תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תרגול מביא לשלמות: הכינו את ילדיכם לחזרה לבית הספר בצל מגפת הקורונה

תרגול מביא לשלמות: הכינו את ילדיכם לחזרה לבית הספר בצל מגפת הקורונה

צוות בטיפולנט

כשהמגפה התחילה, באופן טבעי נהגנו בזהירות מרבית, אבל ככל שהזמן עבר וההגבלות התרופפו, התחלנו לבלות יותר זמן עם בני משפחה וחברים, וההקפדה על כללי הריחוק החברתי פחתה. כעת, כששנת הלימודים עומדת בפתח, ילדיכם עומדים לפגוש אנשים רבים בכל יום, מה שעשוי להגביר את הסיכוי לחשיפה לנגיף.

חוסר הוודאות יכול להיות קשה, אבל זה עוזר לזכור שדברים מסוימים אכן נמצאים בשליטתנו, כמו למשל הרגלי ההיגיינה והבטיחות שאנו מלמדים את ילדינו. שמירה על מרחק, רחיצת ידיים תכופה ועטיית מסכה הן הדרכים להגן עלינו ועל הסובבים אותנו. מחקרים מראים שלוקח לנו כחודשיים להטמיע הרגלים חדשים. לפיכך, זה חשוב לא רק להבין את ההנחיות החדשות, אלא גם לתרגל אותן כדי שהילדים יבצעו אותן בטבעיות כששנת הלימודים תתחיל - אם ילדיכם עדיין לא מורגלים בכל אלו, זה הזמן להתחיל לתרגל!

אז איפה מתחילים?

שמירה על מרחק

אומדן של מרחק יכול להיות קשה עבור אנשים רבים, ובייחוד עבור ילדים צעירים. לכן לעתים ילדים עשויים להתקשות לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה לא מפני שהם שובבים, אלא פשוט מפני שקשה להם לאמוד את המרחק. היכולת הזו מתפתחת עם הגיל ודורשת תרגול.

עזרו לילדים להעריך מרחק של שני מטרים באמצעות דוגמאות קונקרטיות: ילדים קטנים יכולים להיעזר באומדנים של אמבטיה למשל, או מגבת בריכה. עבור ילדים גדולים יותר – אתם יכולים להשתמש באומדנים של מזרן יוגה או רצועה של כלב. תלמידי תיכון יכולים להיעזר באומדן של מקל מטאטא או רוחבה של מכונית משפחתית.

אם ננגיש עבור ילדינו את היכולת לאמוד את המרחק באומדנים שמתאימים להם ומוכרים להם, גדל הסיכוי שהם יוכלו להקפיד על כך בזמן אמת. כמו כן, נצלו סיטואציות בהן יש אנשים אחרים בסביבתכם כדי לתרגל את הילדים בזיהוי המרחק הנכון (עמידה בתור בסופר או הליכה בפארק ציבורי למשל).

רחיצת ידיים

רחיצת ידיים נראית כמו משימה פשוטה וברורה. לרוע המזל, אנשים רבים לא רוחצים ידיים בצורה נכונה. באופן תקין, יש חמישה שלבים לרחיצת ידיים: ראשית, הרטבת הידיים במים, לאחר מכן, הוספת הסבון, בהמשך שפשוף הידיים זו בזו להקצפת הסבון (במשך לפחות 20 שניות), אחר כך שטיפת ידיים נוספת לניקוי הסבון, ולבסוף – ייבוש הידיים. עברו עם ילדיכם על סדר הפעולות הזה בכדי לוודא שהם מבינים את התהליך הנכון. אם אין ביכולתנו לרחוץ ידיים, יש להשתמש בתכשיר חיטוי כמו אלכוג׳ל. במקרה זה יש לשפשף את ידינו גם כן למשך 20 שניות עד היעלמות החומר.

זכרו, כפי שהשתמשנו באומדנים כדי לעזור לילדים להעריך מרחק, כדאי להשתמש באומדנים כדי לעזור להם להעריך את זמן שטיפת הידיים: למשל, הנחו אותם לשיר את השיר ״היום יום הולדת״ פעמיים בזמן השטיפה כדי לאמוד 20 שניות. או, על מנת להפוך זאת לפעילות מהנה עבורם, בחרו יחד איתם שיר אחר שהם אוהבים ובדקו כמה פעמים עליהם לשיר אותו בכדי להגיע ל-20 שניות.

עטיית מסכה

החזרה לבית הספר תחייב את התלמידים לעטות מסכות למשך שעות ארוכות בכל יום. כפי שהורים רבים יודעים, יש אמצעי בטיחות רבים שילדים לא אוהבים, אבל ממש כמו כיסא בטיחות וחגורת בטיחות, גם עטיית מסיכה שומרת על בריאותם של הילדים, ולכן עלינו לתרגל איתם את השימוש בה:

• החלו לתרגל כבר מעכשיו עטיית מסכה, כך שילדיכם יתרגלו אליה לאורך זמן.

• החלו את התרגול במקום נוח עם סיכון נמוך (למשל, בזמן צפייה בסרט בבית).

• מדדו כמה זמן ילדכם מצליחים להשאיר את המסכה על פניהם, ולאט לאט האריכו את פרקי הזמן.

• תרגלו אסטרטגיות של הרגעה עצמית כדי להתמודד עם החרדה שילדכם עשויים לחוות. ילדים עשויים להרגיש שהם מתקשים לנשום מתחת למסכה, גם אם זה לא באמת נכון. לכן אם תעזרו להם לתרגל 3 נשימות עמוקות בעיניים עצומות, או כל טכניקה אחרת שעוזרת להם להירגע, ייתכן שיצליחו להישאר עם המסכה לאורך זמן רב יותר.

• תגמלו את ילדיכם על עטיית המסכה באמצעות פרסים ומילים מעודדות.

• כשילדיכם מרגישים יותר בנוח עם המסכה, תרגלו איתם כיצד לדבר בקול רם יותר ובאופן ברור יותר כך שילמדו לתקשר גם כשהמסכה מכסה את פניהם.

לסיכום

יש הרבה גורמים לא ידועים בשנת הלימודים הקרובה וזו סיטואציה מורכבת ולא נעימה, אשר אצל חלקנו מעוררת גם חרדה. בזמנים של חוסר ודאות עלינו לחוש כי אנו עושים כמיטב יכולתינו על מנת להתכונן ללא נודע, וההכנה עוזרת לנו להרגיע את עצמנו לקראת. לכן, כיוון שלמידת הרגלים חדשים לוקחת זמן, במיוחד לילדים, ככל שתתחילו לתרגל עמם מוקדם יותר שמירת מרחק, רחיצת ידיים ועטיית מסכה, כך תוכלו להפחית את סיכויי ההדבקה שלהם שכשיחזרו ללימודים.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם באתר Psychology Today

www.psychologytoday.com/intl/blog/secrets-success/202007/train-your-brain-now-the-return-school

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך