשל, חשוב שהילדים ידעו מראש אם יש נסיעות ארוכות מתוכננות, שאתם תדעו מראש שהילדים ככל הנראה יריבו מדי פעם (וכך גם ככל הנראה ההורים), ושחופשה משפחתית דורשת מההורים מאמץ לעיתים קרובות, והיא לא תמיד מהווה מנוחה משמעותית. תיאום הציפיות מראש יכול להיות גם תהליך נעים - בקשו מכל בן משפחה לחשוב מה הוא היה רוצה בחופשה ומה לא, וחשבו ביחד כיצד ניתן ליצור את החופשה שתענה על כמה שיותר צרכים. כך, תכנון החופשה ותיאום הציפיות כולל השתתפות של כל בני המשפחה, נוצר כתוצאה משיח, ויכול להיות מהנה בפני עצמו.

התאמת החופשה לילדים

ילדים מטיילים בקצב אחר, נהנים מאטרקציות שונות, מתקשים לבלת שעות רבות במכונית, נהנים לשחק במשחקים המתוקשבים באייפד או בפלאפון, רוצים גם מדי פעם את סדרת הטלוויזיה החביבה עליהם, זקוקים לעיתים לשעת מנוחת הצהריים שלהם או לשעת שינה מוקדמת בערב, אוהבים אוכל אליו הם רגילים ועוד ועוד... חשוב מאוד לזכור להתאים את החופשה לצורכי הילדים שלכם: אם הילדים שלכם נוטים לנמנם בצהריים - כדאי לבצע נסיעות ארוכות דווקא בזמנים אלו, כך שהילדים יוכלו לישון בצהריים; אם הילדים שלכם אוכלים בעיקר שניצל, קורנפלקס ופסטה - וודאו שתהיה לכם דרך להשיג מאכלים אלו, או הגיעו מראש עם קופסת קורנפלקס החביב עליהם; אם הילדים שלכם מתקשים להסתגל למקומות לינה חדשים - נסו ליצור חופשה במקום אחד, או תכננו "טיול כוכב", כך שתלונו בלילות באותו המקום, אך תסעו כל יום למקום אחר;

חשוב ביותר להתאים את הקצב של החופשה לילדים שלכם, שכן ילדים דורשים בדרך כלל קצב טיול שונה, עם יותר מנוחה ופחות הסתגלות למצבים חדשים. טיול בקצב מהיר מדי עלול להתיש את הילדים ובמידה רבה גם אתכם, שכן בסופו של דבר עליכם יהיה להתמודד עם ילדים עייפים ומבולבלים.

לא תמיד כולם צריכים להיות ביחד

לעיתים קרובות הורים מאמינים שבמהלך החופשה המשפחתית, חשוב שכולם יבלו יחד, בכל עת. מחד - אין ספק שכדאי לבלות יחד, כל המשפחה, במהלך החופשה. עם זאת - לא במהלך כל החופשה כולם צריכים להיות ביחד. אם את אוהבת רכבות הרים אבל בן הזוג סובל בלונה פארק - שקלי האם תוכלי להציע לו לקחת את הילד בעצמך ליורו-דיסני באחד הימים, בעוד בן-הזוג מתפנק במסאז'. אם אתה חובב הארי פוטר וכך גם ילדייך - תוכל לקחת אותם לבד למוזיאון הארי פוטר, בעוד בת-הזוג הולכת למוזיאון האומנות המודרנית עליו חלמה. חלוקת הזמן, כך שלא מבלים תמיד ביחד, מאפשרת לעיתים קרובות להורים לנוח ולהגשים את הרצונות שלהם בצורה נעימה, ופותרת מתחים ומטענים.

סעיף זה רלוונטי במיוחד אם יש לכם בני נוער במשפחה. בני הנוער שלכם נמצאים בתקופה בחייהם בה הם מבקשים לכונן עצמאות ומרחב שלהם, ולכן חופשה משפחתית שתחייב אותם לבלות עם כל בני המשפחה כל הזמן, ככל הנראה תלחץ להם בדיוק במקומות הרגישים, ותגרה ריבים שעלולים שלא להיפסק במהלך הנסיעה כולה. חשוב שתאפשרו חופש במידה המתאימה לבני הנוער שלכם ולמידת האחריות שלהם, אך מאידך - לא תוותרו על ההשגחה ההורית שלכם עליהם. מצאו את דרך המלך יחד עם בן או בת הנוער - תכננו מראש אם ותחת אילו תנאים ומצבים הם יוכלו לבלות בנפרד מכם. כך, גם אם יהיו וויכוחים ואי הסכמות על כך - מרבית הוויכוחים יתקיימו בבית, במצב מוכר ונינוח יותר מאשר במהלכה של החופשה המשפחתית.

היו מוכנים לכך שלא הכל ילך כפי שתכננתם

בחופשה עם הילדים כמעט תמיד משהו משתבש. חשוב להיות מוכנים לכך, לנסות להכין תוכנית מגירה לימים שישתבשו, להביא עוד מהארץ פעילויות המתאימות ליום בו נשארים במלון מסיבה זו או אחרת, ויותר מכל - לנסות להתייחס בהומור והבנה לכל קושי שעולה. בסופו של דבר - באתם לכאן כדי ליהנות, וארמון או מוזיאון אחד יותר או פחות - לא ממש ישנו את זה. למעשה, לעיתים קרובות, במבט לאחור - הרגעים הזכורים ביותר לנו מהחופשות המשפחתיות - הם דווקא הרגעים שהשתבשו: הלילה בשדה התעופה בו פספסנו את הטיסה וכולם ישנו על ספות המסאז', היום בו האוטו נתקע וחיכינו לגרר על חוף הים חמש שעות, או הפיצה שחשבנו שאמורה להגיע עם פטריות ובסוף הגיעה עם שבלולים. הרגעים הללו מלחיצים ומעצבנים באותו הרגע, אבל אם תחשבו על כך עוד שניה - תבינו שהם החוויות שתזכרו מהחופשה ותצחקו עליהן ביחד. אז בעצם אולי כדאי להתחיל לצחוק כבר עכשיו?

בסופו של דבר, חשוב לדעת שגם אם החופשה המשפחתית היא לא כל מה שדמיינתם - היא עדיין יכולה להיות מהנה מאוד. זכרו שחשוב לתכנן את החופשה מראש, ולהקפיד על תקשורת משמעותית עם בני המשפחה השונים - תקשורת שתאפשר לכולם ליהנות מהחופשה.

ביבליוגרפיה

Rosenblatt, P. C., & Russell, M. G. (1975). The social psychology of potential problems in family vacation travel. Family Coordinator, 209-215.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך