תפריט נגישות

האם אתם סובלים מאלימות רגשית בתוך קשר?

האם אתם סובלים מאלימות רגשית בתוך קשר?

צוות בטיפולנט

אלימות רגשית היא דפוס התנהגות במסגרתו הצד התוקף מעליב, משפיל ושותל פחד בצד המותקף על מנת לשלוט בו. התרחשות בודדת איננה בהכרח התעללות רגשית, אך דפוס התנהגות ממושך שיוצר פחד ושליטה כן. ההתעללות יכולה להתרחש במגוון קשרים בין-אישיים, כולל יחסי הורים, קשר רומנטי או קשר מקצועי.

התעללות רגשית עשויה לכלול:

• מעקב ושליטה בהתנהגותו של האדם.

• איום על ביטחונו של האדם, על רכושו או על יקיריו.

• בידוד האדם ממשפחה, חברים ומכרים.

• השמצה, יצירת בושה או השפלת האדם.

קנאה קיצונית, האשמות, חשדנות ופרנויה.

• מתן ביקורת מתמדת כלפי האדם.

• לעג או התגרות כדרך קבע.

• יצירת מצב בו צד אחד המערכת היחסים מקבל את ההחלטות בצורה בלעדית.

• סירוב לאפשר לאדם לבלות זמן לבדו.

• סיכול מטרותיו המקצועיות או האישיות של האדם.

• הטמעת ספק עצמי ותחושות חוסר ערך.

• "Gaslighting" – לגרום לאדם להטיל ספק בכשירותו הנפשית.

למה בני אדם פגיעים לאלימות רגשית?

ישנם שלושה צרכים מרכזיים שגורמים לנו להיות פגיעים לאלימות רגשית: (1) הצורך להיות אהודים, (2) הצורך להיות אהובים, ו-(3) הצורך להיות מובנים. הצרכים הללו הם חלק אינטגרלי מהיותנו בני אדם – כך אנחנו ״מחווטים״ ומדובר בצרכים טבעיים שיש לכולם. הצד החיובי של הצרכים הללו הוא שהם מניעים אותנו לייצר קשרים קרובים ואוהבים עם אנשים אחרים.

הצד הבעייתי שלהם לעומת זאת, הוא שהם עשויים לגרום לנו להיות פגיעים יותר למצבים של אלימות רגשית, כאשר הם נלווים לנטיות אישיותיות נוספות כמו: (1) נטייה להטלת ספק עצמי, (2) נטייה לרצות אנשים אחרים, ו-(3) נטייה להימנעות מקונפליקט או עימות.

בכל מקרה חשוב לזכור כי התעללות רגשית היא אף פעם לא באשמתו של הקורבן והיא באחריותו של התוקף!

Gaslighting – אלימות רגשית באמצעות מניפולציה פסיכולוגית

"Gaslighting" היא צורה אחת של אלימות רגשית, במסגרתה התוקף גורם לקורבן להטיל ספק בעצמו, בכושר השיפוט שלו, ולפעמים אף בשפיותו באמצעות מניפולציות פסיכולוגיות שונות. שימוש בהכחשה, הטעיה והסתרה מאפשרים לתוקף לערער את היציבות הנפשית של הקורבן וגורמים להתנהגותו ואמונותיו להיראות מופרכות ובלתי לגיטימיות.

המניפולציות יכולות לנוע בין הכחשתו של המתעלל כי אירועים פוגעניים קודמים התרחשו, זלזול ברגשותיו של הקורבן, ועד לביצוע פעולות מוזרות על ידי המתעלל מתוך כוונה לבלבל את הקורבן במטרה לערער בהדרגה את ביטחונו של הקורבן ביכולת שלו או שלה להבחין בין אמת לשקר.

האם אני נמצא בקשר שכולל אלימות רגשית?

לפעמים התעללות רגשית אינה כוללת איומים גלויים אלא צורות סמויות יותר של פגיעה. צורות כאלה עשויות לכלול שיפוטיות קבועה של אחד הצדדים בקשר כלפי הצד השני מבלי לנסות להבינו, שימוש רב בהאשמה וביצירת תחושת אשמה בצד השני ולא על שיפור היחסים, והתייחסות לאדם האחר בסרקסטיות ובנחיתות.

בצורות יותר גלויות של אלימות רגשית בני זוג מתעללים עשויים לצעוק על הקורבן שלהם, לקרוא לו בשמות, להאשימו בהאשמות חסרות בסיס או לנהוג בקנאה ורכושנית, תוך פיקוח על מקום הימצאו של האדם והתקשורת שהוא מקיים עם אחרים (למשל על ידי בדיקת הטלפון שלו).

מתעלל רגשי עלול ליצור אצל הקורבן שלו את האמונה כי הסבל שהוא חווה הוא באשמתו. לעיתים קרובות הוא מבקש לשם כך לבודד אותו מחברים ובני משפחה, כדי למנוע ממנו לקבל שיקופים מהסביבה או נקודת מבט רחבה יותר. חשוב לזכור כי מתעללים הם מניפולטורים מיומנים, ולכן הסובלים מהתעללות רגשית לעיתים קרובות אינם מכירים בדפוסים המזיקים ולא מבינים כי הם נפגעים על ידי האחר.

10 סימנים מזהירים שאתם בקשר מתעלל

1. אתם מרגישים שהאדם השני דוחף אתכם להאשים את עצמכם כשמשהו משתבש במערכת היחסים שלכם, בעוד הוא לא נושא בשום אחריות.

2. אתם מפקפקים בעצמכם לעיתים קרובות, ותוהים אם תפסתם את הסיטואציה באופן מדויק. לאורך זמן, ייתכן שאתם מטילים ספק אף באינטליגנציה שלכם או בשפיות שלכם.

3. אתם אומרים לעצמכם שאתם ״פשוט רגישים מדי״ ושאתם ״צריכים להתגבר על זה״ כאשר אתם מרגישים שבן הזוג שלכם פוגע בכם.

4. אתם מסתירים את ההתנהגות של בן הזוג שלכם מהמשפחה והחברים שלכם, כי אתם יודעים שיש בה משהו לא בסדר, אבל לא בדיוק בטוחים מה.

5. אתם מתרחקים מהמשפחה ומהחברים שלכם לאורך זמן.

6. אתם מתקשים לקבל החלטות כי אתם מרגישים שאתם עושים דברים לא כמו שצריך.

7. אתם מרגישים שההערכה העצמית שלכם צונחת, ואתם חשים מדוכאים, חסרי ערך או לא ראויים לאהבה.

8. הזיכרון שלכם מרגיש מטושטש ואתם מתקשים לזכור מה בדיוק קרה במהלך קונפליקטים עם בן הזוג.

9. הקונפליקטים בקשר כמעט לעולם לא נפתרים באופן פרודוקטיבי ולא מתרחש שום שינוי. בדרך כלל, האדם השני תופס את עמדת הקורבן, גם אם התנהג באופן מתעלל כלפיכם.

10. לפעמים אתם עצמכם גורמים לעצמכם לפקפק בהבנה שלכם את המציאות.

מה אפשר לעשות ואיך מסיימים קשר פוגעני?

אם סימני האזהרה האלו נראים לכם מוכרים, ייתכן שאתם נמצאים במערכת יחסים אלימה רגשית. עליכם להעריך את ההשפעה של מערכת היחסים הזו על החיים שלכם ועל בריאותכם, ולשקול לפנות לעזרה. זכרו שמערכות יחסים אמורות לשפר את החיים שלכם ולעזור לכם להיות אנשים טובים יותר באמצעות עידוד ותמיכה, ולא באמצעות זלזול ומניפולציה.

מחקרים מצביעים על כך שמעל 50% מהמבוגרים עלולים לחוות התעללות רגשית במהלך חייהם, אם כי קשה למדוד זאת במדויק. אנשים הסובלים מהתעללות רגשית יכולים לחוות קשיים קצרי טווח כמו בלבול, פחד, קשיי ריכוז וביטחון נמוך, כמו גם סיוטים, כאבים ודופק מואץ. השלכות ארוכות טווח עשויות לכלול חרדה, נדודי שינה ונסיגה חברתית. לפיכך הישארות בקשר מתעלל היא בעייתית ומסוכנת!

לעזוב קשר פוגעני זה דבר מאתגר אך אפשרי לחלוטין. לשם כך, הקורבנות חייבים להכיר בכך שהמתעלל אכן פוגע בהם ושככל הנראה הוא לעולם לא ישתנה במידה מספקת. כדי להתחיל להחלים, מומחים מייעצים לאלו שעוזבים קשר פוגעני רגשית, לבקש תמיכה מהמעגל החברתי שלהם ואף לפנות לטיפול מקצועי. בסופו של דבר לעיתים קרובות נדרשים מספר ניסיונות לעזוב, ולכן אסור לאבד תקווה!

למידע נוסף ומענה מקצועי לגבי תמיכה בתחום האלימות במשפחה

• דף המידע באתר של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בנושא "הגנה וסיוע ראשוני לנפגעי אלימות במשפחה"

www.molsa.gov.il/populations/females/violencevictims/protectionandfirstaid/pages/tm_02_02_01.aspx

• קו החירום החברתי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים:118 או בטלפון קווי 077-9208560. נותן מענה 24 שעות ביום במגוון שפות.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/blog/workings-well-being/201610/10-signs-gaslighting-is-destroying-relationship

www.psychologytoday.com/us/basics/emotional-abuse

אנשי מקצוע בתחום

טיפול בנפגעי אלימות

עוד מאמרים שיעניינו אותך